Tragédie na základně Ramstein: Probodnuté srdce a ohnivé peklo

Pod stříškou, chránící proti slunci i dešti, se v italském Parco Tematico dell´ Aviazione, soukromém muzeu letectví nedaleko od přímořského letoviska Rimini a nadohled od republiky San Marino, nachází jen hrstka z několika desítek vystavených letadel.
Pozůstatek jednoho ze tří letadel Aermacchi MB-339 PAN, která se před 31 lety zřítila během letecké show na americké vojenské základně Ramstein v tehdejším „západním“ Německu. Foto: FAEI.cz

O to více mezi vystavenými exponáty, z nichž třeba odpadává výškovka (L-410 Turbolet) nebo kde na zemi skončil kus motoru (Grumman S2-F1) překvapí zasklený artefakt – pozůstatek jednoho ze tří letadel Aermacchi MB-339 PAN, která se přesně v tento den před 31 lety zřítila během letecké show na americké vojenské základně Ramstein v tehdejším „západním“ Německu.

Kterému ze tří cvičných letounů upravených pro leteckou akrobacii italských vojenských pilotů směrovka patřila, se bohužel reportérovi portálu FAEI.cz na místě zjistit nepodařilo. Ani se dopátrat toho, jak muzeum k takovému artefaktu přišlo (pozn. aut. – podle dobových fotografií byly v dřívějších letech v muzeu vystaveny vraky dvou ze tří havarovaných letadel).

Kromě prodejce vstupenek totiž nebylo koho se na to zeptat… Ten se původně jevil jako docela sympatický mladík, ale necelou hodinu před zavírací dobou nasedl do své rovněž muzeální „pandy“ a s přesvědčením, že v leteckém parku o rozloze 100 tisíc metrů čtverečních už není nikdo z návštěvníků, se chystal k odjezdu…

PSALI JSME:
Clark Gable a jeho DC-3 „Dakota“. Víme, kde skončila

S poměrně velkou dávkou jistoty lze konstatovat, že dnes už v celé Evropě nenajdete veřejně přístupné místo, kde byste mohli na vlastní oči spatřit pozůstatky ramsteinské tragédie, při níž zahynulo sedm desítek lidí a zhruba tisícovka byla zraněna. I na samotné americké letecké základně nedaleko od německého Kaiserslauternu nešťastnou událost připomíná dvojjazyčná pamětní deska.

Vyšetřování tragédie, při níž zahynuli tři piloti desetičlenné italské akrobatické skupiny Frecce Tricolori (Tříbarevné šípy), bylo uzavřeno poměrně rychle. Už v říjnu téhož roku. Ačkoliv se tehdy objevily i alternativní konspirační teorie.

Jedna z nich např. spekulovala o souvislosti s havárií letu Itavia 870, při níž v roce 1980 havaroval nad Tyrhénským mořem dopravní letoun DC-9 s 81 lidmi na palubě. V době havárie údajně na jejím místě prováděli lety také dva vojenští piloti (a současně členové Frecce Tricolori) – Nutarelli a Naldini, kteří se pak v roce 1988 zřítili se svými stroji na základnu Ramstein.

PSALI JSME:
Nelituji ani jediné koruny, kterou jsem do létání investoval, říká český pilot Red Bull Air Race

Dnešní datum připadlo v roce 1988 na neděli a na tři sta tisíc diváků se těšilo na leteckou podívanou na americké vojenské základně Ramstein nedaleko (západo)německého Kaiserslauternu. Vrcholem programu mělo být odpolední vystoupení italské Frecce Tricolori.

Kvůli chybě jednoho z pilotů se však nacvičený efektní manévr „probodnuté srdce“ změnil během sedmi vteřin od srážky v ohnivé peklo a obrovskou tragédii se sedmi desítkami mrtvých a zhruba tisícovkou popálených a zraněných.

Vyšetřovatelé došli k závěru, že chybu zavinil zkušený 38letý vojenský pilot, podplukovník Ivo Nutarelli. Letěl prý příliš nízko a v rychlosti přes 500 km za hodinu naletěl se svým letadlem do levé části formace.

Zde narazil do dvou letounů, přičemž všechny tři stroje šly okamžitě k zemi. Jedno z letadel spadlo mimo dráhu, druhé na vrtulník amerického letectva stojící pod ním. Těžce popálený pilot helikoptéry bojoval o svůj život až do poloviny září, kdy se stal poslední, sedmdesátou obětí letecké tragédie.

PSALI JSME:
Roudnice nad Labem: Letecké legendy na vlastní oči

Jak probíhaly záchranné akce, rok co rok popisují nejen německá média. „Záchranné akce provázel chaos, protože na (americkou – pozn. red.) vojenskou základnu nesměly německé sanitky, americké jehly nepasovaly do evropských infuzí a zranění zbytečně trpěli v bloudících záchranných vozech,“ sumarizoval loňské třicáté výročí událostí po pádu Nutarelliho letounu např. server iDnes.

Po katastrofě se v Německu vedly debaty o tom, že by se měly podobné letecké show zakázat. I když se o to po tragédii snažil tehdejší německý ministr obrany Rupert Scholz, nakonec k tomu nedošlo. Pravidla leteckých show se ale změnila v tom, že piloti nesmí předvádět své akrobatické kousky nad hlavami diváků nebo směrem k obecenstvu.

Ani akrobatická skupina Frecce Tricolo italského vojenského letectva, která má od roku 1961 domovskou základnu v Rivoltu v severoitalském městě Udine, neskončila. Desetičlenný tým pilotů i nadále patří k těm nejlepším na světě a už několikrát se objevil i na české letecké přehlídce CIAF.

PSALI JSME:
Vzduch je naše moře. Češi se vracejí k předválečnému krédu

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.