Věděli jste to? Česko je evropskou jedničkou v pojištění aut podle najetých kilometrů

Analýza
Pillow pojišťovna udělala analýzu, v níž se zaměřila na pojištění vozidel podle ujetých kilometrů v Evropě a v USA. Výsledky jsou překvapující. Tím hlavním je zjištění, že Česko je v Evropě jednoznačně největším inovátorem. Předběhlo tak i mnohem vyspělejší trhy.
Tři pojišťovny používají k reportování stavu kilometrů jednoduchý systém zaslání fotografie tachometru. Ilustrační foto: Pixabay.com

Oficiální seznam pojistitelů využívající platbu dle kilometrů není k dispozici, a tak se analýza pojišťovny se opírá o informace vydávanými jednotlivými pojistiteli.

Výstup analýzy ve formě seznamu pojistitelů v Evropě a USA s produkty Pay-per-mile je uveden v níže uvedené tabulce. Podobné produkty lze ale nalézt i v dalších zemích. Mezi známější patří pojišťovna Beema v Arabských Emirátech nebo ICICI Lombard v Indii.

Zatímco před dvěma lety byla průkopníkem platby dle kilometrů pouze jediná pojišťovna (americká Metromile – pozn. red.), k letošnímu září zařadilo produkt podle ujetých kilometrů do své nabídky i tradiční „pojišťovácké“ giganty jako Allstate, Nationwide nebo Liberty Mutual. Nový přístup se tak přesouvá od startupů do běžného využití.

„Změna začala ještě před pandemií covid-19, ta ji ale významně urychlila,“ říká Martin Podávka, spoluzakladatel a inovátor Pillow pojišťovny. „Karanténa automaticky přinesla otázku, proč platit stejnou cenu za pojištění, když s autem jezdím méně. Jedinou spravedlivou odpovědí z pohledu spotřebitele je pojištění podle ujetých kilometrů,“ dodává.

PSALI JSME:
Povinným ručením automobilu chráníte především ostatní

Účtování podle stavu

Aby pojišťovna mohla vyúčtovat ujeté kilometry, potřebuje znát jejich aktuální stav. Větší část pojišťoven používá OBD-II port pojištěného vozidla, jenž slouží k diagnostice emisních systémů osobních automobilů.

Zmíněným portem jsou vybavena auta vyrobená po roce 1996. Pojišťovna po sjednání pojištění zašle klientovi zařízení podobné USB flashdisku, které zasune do OBD-II portu. Výhodou tohoto přístupu je automatická komunikace a odesílání dat, např. přes mobilní aplikaci.

A z pohledu pojišťoven také možnost sledovat i jiné parametry než pouhý nájezd. Cena tak může záviset i na stylu jízdy odvozeného ze zrychlování, brždění, zatáčení vozidla nebo i čase a místu, kde vozidlo jezdí. Zároveň tak jde o nevýhodu, na cenu podle způsobu jízdy zatím nejsou klienti připraveni, stejně tak jako na ztrátu části svého soukromí. Další nevýhodou je nutnost zasílat speciální zařízení, což navyšuje náklady na pojištění a neumožňuje vyjet s vozidlem ihned po uzavření pojistné smlouvy.

PSALI JSME:
Každý rok o sedm procent. Nové havarijní pojištění „mladých aut“ bude automaticky zlevňovat

Fotografie jako alternativa

Z analýzy vyplynulo, že již tři pojišťovny používají k reportování stavu kilometrů jednoduchý systém zaslání fotografie tachometru (přesněji odometru – pozn. red.) klientem. Jde o český vynález, a proto nepřekvapí, že jej používají hned dvě české pojišťovny. Příjemným překvapením ale je, že tento způsob „okopírovala“ i jiná zahraniční pojišťovna.

Jde o Mile Auto, která nabízí pojištění dle kilometrů na americkém trhu například i ve spolupráci se značkou Porsche. Můžeme tak k největším českým vynálezům – kontaktním čočkám, lodnímu šroubu, kostce cukru a slovu robot – přidat i focení tachometru pro účely pojištění dle kilometrů.

„Když jsem se rozhodoval, jak v Česku zavést pojištění dle kilometrů, byla pro mě fotografie jednoznačnou volbou,“ vysvětluje zakladatel a ředitel Pillow pojišťovny Jakub Strnad. A vysvětluje proč: „Základním principem, který (nejen) v pojištění vyznávám, je důvěra. V tomto případě mezi klientem a pojišťovnou. A díky důvěře není třeba žádné sledovací zařízení ve vozidle, ale stačí chytrý mobilní telefon, který už má prakticky každý.“

PSALI JSME:
Povinné ručení po letech stagnace zdražuje a ještě bude. Majitelé elektromobilů si připlatí

Příští rok půl milionu klientů

Jednotlivé pojišťovny v Česku nezveřejňují počet pojištěných vozidel s produktem dle ujetých kilometrů. A to nejen v Česku. Celkový počet pojištěných vozidel zahrnuje jak produkt s nájezdem, tak i bez kilometrů, který byl nabízen dříve, nebo jde o flotilové pojištění, jehož cena na kilometrech nezávisí. Zatím.

Spoluzakladatel, hlavní matematik a procesní stratég Pillow pojišťovny Marcel Beno na základě dostupných informací odhadl aktuální počet klientů v Česku s produktem podle kilometrů na čtyři sta tisíc.

„Všechny tři pojišťovny, které na českém trhu produkt nabízejí, rostou v počtu pojištěných vozidel rychleji, než ty ostatní. Vozidel s podprůměrným nájezdem, a tedy s lepší cenou v produktu dle kilometrů, může být v Česku zhruba dva a půl milionu. Hranice půl milionu klientů s pojištěním podle kilometrů bude zcela jistě prolomena příští rok a jeden milion do tří let,“ predikuje.

PSALI JSME:
Bezpečnostní systémy pojistku nezlevní

Zavřít reklamu ×
  1. To je sice pravda že bylo v reklamě „Málo jezdím,málo platím“. Ve výsledku bylo pojištění o 400 kč levnější než u ostatních,které se tímto počtem kilometrů neřídí.Já najedu autem ročně 1500 kč a platím jak mourovaný.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Změny v povinném ručení se dotknou i vás

Kdo si myslel, že jsme si všechny změny v legislativě odbyli se začátkem roku, měl by zbystřit. S dubnem nám do života vstupují nová nařízení ohledně povinného ručení. Povinnost se rozšiřuje na více druhů vozidel, …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB