Thomas Cook – proč se krachu všichni diví?

Neslavný konec cestovní kanceláře Thomas Cook se dal očekávat. Není pravda, že nedal! Věčně se totiž žít na dluh a prodávat pod náklady nedá.
Thomas Cook měl problémy dlouhodobě. A velké. Foto: Depositphotos.com

Proč se krachu všichni diví, když na rozdíl od úspěšných českých cestovek, měl Thomas Cook ziskový snad jen jeden z posledních deseti roků? Zatímco pro jiné cestovní kanceláře, včetně těch českých, byly poslední roky úspěšné a ziskové, tento moloch nakumuloval dluhy ve výši 1,9 miliardy liber, tedy v přepočtu téměř 60 miliard korun!

Thomas Cook měl problémy dlouhodobě. A velké. Místo reorganizace společnosti, která měla jen ve Velké Británii devět tisíc zaměstnanců (!), společnost dál čekala na finanční injekce od investorů a fungovala, věrna své „tradici“, jako mastodont z minulého století. Žádné šetření, malá snaha přizpůsobit fungování firmy moderním a aktuálním trendům, sázka na „staré a nemajetné zákazníky“, místo vytváření přidané hodnoty pro ty, kdo cestují velmi rádi a rádi za své zážitky zaplatí adekvátní peníze, pokud si najdou svou přidanou hodnotu.

Je mi smutno, když čtu analýzy, které tvrdí, že „za krachem jedné z nejstarších cestovních kanceláří světa stála řada faktorů, vedle nepovedené fúze a nástupu moderní internetové konkurence sehrálo roli i počasí“. Nepovedená fúze situaci určitě nepomohla, ale tradiční britský tour operátor měl problémy již před ní. Nástup moderní internetové konkurence – to je pro cestovky výzva, ze které se dá ale především čerpat mnoho výhod a díky moderním technologiím ušetřit i spousta nákladů. Jen je nesmíte ignorovat.

A role počasí? Tak určitě… Jiné cestovky měly ve stejných destinacích a v týchž turnusech nepochybně lepší počasí, a proto nekrachují.

Četl jsem i hodnocení některých tuzemských ekonomů o tom, že tento krach je varováním pro české cestovky. Neříkám, že není. Ale zároveň by od nich také mělo zaznít, že žádná z velkých českých cestovek není dlouhodobě takto ztrátová a nekumuluje miliardové dluhy. Naopak, úspěšné české cestovní kanceláře využily velmi dobré situace v posledních letech, navyšovaly své tržby a jsou léta v přiměřeném zisku.

Stejně tak mi v komentářích ekonomů chybí kritika fungování zkrachovalé společnosti a ocenění českých cestovek, které dokáží i v nové době nabídnout svým zákazníkům produkt, o který je zájem. Jistě, máme tu část populace, která jezdí na dovolené bez cestovek. Ale těch, kteří kvalitní služby rádi využijí, je stále ještě dost.

Místo čekání na další a další finanční injekce mělo u Thomase Cooka už dávno dojít k přehodnocení obchodní politiky, reorganizaci, zeštíhlení a přizpůsobení se moderní době. Místo „nahánění“ nemajetných zákazníků a prodeje zájezdů pod nákladovou cenou měla přijít analýza trhu a nabídnutí přidané hodnoty správné cílové skupině. Ale to nikdo nahlas neříká, jednodušší je říct, že bylo špatné počasí.

Autor je marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena