Pokud se zaměříme na období od března, kdy koronaprůšvih začal, pak smutné zlato padlo do rukou cestovním agenturám a kancelářím (meziročně -83 %), stříbro letecké dopravě (-73 %) a ubytování (-64 %). Ani potom ještě nejdou na řadu hospodští („pouhá“ -42 %), protože je svou bídou trumflo nahrávání video a audio programů (-44 %).
Skoro možná zajímavější je ale skutečnost, že i v onom tristním období od března do prosince se našly tři obory služeb, které zaznamenaly meziroční růst.
Takový příznivý vývoj zaznamenal obor telekomunikačních služeb (pozn. aut. – zřejmě vliv práce z domova, karantén a sociálního distancování doprovázeného hesly jako „zavolej svému seniorovi“; meziročně +3,6 %), dále obor informačních činností (např. internetový hosting; +5,8 %) a především poštovní a kurýrní činnosti (+13,3 %).
V grafu, kde jsou uvedení tři šampióni zachyceni zeleně, vypadají jejich meziroční růsty vcelku skromně; ale to jen proto, že vodorovná osa je hodně nahuštěná, aby obsáhla i výše zmíněné obří propady.
Na druhou stranu je třeba připomenout, že ve všech třech případech jde o obory služeb, které zažívaly velmi pěkné časy už před koronavirem. V roce 2019 (v grafu modré sloupce) byl průměrný meziroční růst tržeb ve službách celkem jen těsně nad jedním procentem, nicméně v telekomunikacích to bylo přes čtyři procenta, v IT téměř dvakrát tolik, a v poštovních a kurýrních službách dokonce totéž, jako loni od března do prosince.
Jinak řečeno: Z pohledu změny tempa růstu nevydělal na koronakrizi žádný obor služeb, a jediné poštovní a kurýrní služby si tempo aspoň udržely.
Autor je ekonom České spořitelny a člen Výboru pro rozpočtové prognózy
(Redakčně upraveno)