V autoškole platí – třikrát a dost

Vybíráte si autoškolu? Pak tedy vězte, že na výběru záleží více než v předchozích letech. Nová legislativa omezila možnost opakování závěrečných zkoušek, což bude klást větší nároky na přípravu v samotné autoškole, náročnější jsou i testy. A novinek týkajících se autoškol je víc.
Na složení teoretické i praktické zkoušky mají studenti jen tři pokusy místo dosavadního neomezeného počtu. Ilustrační foto: Pixabay.com

Od ledna je podle novely zákona 247/2000 Sb. možné řídit traktory také s řidičským oprávněním skupiny C, a to i uděleným v zahraničí. Tato novinka pomůže s nedostatkem pracovních sil v zemědělství, protože do letoška bylo možné traktory řídit pouze s českým oprávněním skupiny T.

Řidičáky s rozšířenou platností

Další letošní novinkou, jejímž zavedením se sladila domácí legislativa s unijní, je nutnost vlastnit u dvoukolových a tříkolových vozidel řidičské oprávnění skupiny AM až pro řízení vozidel s konstrukční rychlostí více než 25 km/h.

Tato skupina dříve opravňovala k řízení mopedů a skútrů s objemem motoru do 50 cm3, elektrických skútrů s výkonem do 4 kW (nově až 6 kW, pozn. aut.) a „miniaut“ s hmotností do 350 kg a rychlostí omezenou na 45 km/h.

Dosud u této skupiny spodní limit stanoven nebyl, a proto bylo řidičské oprávnění třeba k řízení jakkoli pomalého vozidla.

S řidičským oprávněním B1 bylo do letošního roku možné řídit čtyřkolky jen s motorem do 15 kW, nyní je to možné s jakkoli výkonnou čtyřkolkou.

Nové otázky z praxe

A jak je to s novinkami při závěrečných zkouškách v autoškole? Stejné zůstává to, že žadatel o řidičské oprávnění musí nejdříve úspěšně složit teoretickou zkoušku u počítače, teprve poté je mu umožněno pokračovat v praktických jízdách v provozu za doprovodu instruktora a komisaře.

Při teoretickém testování se uchazeči o řidičské oprávnění už od loňska setkávají s novými otázkami, které jsou zaměřené především na současné trendy v dopravě i první pomoci.

Ministerstvo dopravy od února postupně zařazuje do ostrých verzí testů 20 animovaných (křižovatky) a 100 nových testových otázek. Ty se méně zaměřují na teoretické znalosti, více se věnují jízdě na sněhu a snížené viditelnosti, kontaktům s cyklisty i řešení reálných situací na křižovatkách. Všichni uchazeči i běžní řidiči si mohou otázky vyzkoušet na www.noveotazky.cz.

Omezený počet pokusů

Následuje praktická část závěrečné zkoušky, jízda s učitelem a zkušebním komisařem. Od loňského července mají na její zdolání studenti jen tři pokusy místo dosavadního neomezeného počtu.

A dál? Pokud se studentovi nepovede ani třetí pokus, musí projít příslušnou částí výuky nebo výcviku znovu. Následně má uchazeč další tři pokusy. Pokud ani tak neuspěje, bude muset opakovat celý řidičský kurz.

Opravné zkoušky jsou zpoplatněné, částky se pohybují od 500 korun za opakování teoretického testu z pravidel po 2 000 Kč za opravnou zkoušku na motocyklu, která se skládá ze dvou částí.

Vyloučí jen ty neschopné

Omezení počtu opakování zkoušek má snížit počet zkoušek o zhruba 30 procent ročně, a tedy zabránit zahlcení systému. A navíc se hrozba opakování části nebo celého kurzu stane motivací pro uchazeče i autoškoly ke zvýšení kvality výuky.

Podle statistik potřebuje více pokusů k závěrečné zkoušce každý druhý žák, ale jen pět procent potřebovalo na ukončení autoškoly více než tři pokusy. Podle odborníků by tedy novým systémem neměli projít jen ti uchazeči o řidičské oprávnění, kteří na silnicích nemají co dělat.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 10
Sdílet článek