V Praze, a nejen tam, příští rok jízdné MHD výrazně zlevní

Názor
Cena jízdného veřejné a městské hromadné dopravy patří v Česku bezesporu k těm v mezinárodním kontextu levnějším, zejména při zohlednění kvality dopravy a intenzity spojů. V řadě míst země přitom doprava v nadcházejících měsících ještě dále zlevní. Alespoň tedy v reálném vyjádření, zohledňujícím rapidní inflaci.
Pražanům se za necelých deset let sníží reálná cena jízdného na polovinu. Stejné ceny jízdného jako letos mohou očekávat třeba Brňané nebo Ostravané. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Příkladem je metropole Praha. Před dvěma lety si její magistrát nechal zpracovat studii. Vyšlo z ní, že roční kupon MHD by měl stát 8 422 korun, pokud by tedy cena měla správně zohledňovat počet ujetých kilometrů a růst inflace v celém období od roku 2000.

V tom případě by nyní, zejména kvůli razantnímu nárůstu inflace loni a hlavně letos, měl stát zhruba 10 500 korun. Místo toho vyjde jen na 3 650 korun, a to už od roku 2015, kdy jej tehdejší vedení města zlevnilo ze 4 750 korun.

Mimochodem, cena 4 750 korun odpovídá jen z důvodu inflačního znehodnocení měny, jež od té doby nastalo, současným zhruba 6 400 korunám. To vše znamená, že Pražané dnes reálně cestují skoro dvakrát levněji než roku 2014, a takřka třikrát levněji, než za kolik by měli cestovat, pokud by se zohlednil uvedený vývoj od začátku tohoto milénia.

PSALI JSME:
Rostoucí ceny elektřiny a ropy zřejmě zdraží městskou veřejnou dopravu

Přitom lídři stran vládnoucích metropoli se dušují, že jízdné nezdraží ani v příštím roce. Jestliže se tak vskutku stane, budou za roční kupon tedy lidé nadále platit 3650 korun. Přitom pokud by měl reálně stát kupon tolik, co v roce 2014, měl by koncem příštího roku, kvůli inflaci, jež do té doby ještě nastane, vyjít na více než 7 000 korun.

Jinými slovy, Pražanům se v takovém případě za necelých deset let sníží reálná cena jízdného na polovinu. Vlastně je otázka, zda Pražané někdy v uplynulých třiceti letech jezdili reálně – vzhledem k cenám všeho dalšího v ekonomice – tak levně.

PSALI JSME:
Papír je papír. K nové Lítačce si raději schovejte účtenku

Jízdné v příštím roce nezdraží ani v dalších velkých městech země, a to navzdory inflaci a energetické krizi, jež drahotu způsobuje zejména. Takže stejné ceny jízdného jako letos mohou očekávat třeba Brňané nebo Ostravané. Naopak, třeba některé kraje jízdné zdraží, například Jihomoravský.

Jak s oblibou říkají ekonomové, „žádný oběd není zadarmo“. Takže kde se na reálné zlevnění jízdného zmíněných měst vezme? Určitě pomůže zastropování cen energií, které počátkem listopadu vláda rozhodla vztáhnout i na státní nebo městské podniky, typu právě městských dopravních podniků. Zastropování se tak bude týkat nejen domácnostní a malých a středních podniků soukromé povahy.

PSALI JSME:
Brno se může těšit na nové trolejbusy a tramvaje

Zastropování samozřejmě samo o době znamená prohloubení schodku veřejných rozpočtů a celkového veřejného zadlužení České republiky. Stát by však měl mít kde vzít na to, aby takto navýšený schodek a dluh plně pokryl.

A to z výnosů, jichž se už v příštím roce dočká z důvodu zavedení daně z neočekávaných zisků na energetický, petrochemický a bankovní sektor a také zavedení odvodů z nadlimitních příjmů výrobců elektřiny. Tato opatření by vládě měla za rok 2023 vynést až kolem 130 miliard korun, dost možná i více.

Takže příští rok budou Pražané, Brňané či Ostravané – a nejen oni – cestovat MHD za nezměněné jízdné díky penězům za zisku ČEZ, velkých bank a další firem a podniků, které podle vlády dosahují neočekávaně vysokých zisků – a tedy se dočkají i mimořádné daně a/či odvodu z nich…

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Most testuje vodíkový autobus

Zavřít reklamu ×
  1. zapomneli jste taky napsat ze se nam propadli realne mzdy takze kdyz si to spocitame tak ne ze jezdime levneji ale naopak draž!!!Vsechno se zdrazilo takze jizdenku platime draho.Vzhledem k inflaci.Kdyby nebyla tak vysoka inflace tak by jizdne bylo levne ale vse je predrazene mene si koupime .Takze by jste meli rocni kupon zlevnit na 2000 kc.

    • No on pan ekonom zase perlí, ale ani ty ekonomové už nejsou to co dřív. V té Trinity bank asi pracuje zadarmo, protože je vidět a slyšet všude kolem….asi jako ekonomka Schillerová

  2. Pěkně kecáte, od 11.12. se Ostravanům ruší 10min.jízdenky za 18 Kč. Nejlevnější jízdenka je za 25Kč sice na 45min.,ale kdo potřebuje jet jen jednu či dvě zastávky pojede na černo nebo zaplatí o 7Kč víc než do teď. Ale zdražení to není…

    • Tak tak, pravda. A zrušili taky čtvrtletní a půlroční kupóny. Takže buď měsíční, nebo roční. A to se vyplatí…

  3. Je to snůška nesmyslů, neboť mzdy nerostou dle inflace,ale podstatně nižším tempem. Pokud Kovanda je poradcem vlády,pak se již není možno divit ničemu,je to viditelně ekonomický laik

  4. tady je otázka, zda by lidé po zdražení kuponu nejezdili na černo???? Pak by dopravní podnik spíš prodělal, než vydělal!!! 7 000 tisíc za kupon dát najednou je pro lidi MOC! Myslím ty normální pracující lidi. a ti co nepracují stejně jezdí zadarmo, pokutu z nich nikdo nevydoluje!

  5. A ještě Brno – pro důchodce absolutně nejdražší. Zatímco v Praze, Olomouci, Ostravě a snad i jinde jezdím zadarmo, tak doma v Brně za plné jízdné.

  6. Pan „ekonom“ tak nějak zapomněl, že inflace požírá i platy, takže reálně bereme výrazně méně (fakt se mi to nechce počítat, takže jen odhad), ceny potravin a vůbec všeho stouply o 30-100%, takže reálně máme momentálně nejdražší MHD v celé historii. Ale pan „ekonom“ asi neumí moc počítat nebo vytvořil účelovou „polopravdu“.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.