Většina českých exportérů chce investovat hlavně do umělé inteligence. Ta bude pod větší kontrolou

Čtyři z pěti malých českých exportérů se chystají v následujících dvou letech investovat do svého rozvoje. Většinou chtějí rozvíjet využití umělé inteligence (AI) a automatizaci. Vyplývá to z aktuálního šetření agentury Ipsos pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a státní exportní pojišťovnu EGAP, který mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici.
Většina českých exportérů chce investovat hlavně do umělé inteligence. Ilustrační foto: Depositphotos.com, AI Image Generator
Většina českých exportérů chce investovat hlavně do umělé inteligence. Ilustrační foto: Depositphotos.com, AI Image Generator

„Největší přínos AI firmy vnímají v oblasti zrychlení nebo zjednodušení například výrobních postupů v rámci automatizace. To jde ruku v ruce se zlevněním daného procesu, což je nejčastěji uváděná motivace firem k zavádění automatizace, digitalizace a rovněž AI do vlastních procesů“ sdělila místopředsedkyně představenstva asociace Pavla Břečková.

Firmy podle průzkumu nejčastěji plánují financovat své investice z vlastních zdrojů kombinovaných s bankovním úvěrem. Právě snazší přístup k získání financování umožňuje státní exportní úvěrová pojišťovna EGAP. Ta financování investic českým exportérům zpřístupňuje. „Říkáme tomu pojištění úvěru pro domácí investice,“ vysvětlil předseda představenstva EGAP David Havlíček.

Exportujícím firmám, které chtějí investovat například do inovací, AI, navýšení výrobních kapacit, ale třeba i těm, které prostě potřebují likviditu pro svůj provoz, EGAP nabízí pojištění pro zvýšení konkurenceschopnosti. „S naším pojištěním firma získá lepší pozici při jednání s bankou, snáze dosáhne na úvěr a případně i na jeho vyšší objem,“ doplnil Havlíček.

Zdroj: AMSP ČR, EGAP, Ipsos
Zdroj: AMSP ČR, EGAP, Ipsos

Úvěr s pojištěním EGAP mohou firmy využít na investici do svého rozvoje, například do rozšíření výroby či snižování energetické náročnosti, ale také na financování provozních nákladů. O pojištění mohou žádat prostřednictvím své banky české firmy, jejichž podíl exportu na celkových tržbách je minimálně 25 procent.

Průzkum ukázal, že při investování o využití pojištění bankovního úvěru exportní pojišťovnou by uvažovalo 59 procent malých exportujících firem. Téměř třetina respondentů (30 %) uvedla, že „neví“ a 11 procent by o tom „vůbec neuvažovalo“. Nadstandardní využívání dotací je podle šetření zjevné zejména u větších exportérů (57 %). Potvrzuje se, že pro menší firmy nejsou dotace příliš dostupné.

Jak před nedávnem sdělila redakci faei.cz Štěpánka Havlíková, advokátka pražské pobočky advokátní kanceláře Dentons, od začátku letošního srpna začalo platit evropské nařízení o umělé inteligenci (AI Act), které se dotkne prakticky všech firem, které ji používají. „Za jeho porušení hrozí firmám citelné sankce, až 35 milionů eur, nebo od jednoho až do sedmi procent obratu,“ upozornila advokátka.

Zdroj: AMSP ČR, EGAP, Ipsos
Zdroj: AMSP ČR, EGAP, Ipsos

Nástroje umělé inteligence budou pod větší kontrolou a budou muset být transparentnější, ty nejrizikovější pak čeká zákaz. Zakázány budou například systémy umělé inteligence, které analyzují emoce lidí na pracovišti a podobně. Další skupinu budou tvořit systémy s vysokým rizikem, používané například pro biometriku, přijímací řízení ke studiu či do zaměstnání nebo credit scoring.

„Účinnost nových pravidel bude nabíhat postupně,“ uvedla Havlíková. K zákazu nejrizikovějších systémů umělé inteligence dojde od 2. února 2025. „Kompletní nařízení bude závazné od 2. srpna 2026, i tak by se ale firmy měly včas připravit, neboť zejména splnění povinností pro vysoce rizikové užití umělé inteligence bude vyžadovat poměrně rozsáhlé kroky,“ dodala Štěpánka Havlíková.

„Jako první krok je proto vhodné zmapovat užití umělé inteligence v rámci firmy,“ doporučila advokátka: „Zatímco nejrizikovější systémy umělé inteligence norma zakazuje, pro systémy s vysokým stupněm rizika stanoví řadu povinností. Musí být provozovány pod lidským dohledem včetně možnosti okamžitého vypnutí a pro uživatele musí být obsah, který vytváří, zcela transparentní.“

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena