V průběhu jediného dne obyvatelé a firmy České republiky věnovali 321 tun trvanlivých potravin a drogistického zboží

Národní potravinová sbírka již šestým rokem na prahu adventního období mobilizovala obyvatele České republiky k solidaritě a pomoci potřebným.

Letos sbírka zajistila přes půl milionu porcí jídla, které pomohou před Vánoci například v domácnostech osamělých seniorů, matek – samoživitelek a jejich dětí, rodin ve finanční tísni, či v azylových domech a dalších 41 tun drogistického zboží. Celostátní Národní potravinová sbírka se uskutečnila v sobotu 10. listopadu od 8.00 do 18.00 hodin v 693 prodejnách po celé České republice. Do projektu se letos se svými vybranými prodejnami zapojily Albert, BILLA, drogerie dm markt, Globus, Lidl, Makro, Penny Market, ROSSMANN a Tesco.  Jde o unikátní projekt společenské odpovědnosti firem u nás i v zahraničí, kdy na českém trhu spolupracují firmy napříč oborem.

Celkem dárci darovali po celé České republice 321 tun zboží, z toho 41 tun drogistického zboží. „Pro nás je nejdůležitější to, jakou vlnu solidarity opět Národní potravinová sbírka pomohla zvednout. Jsme také rádi, že lidé letos kromě základních potravin darovali více drogerie a hygienických potřeb a někde také mnohem kvalitnější potraviny. Právě to, že lidé přemýšlejí nad tím, co koupí a komu pomohou, byl jeden z hlavních motivů, proč jsme před šesti lety sbírku založili a proč ji organizujeme, řekla Pavlína Kalousová, předsedkyně BpS – Byznys pro společnost. „To, že se lidé mohou seznámit s konkrétními příběhy potřebných, propaguje i tolik potřebnou a často neviditelnou práci neziskových a charitativních organizací“, dodává Kalousová.

Národní potravinová sbírka letos zajistila ve srovnatelném množství zapojených řetězců a partnerů obdobné množství objemu zboží jako loni s tím, že v letošním roce se vybralo v poměru více drogistického zboží a kvalitnějších potravin. Na vzorku jednoho pražského obchodu, kde se darovalo matkám samoživitelkám, jsme sledovali, že lidé mnohem více darovali zboží pro děti a dražší potraviny a drogerii, jako jsou pleny, výživy, sušené mléko, konzervy, ale i cukrovinky na Mikuláše.

Nejvíce se vybralo tradičně v Praze (téměř 70 tun potravin a drogerie). Druhým nejúspěšnějším regionem byla jižní Morava s více než 45 tunami, následovaná Vysočinským krajem s více než 31 tunami a Olomouckým krajem s téměř 30 tunami.

Nejvyšší meziroční nárůst darovaného zboží byl v drogerii, o třetinu více drogerie vybral řetězec dm drogerie markt a nejvyšší nárůst celkového objemu byl v Globusu v Praze.

Nejvíce potravin a drogerie se vybralo na prodejně Globus na Praze 9, kde lidé darovali 7,82 tun zboží. Mimo Prahu byli nejštědřejší zákazníci v Tescu v Brně, kde darovali téměř 5 tun zboží, v Globusu v Brně (3,7 tun) a v Globusu České Budějovice (3,5 tun).

Rekordních 5 obchodů v ČR (data v tunách potravin a drogerie)

  1. Globus, Praha 9, Kostelecká, 7,82
  2. Globus, Praha 5, Sárská, 5,43
  3. Tesco, Praha 10, U Slávie, 5,35
  4. Tesco, Brno – Královo Pole, Cimburkova, 4,98
  5. Tesco, Praha – Nový Smíchova, Radlická, 4,23

„Mezi nejčastěji darované potraviny patřily masové a rybí konzervy, těstoviny, rýže, instantní polévky, sterilizovaná zelenina či dětské výživy a další potraviny určené pro malé děti. Jsme rádi, že i letos lidé upřednostňovali při nákupu potravin do Národní potravinové sbírky nutričně hodnotné potraviny. Velmi potřebné je drogistické zboží a zde jasně vedly dětské pleny a prostředky osobní hygieny,“ řekl Tomáš Gajdošík, koordinátor a mluvčí Národní potravinové sbírky z aliance BpS – Byznys pro společnost.

Národní potravinovou sbírku 2018 organizoval BpS – Byznys pro společnost ve spolupráci s Českou federací potravinových bank, NADĚJÍ, Armádou spásy, Charitou Česká republika za podpory obchodníků. Do sbírky se zapojil také Klub svobodných matek. Na realizaci sbírky se podílí také řada neziskových organizací a tisíce dobrovolníků. Záštitu nad letošním – již šestým ročníkem – převzal ministr zemědělství Miroslav Toman.

„Národní potravinová sbírka je jednou z tradičních potravinových sbírek, na nichž se každoročně podílíme. Již mnoho měsíců dopředu se potravinové banky a spolupracující organizace připravují na den, kdy může kdokoliv pomoci lidem v nouzi tím nejzákladnějším. Jídlo i drogerie se nám daří vybírat stále ve více obchodech. Tyto zásoby pak slouží celý rok jako pomoc pro klienty našich odběratelů, ať jsou to děti, matky samoživitelky nebo senioři v hmotné nouzi. Obrovské množství dobrovolníků a dárců, kteří se každý rok rozhodnou pomoci, je krásnou připomínkou toho, jak si dokážeme navzájem pomáhat,“ říká Veronika Láchová, ředitelka České federace potravinových bank.

Do Národní potravinové sbírky se zapojili nejen individuální dárci, ale i firmy – a to buď jako sběrná místa nebo přímo samy potraviny darovaly. Například společnost Hamé se již potřetí stala partnerem Národní potravinové sbírky a darovala 3 156 kojeneckých výživ. Pro zajímavost, kdyby se darované skleničky s výživou postavily v řadě za sebou, tak zaberou délku více než 205 m.  „Jme hrdí na to, že jsme se stali partnerem Národní potravinové sbírky. Považuji ji za významnou a již tradiční charitativní aktivitu v Česku. Pomáhat je třeba – a když jako česká firma můžeme pomoci potřebným v zemi, kde sídlíme, a regionech, kde vyrábíme, tak to uděláme. Již proto, že většinu našeho portfolia tvoří trvanlivé výrobky, které jsou pro tuto charitativní aktivitu ideální,“ připomněl Paweł Szcześniak, generální ředitel Hamé.

Další firmy, jako Sodexo, Ipsos, Staropramen, Nadace Kooperativa či innogy, zorganizovaly sbírku potravin a drogistického zboží ve svých prostorech. Například zaměstnanci innogy i Kooperativy nasbírali každý zhruba 500 kg potravin a drogistického zboží.  Staropramen chtěl pomoci vybraným matkám samoživitelkám z Prahy 5. Zřídil proto sběrné centrum a jeho zaměstnanci darovali 250 kg trvanlivých potravin a 85 kg drogistického zboží.

Český rozhlas pak podpořil Národní potravinovou sbírku nejen jako mediální partner, ale aktivně se zapojil a ve svých redakcích otevřel sběrná místa pro veřejnost –  ať již v Praze na Vinohradské třídě či Českých Budějovicích, Jihlavě, Liberci, Ostravě a Olomouci. Do prostor Českého rozhlasu letos lidé přinesli rekordních 674 kilo zboží, což je zhruba dvojnásobek, co v loňském roce.

Již počtvrté se o převoz darovaných potravin a drogerie z vybraných prodejen do potravinových bank a neziskových organizací po celé České republice postarala společnost Raben Logistics Czech. „Naším zapojením chceme ukázat, jak nezbytná je logistika a přeprava v každodenním životě. Žijeme v době přebytku, i když si to často nepřipouštíme. Rádi proto využíváme příležitost podílet se na projektu, který poukazuje na tuto skutečnost a zároveň umožňuje pomáhat lidem, kteří se ocitli v nouzi,“ vysvětluje důvod zapojení Jakub Trnka, generální ředitel společnosti Raben pro Českou republiku a Slovensko.

Drogistické řetězce Rossmann a drogerie dm markt se rozhodly navíc podpořit matky samoživitelky z Klubu svobodných matek tím, že jim na vybraných prodejnách předají balíčky připravené z drogistického zboží, vybraného ve sbírce.

Cesta potravin a drogerie vedla z nákupního košíku dárců k dobrovolníkům, kteří je v obchodech převzali a roztřídili. Následně byly potraviny a drogistické zboží převezeny do skladů České federace potravinových bank nebo, přímo do charitativních organizací. Důležité je, že cesta potravin je přímá a krátká. Darované potraviny zůstávají v kraji, kde byly darovány. Proto darováním pomáhají dárci především ve svém okolí.

Záštita: ministr zemědělství Ing. Miroslav Toman, CSc.

Spolupracující organizace: Česká federace potravinových bank, NADĚJE, Armáda spásy, Charita Česká republika, Klub svobodných matek

Strategičtí partneři: Albert, BILLA, drogerie dm markt, Globus, Lidl, Makro, Penny Market, ROSSMANN a Tesco

Partneři: WaveMaker, Raben, Sodexo, LCG New media, Družina, Ipsos, Thimm Packaging, Hamé

Hlavní mediální partner: Český rozhlas

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Blíží se uzávěrka soutěže Kanceláře roku

Registrace do soutěže Kanceláře roku, která oceňuje výjimečné kancelářské interiéry, jsou v plném proudu. Do 20. prosince 2018 můžete zaregistrovat vaši firmu a získat jedinečné ocenění, které vám přinese mnoho …

Praha upadá do krize nájemního bydlení, v jeho důsledku roste výše nájmů

Krize bydlení v Praze se přesouvá ze segmentu výstavby a prodeje nových bytů do segmentu nájemního bydlení. Poukázal na to včera na Fóru Zlaté koruny Martin Vachek, předseda představenstva Asociace developerů České republiky. Nájemné v posledních měsících rostlo, a stejný trend lze očekávat i v dalších letech. …

Za zboží či služby nezaplatil včas každý šestý Čech

Šestina plateb za nakoupené zboží či služby nedorazila letos k obchodníkům včas nebo vůbec. Z aktuálních výsledků celoevropského průzkumu platební morálky pro společnost EOS KSI navíc vyplývá, že více než dvě třetiny českých dlužníků neměly v době pořízení na danou věc peníze. Polovina je v platební neschopnosti …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru