Veřejný ochránce práv: Spotřebitelé čelí novým trikům nepoctivých obchodníků s energiemi

Na trhu s energiemi se dlouhodobě vede velmi tvrdý boj o zákazníka. Toto prostředí také přitahuje společnosti a obchodníky, jejichž jednání se někdy pohybuje na hraně zákona i morálky.

Spotřebitel se před těmito praktikami nejlépe ochrání tím, že v časové tísni a bez řádné úvahy nic nepodepíše. A to ani tehdy, tvrdí-li mu obchodník, že jeho podpis je nezávazný. V opačném případě se spotřebitel sice stále může bránit, potřebuje k tomu ovšem dostatek informací a znalost vlastních práv. A musí jednat rychle.

V posledních měsících se ochránkyně setkala se dvěma praktikami, které někteří obchodníci na trhu s energiemi používají. Rozhodli jsme se na ně upozornit u příležitosti Světového dne spotřebitelských práv, který byl vyhlášen v roce 1983.

V prvním případě navštíví zprostředkovatel potenciálního zákazníka v jeho domácnosti. Ujistí jej, že nenabízí změnu dodavatele, ale že mu v případě zájmu vypracuje přehled lepších/levnějších dodavatelů energií. Přesvědčí spotřebitele, ať podepíší smlouvu, která danou společnost zavazuje získat prostřednictvím aukce výhodnějšího dodavatele. Současně však dojde k podpisu plné moci, která zprostředkovatele opravňuje ke všem souvisejícím právním úkonům, na jejichž konci je podpis nové a pro spotřebitele nevýhodné smlouvy. Setkáte-li se s takovým jednáním, obraťte se na Českou obchodní inspekci – tohoto postupu totiž využívají „zprostředkovatelské“ společnosti, na jejichž činnost nedohlíží Energetický regulační úřad.

Druhým případem je postup, kdy zákazník s podpisem nové smlouvy obdrží „jako dárek“ např. sadu žárovek. Ve chvíli, kdy si zákazník uvědomí, že je pro něj nová smlouva nevýhodná a v zákonné lhůtě od smlouvy odstoupí, dodavatel od něj začne vymáhat neadekvátně vysokou cenu za žárovky. V tomto konkrétním případě si dodavatel za celkem 6 LED žárovek účtoval 3630 Kč. Běžná cena tohoto konkrétního typu by přitom byla cca 700 Kč za 6 kusů. V tomto případě by stížnost zákazníka měla směřovat na Energetický regulační úřad.

Jak v podobných případech postupovat: nic v časové tísni nepodepisovat; vše si pořádně rozmyslet a informace si ověřit; nabídky probrat v širším kruhu s rodinou a s přáteli; pokud jsem již nějakou smlouvu podepsal, neprodleně zjistit, jaké mám práva, např. vyhledáním pomoci některé ze spotřebitelských poraden či jiné formy právní pomoci.

V případě, že spotřebitel nevyřeší svůj spor s obchodníkem přímo, může se o to pokusit prostřednictvím mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (tzv. ADR). Více informací k ADR naleznete např. zde: https://adr.coi.cz/cs.

Nevyřeší-li spotřebitel svůj spor ani pomocí ADR, je třeba obrátit se na soud. Zmíněné dohledové orgány nemohou zasahovat přímo do sporů mezi soukromými podnikateli a zákazníky; kontrolují pouze to, zda obchodník neporušil své zákonné povinnosti, a pokud ano, udělí mu sankci. Nezabrání však například tomu, že bude obchodník vymáhat na spotřebiteli dlužné částky s poukazem na podepsanou smlouvu.

Ani veřejný ochránce práv nemůže přímo zasáhnout do sporu či prověřit postup soukromého subjektu. Může se zabývat pouze nezákonným či nesprávným postupem úřadů (např. České obchodní inspekce, Energetického regulačního úřadu, Českého telekomunikačního úřadu atd.)

Více informací o možnostech spotřebitelů naleznete například zde.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Firmy dokáží generovat nové nápady, ale nedokáží je uvádět do praxe

Studie Cass Business School a společnosti VMware odhaluje problémy, se kterými se podniky potýkají při realizaci inovací. Neschopnost přetavovat nápady v nové produkty, služby a strategie potřebnou rychlostí vystavuje firmy riziku selhání. Vyplývá to z nové studie, kterou zpracovala ekonomická škola Cass Business …

Světové ekonomické fórum ocenilo továrnu Rakona jako výrobní podnik budoucnosti

Na základě roční studie zkoumající více než 1000 provozoven zvolilo Světové ekonomické fórum rakovnický závod Rakona společnosti P&G jako jednu z 9 pokročilých továren – průkopníků 4. průmyslové revoluce. Závod Rakona byl oceněn především díky jeho komplexní synchronizaci: webová analytická simulace s možností …

Nejčtenější

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …
Rolovat nahoru