Zdražování ojetin je u konce. Opravdu?

I přes rekordní inflaci v Česku i dalších evropských státech se téměř dva roky trvající růst cen ojetých vozidel zastavuje. Poměr nabídky a poptávky na trhu se vyrovnal, ale také přibývá méně kvalitních ojetin. Zákazníci tak stojí před nelehkým rozhodnutím, zda ještě vyčkat, nebo koupit vůz nyní i za cenu určitých kompromisů.
Je pravděpodobné, že se do konce roku nedočkáme zlepšení nabídky ojetin. Výrobní procesy nových aut byly narušeny již před více než dvěma lety a zánovních ojetin je jednoduše méně. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Predikovat vývoj na trhu s ojetými vozy není vzhledem k turbulentní situaci ve světě jednoduché. Přesto můžeme na základě dostupných dat poměrně dobře odhadnout, jakým směrem se trh pravděpodobně vydá.

Není tomu tak dávno, kdy bylo např. možné koupit žádanou Škodu Superb s nájezdem sto tisíc kilometrů za cca půl milionu korun, a za dva roky ji prodat za necelých 400 000 Kč. Nebo si stěžovat na to, že nový automobil se specifickou výbavou nám prodejce dodá až za tři dlouhé měsíce…

Tato doba je nejspíš pryč, byť nelze říct, že nenávratně. Covid, válka i technologické změny ve výrobě automobilek se potkaly v jednom období a s celým automobilovým trhem zamávaly více než kdysi ropná krize, kdy se americký řidič poprvé seznámil s výrazem „fuel consumption“.

Poslední dva roky spotřebitelé čelí bezprecedentnímu zdražování ojetin, které vyvrcholilo do bizarních scénářů. Konkrétní model auta zařazený jako „předváděcí“ s nájezdem do 10 000 kilometrů tak mnohdy stál víc než totožný model úplně nový, na který ovšem musel zákazník čekat klidně i rok…

A protože kupní síla v Česku není tak slabá, jak si po přečtení některých článků můžeme myslet, a spotřebitel byl ochoten zaplatit vyšší cenu, dostavilo se zdražování, které nemělo obdoby. Spolu s tím klesalo množství žádaných modelů aut na trhu a dobu, kterou daný model potřebuje být inzerovaný, aby se prodal, jsme přestali počítat v týdnech a začali používat dny.

Tlak na cenu navíc vygeneroval v on-line prostoru podvody přinášející na první pohled velmi výhodné nabídky aut, které byly papírově i o 20 procent levnější, než srovnatelné vozy. Z praxe víme, že v osmi z deseti případů jde o falešné nabídky, nebo vozy s lépe či hůře skrytými vadami.

Zdražování ojetin bylo specifické také tím, že nešlo o měsíční výkyvy, ale téměř kontinuální trend trvající déle než rok. Až do letošního května, kdy v druhé půlce měsíce došlo k přehřátí trhu a kdy ceny začaly stagnovat. A u některých modelů dokonce klesat.

Před několika týdny dostaly české domácnosti nové předpisy na zálohy na energie, a i těm méně uvědomělým došlo, že zima nemusí být snadná a bude nutné mírnit svou spotřebu. Důsledek v podobě zpomalení růstu inflace by měl hrát do karet těm, kteří aktuálně řeší nákup auta.

Na základě dostupných dat totiž můžeme předpokládat, že současný stav – tedy stagnace či snižování cen ojetin – bude trvat ještě měsíc či dva, v úplně nejlepším případě do letošních Vánoc. Ti, kdo plánují nákup auta, tak mohou ušetřit i několik desítek tisíc korun.

Spolu s tím je ale pravděpodobné, že se do konce roku nedočkáme zlepšení nabídky ojetin. Výrobci nových aut stále nedokáží vyrábět a uspokojovat poptávku, což logicky dopadá na sekundární trh ojetých vozů.

Výrobní procesy byly narušeny již před více než dvěma lety a zánovních ojetin je jednoduše méně. Je tak na zákazníkovi, zda půjde cestou kompromisu v podobě nižší ceny a omezenější nabídky, nebo se rozhodne vytrvat a počkat, co přinese konec roku.

Autor je CEO společnosti Carvago
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. PP Petr Pavel

    My tedy vloni kupovali auto,letos je cena o 41tis.dražší,neprodám protože na trhu není tento model ve výbavě,stavu,když neco chcete slušnýho tak si musíte připlatit

  2. Pe Petr

    Ojetiny neustále zdražují už 2 roky. Co bylo za 150 tis. kč je dnes za 240 tis kč.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB