
Růst cen energií a zdražování začaly ve třetím kvartálu letošního roku dopadat i na trh ojetých automobilů. Společnost Cebia informovala, že podle jejích dat došlo ve srovnání s prvním pololetím ke snížení průměrné ceny ojetiny z 289 tisíc korun o dva tisíce.
„Meziročně je však průměrná cena za ojeté auto vyšší o 14,8 procent, tedy o 37 000 korun,“ informovala redakci FAEI.cz Barbora Minksová, manažerka marketingu a komunikace společnosti Cebia, která se v tuzemsku specializuje na prověřování a zabezpečení aut. Prodeje ojetých aut podle ní v září meziročně klesly o 26 procent.
Se sníženým zájmem o auta a klesajícími prodeji vozů dochází podle Cebia i ke snížení počtu dovážených aut. Letos se v prvních třech kvartálech do České republiky dovezlo 126 728 ojetých osobních vozidel, což je o 10 149 aut méně, než loni ve stejném období, a představuje to meziroční pokles o 7,4 procenta.
„Od června začaly počty dovezených aut výrazně klesat a během června až září včetně došlo ke snížení dovezených ojetých aut o 27,2 procenta. Z hlediska dovozů byla nejhorší situace v září, kdy propad v počtu vozů činil 34,8 procenta. Podle dat a situace na trhu nelze v dohledné době očekávat zlepšení,“ konstatovala Minksová.
Podle společnosti Carvago, které zveřejnilo svoji pravidelnou analýzu evropských trhů, na nichž působí, třetí čtvrtletí přineslo v Česku ochlazení trhu prodeje ojetých vozů, ale zároveň se to pozitivně projevilo ve stabilizaci cen.
Průměrná cena prodaného ojetého vozu klesla na 455 465 korun, nejprodávanějším modelem je opět Škoda Octavia Combi 2.0 TDi. Důležité je však dodat, že Carvago zohledňuje prodej automobilů vyrobených od roku 2009 a inzerovaných komerčními subjekty, jako jsou autobazary a dealerství.
V meziročním srovnání data Carvago ukazují pokles prodejů ojetých vozů o pětinu, zapříčiněný především velmi silným třetím kvartálem loňského roku. „Aktuální pokles prodejů je pro spotřebitele spíše pozitivní zprávou, protože se propisuje do nižších cen ojetin,“ vysvětlil šéf Cervago Jakub Šulta.
Zatímco před dvěma lety se podíl vozidel financovaných bankovními produkty prodaných na Carvago.com pohyboval v nadpoloviční většině, dnes je to necelá třetina. Nejoblíbenějším modelem ojetého vozu v tuzemsku zůstává dieselová Škoda Octavia, uvedlo on-line tržiště s ojetinami.
To potvrdila i společnost Cebia, podle jejíchž údajů však tržní podíl ojetého auta Škoda Octavia meziročně klesl o dva procentní body na 9,3 procenta. Všechny modely značky Škoda zastoupené v TOP 10 společnosti ztratily 3,6 procentního bodu a dosáhly tržního podílu ve výši 20,7 procenta.
Také podle údajů skupiny Aures Holdings je Škoda Octavia neprodávanější ojetinou v tuzemsku. Nejčastěji nabízenou značkou ojetých vozů na českém trhu byla podle tohoto zdroje v září Škoda s 23 679 vozy, na druhém místě Volkswagen (13 847 vozů) a na třetí pozici Ford se 7 013 nabízenými ojetinami. První pětku uzavíraly značky BMW a Audi.
Podle údajů Aures Holdings si ojetá auta – navzdory inflaci blížící se dvaceti procentům – již půl roku drží stálou střední hodnotu ceny, a to na úrovni 190 000 korun. To je o sto tisíc méně, než kolik uvádí průměrnou cenu Cebia, a o více než čtvrtmilionu méně, než kolik činí prodejní cena u Carvago.com.
Na českém trhu se ustálilo i množství aut, která jsou aktuálně k dispozici. Nabídka se dlouhodobě pohybuje okolo sta tisíc ojetých aut. Například v září to bylo 98 958 vozů, tedy jen o 810 méně, než v srpnu. Již čtvrt roku také postupně přibývají mladé ojetiny, což je způsobeno stabilizací primárního trhu, který se dlouho potýkal s problémy ve výrobě.
„Pro zákazníky je současný vývoj jednoznačně pozitivní. Po dvou letech, kdy se ceny nových, ale i ojetých vozů neustále zvyšovaly, se jejich růst zastavil. Dokonce již tři měsíce v řadě roste i nabídka zánovních ojetin,“ informoval Luboš Vorlík, výkonný ředitel sítě autocenter AAA Auto a Mototechna v České republice.
Podle údajů společnosti Cebia se opět začalo zvyšovat průměrné stáří ojetých automobilů. Zatímco loni činilo 10,5 roku, letos vykazovaly v průměru 10,7 roku. Podíl aut starších deseti let se zvýšil z 51,3 procenta na 52,1 procenta a podíl aut starších 15 let narostl z 21,3 procenta na 23,3 procenta.
Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných vozů klesla letos o 5 000 km na 153 000 km. Podíl aut na benzín (47,7 %) se téměř vyrovnal podílu aut na naftu (48,9 %). „Loni přitom vozy na benzín tvořily 41,4 procenta a vozidla na naftu 55,6 procenta. Jde tedy o významný posun k benzínovým modelům,“ konstatovala Minksová ze společnosti Cebia.