Vzhledem k tomu, že největší evropské hospodářství vykazuje rozpočtové přebytky nepřetržitě už od roku 2015, má dostatek finanční síly k fiskálnímu „nakopnutí“ své ekonomiky. Povzbuzení německé spotřeby by jistě prospělo i českému hospodářství, vždyť z ekonomické perspektivy je Česko vlastně sedmnáctou německou spolkovou zemí.
Dlouhodobě však Německo a jeho ekonomika čelí značnému problému, který bude českou ekonomiku naopak stahovat. Problém, jemuž Německo čelí, se jmenuje „inovátorovo dilema“. Německo je zdatný inovátor, ovšem zejména a takřka výhradně inovuje již zaběhlé, konvenční technologie. K dokonalosti například cizeluje vozy mercedes. Jenže kromě konvenčních technologií existují také ty, které zaběhlý pořádek narušují, módně se jim říká technologie disruptivní.
Disruptivní technologií jsou třeba vozy značky Tesla či obecně elektromobily. Disruptivní technologie v kratším časovém horizontu způsobují horší „výkon“ daného produktu, v našem případě tedy auta. Průměrná tesla je poměrně drahá, navíc třeba nabíjecí infrastruktura nebývá dostatečně rozvinutá. Kdekdo tak dá přednost mercedesu. Čili konvenční technologii. Včetně německých automobilek.
Velké zaběhlé automobilky typu Daimleru, BMW nebo Volkswagenu zareagovaly na dilema, zda dát přednost vylepšování stávající technologie, nebo se vrhnout na vývoj technologie disruptivní, v souladu s hypotézou „inovátorova dilematu“. Řekly si, že investovat do elektromobilů je tuze nejisté, takže to riskovat nebudou. V té době ani nemusely, protože konvenční vozy měly zřetelnou převahu při poměřování ceny a výkonu včetně uživatelské přívětivosti. Byly ziskovější. Rozvoj disruptivní elektromobility tak přenechaly třeba Tesle, případně i čínským automobilkám.
Jenže Tesla se postupně dostává do zisku, její akcie jsou nyní prakticky nejvýše v historii a v ústředí německých automobilek se mohou začít chytat za hlavu. Z disruptivní technologie se brzy může stát technologie konvenční, zatímco stávající konvenční technologie – pohon na benzín či naftu – zmizí v propadlišti dějin. Důraz na zelenou agendu a zavádění vládních environmentálních opatření toto mizení v propadlišti pochopitelně jedině urychlí. Německo má problém. Bylo až příliš úspěšné ve zdokonalování technologie, jež začíná být překonaná. Má velký problém. A my s ním.
Nová studie německé organizace Bertelsmann Stiftung uvádí, že pouze jedna ze čtyř německých firem je dostatečně inovativní – a tedy připravená na „disrupci“ –, aby zůstala konkurenceschopná. Je-li tomu tak, tři čtvrtiny německých firem výhledově na trhu neuspějí. To je nepříjemně vysoké číslo. Na tyto firmy jsou navázány statisíce pracovních míst v Česku, které navíc čelí své vlastní výzvě urychleně změnit základní ekonomický model svého fungování.
Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)
TEN PŘEBYTEK MAJÍ S BÝVALÉHO VÝCHODNÍHO BLOKU ??TI NÁS DŘOU JAK RĚZNÍK VEPŘE OD ŠTĚTIN !!!! PROBOHA PRYČ S TE NĚMECKÉ NADVLÁDY MY JSME PRO NĚ JEN KOLONIE !!!!!
Prostřednictvím eura a faktickým ovládáním Evropské únie vykořisťují CELOU Evropu !!!
Německo VYHRÁLO 2.světovou válku!
Prostě Němci mají velký platy, produktivitu podobnou jako naši a navíc si komplikujou život blbejma rozhodnutíma ještě víc než u nás my blbejma zákonama. Např. takovej stavební zákob: Stavebníúřady v působnosti funkcí to nestíhají, obce si stěžují , že nejde stavět, že to dlouho trvá, protože ti úředníci nejsou zastupitelní, takže když jedna úřednice ( baba z domácnosti ) onemocní tak agenda stagnuje. Když jim ale stát chce tyto stavebí úřady vyjmout z jejich působnosti, že to umí zrychlit ,tak to nechtějí protože by neměli ve svém regionu dostatečný přehled, vliv možnost se vyjádřit . Hlavně ale na tom pomalém vyřizování a na neschopnosti digitalizovat vše mají zájem ti úředníci, co si chtějí udržet koryta. A tak se – všimněte si toho slova „se“ s tgím nedá nic dělat. Jak to nedávno proběhlo: – Nezáleží na ministrovi, ten nic nerozhoduje, rozhodují nižší úředníčci, málokdy náměstek.