Krach velké cestovky a klienti v trapu, nic nového. Přibude lidí, kteří se na organizovanou turistiku vykašlou a vše si zařídí sami

Názor
Krach velké cestovní kanceláře, jako je teď momentálně britský Thomas Cook, a to, že statisíce jejích klientů zůstaly kdesi v trapu, to není nic nového pod sluncem. Připomíná to, že expertní zemí s velkou praxí, co se krachů cestovek týče, je mimo jiné Česko. Větší či menší cestovky zde v minulých letech padaly jedna za druhou, celkem šlo o desítky firem a venku nechaly tisíce klientů, které pak musel domů tahat stát a pojišťovny.
Přibude lidí, kteří se na organizovanou turistiku vykašlou a vše si zařídí sami. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Pád velké cestovky už může být také indikátorem začínajícího cyklu recese až krize. Uvidíme, zda do příštího léta nepadnou ještě další. Je také pravděpodobné, že spousta dalších i konzervativních spotřebitelů to posune k tomu, že si letenky a ubytování už budou zajišťovat opravdu sama přes on-line platformy, a to pak pošle masové cestovky do kytek úplně. Šanci udržet se budou mít jen ty orientované na „něco extra“ a na opravdu top bohaté zákazníky.

Ovšem v tomto případě měla cestovka hodně klientů, a dobře platících. Takže spíše to budou velké oči šéfů. Rosteme, ale chceme růst ještě více a více. A tak si na ten růst půjčíme a ještě půjčíme, letos zaplatíme obří hotelové a letecké kapacity a příští rok je přece s krásným ziskem prodáme. A ejhle, neprodalo se tolik, kolik se nakoupilo, přišla nečekaná vydání, musíme platit větší mzdy, staly se velmi drahé neočekávané události (třeba spadlo letadlo, velké stroje byly uzemněny…). Cestovní ruch je právě na tyto zásahy vyšší moci, které nelze předvídat, obzvlášť citlivý.

PSALI JSME:
Šokující krach cestovky Thomas Cook je varováním i pro její české protějšky

Agónie přitom někdy trvá dlouho. Své o tom ví jistý bývalý severočeský podnikatel. V cestovním ruchu pracoval už před rokem 1989, měl praxi, ale tvrdému pádu stejně neunikl. Když si otevřel svoji cestovku, pěkně mu šlapala. Získal i významnou veřejnou zakázku. Ta mu přinesla tisíce klientů.

Firma rostla a měla hlavně v Chorvatsku slušnou pozici. Ustála ránu do cestovního ruchu v podobě války v bývalé Jugoslávii, unesla i kritické roky 2007-2009. Pak ale o velkou zakázku přišel, už nezvládl čelit dravé konkurenci, on-line nákupům letenek, až nakonec si půjčoval, aby zaplatil půjčky, a i to se zhroutilo.

Málem nechal v zahraničí také své dlouhodobé zákazníky, protože jejich peníze použil na nákup letenek pro velkého klienta, který mu ale nezaplatil. Častá píseň. Nakonec „jeho“ lidi domů v tichosti vrátil v podstatě jeho konkurent, s nímž se znal z mládí. A co hůře, spadly na něho nejen exekuce, ale i dva roky vězení: Daňové a úvěrové kličky.

PSALI JSME:
Ke krachu cestovky RS Tour nemuselo dojít. Na vině je i šlendrián úřadů

V Čechách se ukázalo před zhruba šesti lety, když krachy cestovek nebraly konce, že za zhruba třetinou pádů mohou pořád titíž podnikatelé. Jednu CK vedenou třeba na přítelkyni nechají padnout a otevřou si další. Obnažilo se, že ani pojištění tuhle ruletu není mnohdy schopno pokrývat.

Zcela v tomto selhával elementární dozor živnostenských úřadů a ministerstva pro místní rozvoj, které by zkrátka bankrotářům-recidivistům neměly umožňovat další podnikání v cestovním ruchu. Jenže svoboda podnikání je jakousi mantrou, bohužel zaměňovanou se svévolí na účet druhých.

Lidi nechtějí řešit, zda je cestovka pojištěná, zda je pojištěná dostatečně a zda se v klidu vrátí domů. Tento fakt nahrává nezávislým on-line globálním tržištím, kde si raz dva najdete cenově nejvýhodnější ubytování, třeba jako Booking.com, nebo Airbnb.com, a letenky jakbysmet. Podle ERV pojišťovny si už více než polovina lidí letní dovolené zajišťuje na vlastní pěst, bez cestovky. Dlouhodobě je to nevyhnutelný trend.

PSALI JSME:
Sám na dovolené. Sólo cestování je novým trendem

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.