
Mírné zlepšení, nikoliv obrat nepříznivého trendu, pak podle aktuálního výpočtu Indexu Exportu (připravuje jej Raiffeisenbank a Asociace exportérů, pozn. red.) přinese následujících pět měsíců. Výkon tuzemského exportu budou tlumit přetrvávající komplikace v českém průmyslu, především pak ve stěžejním sektoru automotive, na pozadí nedostatku materiálů, pokračujících zádrhelů v dodavatelských řetězcích (lockdowny v Číně, pozn. aut.).
A také prudce narůstajících výrobních nákladů – dle indexu cen průmyslových výrobců v meziročním srovnání o téměř 25 procent. Vývoj v ostatních evropských zemích je podobně vyostřený.
Oproti minulému výpočtu Indexu Exportu je ale predikce vývoje exportu přece jen mírně optimističtější. Pro druhé čtvrtletí letošního roku indikuje meziroční pokles hodnoty exportu v průměru o 2-3,2 procenta namísto předešlých 3-4,5 procenta.
V predikci se kladně odráží prozatím nižší než předpokládané zhoršení výkonu dodavatelů a dále vývoj vpředhledících ukazatelů, jež vstupují do modelu. Například německý IFO index skončil nad očekáváními a ukazuje na překvapivou odolnost tamní ekonomiky vůči šoku v podobě války na Ukrajině, což snižuje riziko výraznějšího zhoršení situace v zahraniční poptávce pro české exportéry.
Bezpečně v pásmu expanze se udržel i březnový PMI index pro český zpracovatelský průmysl (54,7 bodu) a také nedávno zveřejněný dubnový výsledek pro eurozónu (55,3 bodu). Do tohoto vývoje zapadá i tuzemský konjunkturální průzkum, který, vyjma spotřebitelů, hlásí zlepšení nálady v ekonomice.
Příchozí data ukazují, že firmy se ze všech sil snaží přizpůsobit a reagovat na další nové výzvy včetně výpadků dodávek klíčových surovin. Díky tomu se ekonomická důvěra stabilizovala, byť na nižší úrovni.
Je ale třeba mít neustále na mysli jednu velmi důležitou skutečnost – bohužel válka na Ukrajině stále trvá, a to vehnalo Index Exportu do zcela neprobádaných prognostických podmínek. Kruciálním problémem exportérů vůbec není nedostatek zakázek, prioritně se neřeší ani nedostatek pracovníků, ale to, bude-li z čeho vyrábět.
A jak již některá únorová čísla ukazují, mračna se blíží. Propad exportu osobních automobilů dosáhl sedmi miliard korun, export do Ruské federace se propadl o 11 procent a dá se očekávat, že s rostoucí srovnávací základnou roku 2021 se bude export propadat stále více.
A to se může ještě zhoršit v případě, že Rusko omezí nebo dokonce zastaví dodávky důležitých komodit a surovin a zničí nebo anektuje významné dodavatele pro Českou republiku na Ukrajině. Z tohoto důvodu bude dobré mít připravený i náhradní plán.
Autor je místopředseda Asociace exportérů
Autorka je hlavní ekonomka Raiffeisenbank
(Redakčně upraveno)