Veterána si kvůli úspoře na dani nepořizujte

Poradna
Chcete se vyhnout placení ekologické daně a máte doma automobil s rokem výroby starším než 30 let? Registrujte jej jako veterána. Poměrně rozšířená rada má sice pravdivý základ, ale je třeba dopovědět, že se sice opravdu vyhnete dani, ale registrace historických vozidel také pár tisícovek stojí a podmínky nesplní především vozy nepůvodní nebo v ne právě dobré kondici.
Historické vozidlo lze provozovat na pozemních komunikacích, pokud splnilo podmínky testování, kterým se v podstatě nahrazuje technická prohlídka vozidla, a je v požadovaném stavu „historické zachovalosti“. Foto: Depositphotos.com

A navíc auta s veteránskou značkou nejsou určena pro každodenní provoz, ani pro podnikání. Pokud chcete mít v garáži veterána jen proto, že možná něco ušetříte, není to úplně nejlepší nápad.

Kdo se rozhodl pro značku s písmenem „V“ na svém „staříkovi“, musí udělat několik kroků. Tím prvním je ověřit si stáří vozidla. Ministerstvo dopravy totiž určilo hranici 30 let, jejíž zdolání je nezbytné pro získání statutu veterána, přičemž se nepočítá datum první registrace, nebo vašeho vlastnictví, ale rok výroby vozu. Pokud váš automobil splňuje základní předpoklad, začíná se kolečko prohlídek, testování a nakonec registrace.

Nejdříve dva testy

Vše začíná přihláškou do některého z veteránských autoklubů, což je v podstatě formalita. Vyplníte formulář a zavezete potenciálního veterána do autoservisu vybaveného odpovídajícím měřícím zařízením, přičemž protokol z kontroly musí mít kladné hodnocení a nesmí být starší než tři měsíce.

Tato kontrola v podstatě nahrazuje STK a je samozřejmě zpoplatněna. S předepsanými doklady se dostavíte k tzv. klubovému testování, kde se posuzuje historická původnost vozidla (pozn. aut. – požadavky jsou vypsány v rámečku).

Druhou částí je testování před krajskou testovací komisí, která kontroluje technickou způsobilost historického vozidla k provozu na pozemních komunikacích. Část klubového testování musí vždy předcházet části testování krajskou testovací komisí.

Mezi jednotlivými částmi testování, které provádějí licencovaní komisaři, nesmí uplynout doba delší než 30 kalendářních dnů a obě jsou také zpoplatněny. Krajská testovací komise kontroluje u automobilů mj. stav náprav, karoserie a rámu, upevnění motoru a sedaček, funkčností řízení, osvětlení a brzd, průhlednosti oken a opotřebení pneumatik.

Až potom registrace

Výsledek prvního testu vyznačí komisař do žádosti o provedení testování historického vozidla. Pokud historické vozidlo při testování vykazuje závady, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, testování se ukončí a výsledek se do průkazu nezapisuje, ale je zapsán do protokolu o testování historického vozidla.

Povinné testování se opakuje každé dva roky. V případě prodeje vozu se celé kolečko opakuje i před uplynutím dvouleté lhůty, protože je třeba zažádat o novou registraci. Veteránské značky jsou totiž nepřenosné.

Pokud jste se svým autem zdárně absolvovali testování, můžete si zažádat o registraci a vydání zelené značky s písmenem V. Při registraci historického vozidla místně příslušný úřad odebere původní osvědčení o registraci vozidla a tabulky s registrační značkou, v technickém průkazu zapíše převod z registru silničních vozidel do registru historických a sportovních vozidel a v registru silničních vozidel tuto skutečnost zaznamená.

Současně na základě předložení protokolu o platném testování vydá průkaz historického vozidla a osvědčení o registraci vozidla. Automobilu přidělí zvláštní registrační značku a vydá tabulku s registrační značkou pro historické vozidlo.

PSALI JSME:
Investice s vůní benzínu

S veteránem se nepodniká

Historické vozidlo lze provozovat na pozemních komunikacích, pokud splnilo podmínky testování, kterým se v podstatě nahrazuje technická prohlídka vozidla, a je v požadovaném stavu „historické zachovalosti“.

Zákon však zakazuje jeho provozování za účelem podnikání (např. na vyhlídkové jízdy) i běžného denního užívání pro vlastní potřeby (blíže však v legislativě není specifikováno, např. limitem najetých kilometrů). Tomu odpovídá i výrazně podstatně nižší cena povinného ručení, protože i pojišťovny předpokládají, že vůz se statutem veterána nebude využíván v běžném provozu. Pojistit si auto musíte ještě před návštěvou úřadu kvůli registraci.

Historické vozidlo při provozu na pozemních komunikacích musí být vybaveno předepsaným počtem osvětlovacích zdrojů, může být předepsána asistence doprovodného vozidla se žlutým výstražným světlem pro zajištění jeho bezpečné přepravy (týká se především nadrozměrných vozidel nebo vojenských bojových vozidel).

Také může být určena jeho maximální rychlost a další podmínky při jeho provozu na pozemních komunikacích, které stanoví v žádosti o provedení testování historického vozidla předseda krajské testovací komise. Tyto skutečnosti musí být zaznamenány v průkazu historického vozidla.

PSALI JSME:
Nejslavnější Bondovo auto je tento týden na prodej

Co musí mít veterán?

  1. Typ motoru a převodovky, dodávaný v tomtéž období výrobcem.
  2. Původní typ a rozměr ráfků dodávaných výrobcem, popřípadě typ ráfků z volitelného vybavení, které bylo výrobcem nabízeno nebo prodáváno v období normální životnosti vozidla, původní nebo dobové poklice. Použití jiných kol je třeba doložit dobovým materiálem (prospekt, časopis, katalog doplňků apod.).
  3. Velmi dobrý technický stav a celkovou bezchybnou funkčnost.
  4. Karoserii bez koroze.
  5. Jednotný celistvý lak (bez neodborně zastříkávaných míst, většího počtu oděrek a jiného poškození. U původního laku, který ještě nebyl nikdy přestříkáván, se toleruje větší rozsah oprav.
  6. Slušné povrchy chromovaných a hliníkových součástí.
  7. Všechny znaky a emblémy odpovídající danému modelu a roku.
  8. Absenci jakýchkoliv nedobových doplňků (plastové nebo gumové ochranné lišty, nápisy či „vylepšení“, nedobová audio/video technika atd).
  9. Čistou karoserii, podvozek a motor.
  10. Interiér bez výrazného poškození (není přípustné roztržené či neodborně spravené čalounění, nekompletnost interiéru nebo náhrada jeho součástí moderními prvky).

PSALI JSME:
Sváteční řidiči nemusejí platit povinné ručení po celý rok

Zavřít reklamu ×
  1. Vážený pane pisálku, než něco takové napíšete, měl by jste si zjistit veškeré podstatné věci !!!
    Článek úplně o ničem.

  2. Vážený pane pisálku, než něco takové napíšete, měl by jste si zjistit veškeré podstatné věci !!!
    Článek úplně o ničem.

  3. V kulturních zemích které, nejsou postižené bolševickým Svazarmem a jeho přisluhovači. To vše vyřeší Technická kontrola. Takže majitel veterána , r.v. 1924 ,projde TK a má RZ. Někteří to řeší přihlášením v Německu, a pak následně zde. Ale i tak si vyslechnou hloupých řečí. Dokonce jsou úřady v BRD kde ,mají vystavené původní origo doklady které okopírují pro majitele veterána. Zde si občan vyslechne, tradiční blábol….Nejde.

  4. bla bla bla nejde … *šum* obálka s penězi … jasně rolba do města jako historické vozidlo … není problém !

Napsat komentář: Jan Valenta Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.