V podnikání dávají smysl nákupní aliance poskytující trvalé výhody

Pro každého podnikatele nebo firmu je důležité mít své náklady pod kontrolou. Zpravidla zde vždy existují nějaké rezervy, a tedy prostor pro jejich omezování. Aby mohl podnik svoje náklady optimalizovat, je často vhodné záležitosti, které nejsou předmětem podnikání, outsourcovat, tedy využít specializovanou firmu.
Vyjednání lepších obchodních podmínek u dodavatelů je jedním ze způsobů, jak může firma či podnikatel snižovat svoje náklady. Ilustrační foto: Depositphotos.com

„Může jít například o účetnictví nebo o operativní leasing automobilů či strojů i dalšího vybavení,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. „V oblasti nákupu zboží a služeb by se firma neměla ostýchat vyjednávat o lepších obchodních i cenových podmínkách. Dosáhnout na lepší cenu lze také agregováním poptávky více firem,“ dodává.

Ne každá firma ale má dostatečně silnou vyjednávací pozici. „Teprve při velkých objemech jsou dodavatelé ochotni odběratelům poskytovat opravdu zajímavé obchodní podmínky. Sdružením poptávky více subjektů do jedné nákupní aliance je však i pro menší firmy možné dosáhnout na ceny, které jsou jinak dostupné jen velkoodběratelům,“ vysvětluje Čeněk Absolon, ředitel Regionální hospodářské komory Brno.

Vyjednání lepších obchodních podmínek u dodavatelů je jedním ze způsobů, jak může firma či podnikatel snižovat svoje náklady. Je zřejmé, že vyjednávací pozice je u různých firem zcela odlišná. Díky sloučení poptávky více subjektů v nákupní alianci však může i živnostník dosáhnout na obchodní podmínky, které jinak využívají jen velkoodběratelé.

„Největší smysl ale dávají takové aliance, které umožňují čerpat výhody kontinuálně, bez závazků k odběrům, a nikoliv jen nárazovými akcemi s cílem jednorázové úspory nákladů,“ dodává Absolon. Příkladem může být nákupní aliance Axigon, která se v roce 2009 zformovala z Centrálního registru firem Hospodářské komory České republiky.

„V současnosti sdružujeme už více než deset tisíc firem a počet našich členů neustále roste v průměru o sto firem měsíčně. S takovou vyjednávací pozicí umíme i živnostníkům zajistit výhody jinak dostupné pouze velkým firmám,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil.

Axigon umožňuje svým členům nákup paliv v režimu takzvané plošné ceny. Ta je vyhlašovaná týdně a platí v dané petrolejářské síti bez ohledu na tzv. stojanové ceny konkrétních čerpacích stanic. Plošná cena je dlouhodobě nižší, než průměrná cena paliv na trhu, a její výhodou je také to, že eliminuje cenové výkyvy, například u drahých dálničních čerpacích stanic.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena