
Na své oblečení by si jako preferovaný motiv, vyjadřující hrdost na Českou republiku, vybrala téměř polovina symbol (43 %) a přírodní památku (40 %). Tento způsob demonstrace svého postoje je typičtější mezi mladými lidmi.
„Mladí Češi jsou výrazně ochotnější nosit oblečení, které vyjadřuje jejich názor. Ať už se jedná o názor na oblíbenou značku, oblíbený sportovní klub nebo postoj související s historií, politikou, společenským aktivismem nebo něčím jiným. Nepřijímají tedy automaticky hrdost jako samozřejmost, ale hledají si svůj osobní individuální vztah a důvod, proč být na něco hrdý,“ vysvětluje sociolog Jan Schmid z agentury Perfect Crowd.
Většina Čechů (88 %) je hrdá na své občanství. Podstatný vliv na přesvědčení o své hrdosti má to, zda se lidé zapojují do společenského dění, jako jsou například účast na veřejné úklidové akci či pomoc uprchlíkům z Ukrajiny.
Průzkum také ukázal, že Češi za největší úspěchy považují historické a kulturní památky (49 %) a přírodní krásy (40 %). Více než třetina je hrdá na české osobnosti, české výrobky a řemesla nebo sportovní úspěchy. Přibližně každý pátý na vědu, tradice a humor.
„Je to zejména talent, šikovnost a zlaté české ručičky, které píší neustále další a další úspěšné příběhy, které České republice získávají dobré jméno doma i ve světě. V mnoha směrech jsme skutečnými mistry v tom, co děláme, i když si to třeba vždy neuvědomujeme,“ říká Lenka Jehličková předsedkyně spolku Čeští mistři, který má za cíl zvyšovat povědomí o úspěšných Češích, jejich dílech či dovednostech z různých oblastí, a přeneseně tak podpořit pocit hrdosti na Česko.
Prvním počinem spolku bude uvedení unikátní série triček s potisky obrazů českých malířů z Galerie Zlatá Husa, jako jsou například Josef Čapek nebo Václav Špála. Část z výtěžků aktivit bude věnována dobročinným účelům.