„Pojistné události jsou nejčastěji spojené s únikem vody, a to ve 24 procentech případů. Příklad z praxe – prasknutí staré hadičky k baterii v kuchyňské lince. Důsledkem jejího poškození došlo k masivnímu úniku vody, která protekla do dvou sousedních bytů pod pojištěným a poškodila i společné prostory domu. Škoda se v tomto případě vyšplhala na 200 tisíc korun,“ uvádí Monika Buřičová, tisková mluvčí Poštovní spořitelny. Ve spolupráci s ČSOB Pojišťovnou nabízí totiž od letošního roku Poštovní spořitelna svým klientům pojištění domácnosti, a to prostřednictvím sítě České pošty.
Časté trable s vodou potvrzují i řemeslníci. “Je pravdou, že mezi nejčastější akutní zakázky na našem portálu patří instalatérské práce. Jedná se především o protékající WC, čištění ucpaného odpadu a havárie spojené s pračkami a myčkami nádobí. U těchto prací evidujeme i následné zakázky spojené s odstraněním následků havarijních situací – tedy zednické, malířské a elektrikářské,“ říká Martin Ekrt, provozovatel portálu NejŘemeslníci.cz.
Druhou nejčastější pojistnou událost je odcizení majetku, a to s podílem 18 procent. Požár se oproti všeobecnému očekávání týká jen sedmi procent případů. Při ochraně domácnosti bude do budoucna čím dál častěji hrát roli prevence v podobě různých čidel, senzorů a chytrých zásuvek. Ty lze dálkově ovládat pomocí chytrých aplikací. Jednou z nich je platforma NaDoma od ČSOB, která řídí domácnosti s pomocí kontrolní jednotky. Té lze sdělovat pokyny přes mobil, tablet nebo počítač.
„S platformou NaDoma můžete odhalit pohyb v bytě, i když nejste doma. To je dobrý začátek proti nechtěným návštěvníkům. Podobně můžete na dálku vypnout žehličku zapojenou v chytré zásuvce. Čidla vás zase upozorní na kouř a vodu v místnosti,“ jmenuje Vlastimil Štefl z ČSOB.
Zatím to ale vypadá, že Češi si se statistikami pojišťoven moc hlavu nelámou. Z dat průzkumu Poštovní spořitelny vyplývá, že nejčastějším bezpečnostním prvkem v domácnosti jsou bezpečnostní dveře. Ty mají čtyři z deseti domácností a dalších 14 procent jejich pořízení plánuje. Ostatní prvky jsou zatím stále spíše nadstandard. Tak například detektor kouře má jen 13 procent dotazovaných a zmíněný detektor vody jen tři domácnosti ze sta.
PŘÍKLADY POJISTNÝCH UDÁLOSTÍ:
„Plující“ plovoucí podlaha. Uvolnila se tlaková hadička k vodovodní baterii v kuchyni. Voda protékala nepozorovaně, následně se zvedla plovoucí podlaha v kuchyni. Hradilo se celkem 55 580 Kč za vymalování a plovoucí podlahu.
Zase ty trubky. Praskla vodovodní trubka u sousedů nad pojištěným. Z pojištění domácnosti klienta byly hrazeny jak věci movité (poškozený nábytek, elektronika), tak stavební součásti (oprava stropu, podlah). Pojistné plnění ve výši 67 122 Kč.
Bydlení pro souseda. Praskla stará hadička k baterii v kuchyňské lince. Došlo k masivnímu úniku vody, protečení vody do dvou bytů sousedů pod pojištěným a poškození maleb ve společných prostorách domu. Za náklady na vysoušení a stavební práce vynaložené na opravu nemovitosti a náhradní bydlení jednoho souseda po dobu opravy jeho bytu bylo vyplaceno celkové plnění 198 000 Kč.
Incident pejskařů. Pojištěná byla se psem na procházce. Za obcí na louce pustila psa z vodítka, aby se vyběhal. Pes pojištěné spatřil v zatáčce druhou ženu, rozběhl se k ní a začal se prát s jejím psem. Majitelka napadeného psa se snažila od sebe oba psy odtrhnout, jenže byla psem pojištěné pokousána. Za veterinární ošetření psa poškozené a dále jako odškodnění v souvislosti s újmou na zdraví a pracovní neschopností poškozené bylo vyplaceno celkové pojistné plnění 133 000 Kč.
„Splašený“ kůň. Kůň pojištěného, zapřažený do povozu, začal v době, kdy pojištěný nakládal na povoz dřevo, nečekaně couvat a povozem narazil do zaparkovaného osobního vozidla poškozeného. Za opravu poškozeného vozidla bylo vyplaceno pojistné plnění ve výši 59 000 Kč.