
Proč se krachu všichni diví, když na rozdíl od úspěšných českých cestovek, měl Thomas Cook ziskový snad jen jeden z posledních deseti roků? Zatímco pro jiné cestovní kanceláře, včetně těch českých, byly poslední roky úspěšné a ziskové, tento moloch nakumuloval dluhy ve výši 1,9 miliardy liber, tedy v přepočtu téměř 60 miliard korun!
Thomas Cook měl problémy dlouhodobě. A velké. Místo reorganizace společnosti, která měla jen ve Velké Británii devět tisíc zaměstnanců (!), společnost dál čekala na finanční injekce od investorů a fungovala, věrna své „tradici“, jako mastodont z minulého století. Žádné šetření, malá snaha přizpůsobit fungování firmy moderním a aktuálním trendům, sázka na „staré a nemajetné zákazníky“, místo vytváření přidané hodnoty pro ty, kdo cestují velmi rádi a rádi za své zážitky zaplatí adekvátní peníze, pokud si najdou svou přidanou hodnotu.
Je mi smutno, když čtu analýzy, které tvrdí, že „za krachem jedné z nejstarších cestovních kanceláří světa stála řada faktorů, vedle nepovedené fúze a nástupu moderní internetové konkurence sehrálo roli i počasí“. Nepovedená fúze situaci určitě nepomohla, ale tradiční britský tour operátor měl problémy již před ní. Nástup moderní internetové konkurence – to je pro cestovky výzva, ze které se dá ale především čerpat mnoho výhod a díky moderním technologiím ušetřit i spousta nákladů. Jen je nesmíte ignorovat.
A role počasí? Tak určitě… Jiné cestovky měly ve stejných destinacích a v týchž turnusech nepochybně lepší počasí, a proto nekrachují.
Četl jsem i hodnocení některých tuzemských ekonomů o tom, že tento krach je varováním pro české cestovky. Neříkám, že není. Ale zároveň by od nich také mělo zaznít, že žádná z velkých českých cestovek není dlouhodobě takto ztrátová a nekumuluje miliardové dluhy. Naopak, úspěšné české cestovní kanceláře využily velmi dobré situace v posledních letech, navyšovaly své tržby a jsou léta v přiměřeném zisku.
Stejně tak mi v komentářích ekonomů chybí kritika fungování zkrachovalé společnosti a ocenění českých cestovek, které dokáží i v nové době nabídnout svým zákazníkům produkt, o který je zájem. Jistě, máme tu část populace, která jezdí na dovolené bez cestovek. Ale těch, kteří kvalitní služby rádi využijí, je stále ještě dost.
Místo čekání na další a další finanční injekce mělo u Thomase Cooka už dávno dojít k přehodnocení obchodní politiky, reorganizaci, zeštíhlení a přizpůsobení se moderní době. Místo „nahánění“ nemajetných zákazníků a prodeje zájezdů pod nákladovou cenou měla přijít analýza trhu a nabídnutí přidané hodnoty správné cílové skupině. Ale to nikdo nahlas neříká, jednodušší je říct, že bylo špatné počasí.
Autor je marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria
(Redakčně upraveno)