Tři čtvrtě milionu prodaných ojetých aut celkem za 152 miliardy korun, což je ve srovnání s rokem 2016 meziročně o 18 miliard korun více. To jsou základní data k ojetinám za loňský rok, které zveřejnila společnost Cebia. Ze zveřejněných údajů současně vyplývá, že nejvíce ojetin si prodají lidé mezi sebou a že autobazary nemají ani třetinu trhu.
Vloni bylo ze zahraničí individuálně dovezeno a zaregistrováno přes 170 tisíc ojetých aut, naprostá většina ojetých vozidel – téměř 580 tisíc – ale byla koupeno v tuzemsku. Orientace zákazníků na tuzemské ojetiny je podle Martina Pajera, ředitele společnosti Cebia, pozitivní trend. Dovážené ojetiny jsou rizikovější, uvedl pro server České noviny.cz.
To serveru potvrdil i předseda Asociace obchodu s ojetými automobily Jiří Grund: „Češi začínají vnímat koupi ojetiny z ciziny jako více rizikovou. Preferují vozy s českým původem, kde leze daleko lépe dohledat veškerou servisní historii. Již dávno neplatí, že auta z Německa jsou kvalitnější a bez hrozby stočeného tachometru.“
Dovážené ojetiny jsou údajně dvakrát častěji stáčené a velmi často prý pocházejí z jiného státu, než uvádí prodejce. Rovněž hrozí riziko, že jde o odcizená vozidla, nebo vozidla po totální škodě. Statistické údaje Cebia ovšem neříkají, kolik z oněch 580 tisíc ojetých aut zakoupených vloni v tuzemsku pochází původně ze zahraničí.
ZBRUSU NOVÁ AUTA? ČTVRT MILIONU
Z údajů, které Cebia zveřejnila, vyplývá, že zhruba 55 procent ojetých aut bylo vloni prodáno mezi soukromými osobami. To je v přepočtu více než 412 tisíc automobilů. Autobazary a autorizovaní prodejci vozidel, kteří prodávají i ojetiny, vloni prodali 252 500 ojetých vozů, což je přibližně třetina trhu s ojetinami a zhruba stejně, kolik se v roce 2016 prodalo v ČR aut zbrusu nových (259 693 auta).
Zajímavé jsou ale i další statistické údaje. Více než deset procent všech ojetých automobilů – zhruba 80 000 vozidel – vloni prodali autorizovaní prodejci aut v rámci importérských certifikovaných programů a pět tisíc leasingové a splátkové společnosti. Lze dedukovat, že šlo především o vozidla z ukončených leasingů a dalších smluv, kdy klienti nespláceli a vozy jim byly zabaveny.
ŠKODOVKA S PŘEHLEDEM VEDE
Čtvrtina prodaných ojetých vozidel na českém trhu je značky Škoda s velkým náskokem na ostatní značky, uvedl server České noviny. Na druhé a třetí pozici následují tradiční značky oblasti ojetin: Volkswagen s podílem 11 procent a Ford s osmiprocentním.
Nejprodávanější modelem je Škoda Octavia, druhým nejprodávanějším Fabia. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce byla podle společnosti Cebia 202 400 Kč, tedy o deseti tisíc korun víc, než v roce 2016. Zhruba 38 procent aut se prodalo za cenu mezi 100 000 a 200 000 Kč.
Průměrné stáří vloni prodaných ojetin je přes deset let. Mezi prodávanými ojetými auty vloni drtivě převažovaly ty s dieselovými motory (59 procent), na benzin jich jezdí 38 procent.