Thomas Cook – proč se krachu všichni diví?

Názor
Neslavný konec cestovní kanceláře Thomas Cook se dal očekávat. Není pravda, že nedal! Věčně se totiž žít na dluh a prodávat pod náklady nedá.
Thomas Cook měl problémy dlouhodobě. A velké. Foto: Depositphotos.com

Proč se krachu všichni diví, když na rozdíl od úspěšných českých cestovek, měl Thomas Cook ziskový snad jen jeden z posledních deseti roků? Zatímco pro jiné cestovní kanceláře, včetně těch českých, byly poslední roky úspěšné a ziskové, tento moloch nakumuloval dluhy ve výši 1,9 miliardy liber, tedy v přepočtu téměř 60 miliard korun!

Thomas Cook měl problémy dlouhodobě. A velké. Místo reorganizace společnosti, která měla jen ve Velké Británii devět tisíc zaměstnanců (!), společnost dál čekala na finanční injekce od investorů a fungovala, věrna své „tradici“, jako mastodont z minulého století. Žádné šetření, malá snaha přizpůsobit fungování firmy moderním a aktuálním trendům, sázka na „staré a nemajetné zákazníky“, místo vytváření přidané hodnoty pro ty, kdo cestují velmi rádi a rádi za své zážitky zaplatí adekvátní peníze, pokud si najdou svou přidanou hodnotu.

Je mi smutno, když čtu analýzy, které tvrdí, že „za krachem jedné z nejstarších cestovních kanceláří světa stála řada faktorů, vedle nepovedené fúze a nástupu moderní internetové konkurence sehrálo roli i počasí“. Nepovedená fúze situaci určitě nepomohla, ale tradiční britský tour operátor měl problémy již před ní. Nástup moderní internetové konkurence – to je pro cestovky výzva, ze které se dá ale především čerpat mnoho výhod a díky moderním technologiím ušetřit i spousta nákladů. Jen je nesmíte ignorovat.

PSALI JSME:
Na krachu cestovky Thomas Cook někteří vydělali miliardy

A role počasí? Tak určitě… Jiné cestovky měly ve stejných destinacích a v týchž turnusech nepochybně lepší počasí, a proto nekrachují.

Četl jsem i hodnocení některých tuzemských ekonomů o tom, že tento krach je varováním pro české cestovky. Neříkám, že není. Ale zároveň by od nich také mělo zaznít, že žádná z velkých českých cestovek není dlouhodobě takto ztrátová a nekumuluje miliardové dluhy. Naopak, úspěšné české cestovní kanceláře využily velmi dobré situace v posledních letech, navyšovaly své tržby a jsou léta v přiměřeném zisku.

Stejně tak mi v komentářích ekonomů chybí kritika fungování zkrachovalé společnosti a ocenění českých cestovek, které dokáží i v nové době nabídnout svým zákazníkům produkt, o který je zájem. Jistě, máme tu část populace, která jezdí na dovolené bez cestovek. Ale těch, kteří kvalitní služby rádi využijí, je stále ještě dost.

Místo čekání na další a další finanční injekce mělo u Thomase Cooka už dávno dojít k přehodnocení obchodní politiky, reorganizaci, zeštíhlení a přizpůsobení se moderní době. Místo „nahánění“ nemajetných zákazníků a prodeje zájezdů pod nákladovou cenou měla přijít analýza trhu a nabídnutí přidané hodnoty správné cílové skupině. Ale to nikdo nahlas neříká, jednodušší je říct, že bylo špatné počasí.

Autor je marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Krach velké cestovky a klienti v trapu, nic nového. Přibude lidí, kteří se na organizovanou turistiku vykašlou a vše si zařídí sami

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.