
Češi nejsou obecně považováni za ohleduplné a příjemné řidiče. A i sami vnímají, že na silnicích panuje bezohlednost a agresivita, což potvrdil právě průzkum, který na základě odpovědí tisíce lidí zpracovala pro Českou asociace pojišťoven agentura Ipsos.
Na 54 procent dotázaných se na silnicích necítí bezpečně. „Za nebezpečné považujeme ostatní řidiče, jejich styl jízdy, sami sebe vidíme bezproblémově. Paradoxem je, že i my pácháme přestupky, vědomě a někdy i cíleně,“ konstatoval Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
Jsme ochotni ke změnám
Dobrou zprávou podle Matouška je, že jsme ochotni přijmout změny, které by bezpečnost na našich silnicích zlepšily. Více než 90 procent motoristů by souhlasilo s úpravami, které by zajistily na silnicích větší bezpečnost. Jaké by to měly být, ovšem 66 procent neví. A to ani v obecných pravidlech, ani přímo u sebe.
„Ve chvíli, kdy dostali řidiči na výběr z několika možných opatření ke zvýšení bezpečnosti, zvolili přesvědčivě pravidelné zdravotní prohlídky a dodatečná školení pro řidiče,“ řekla Kateřina Rábová z výzkumné agentury Ipsos.
Přestože by čeští řidiči neměli problém se zavedením nových pravidel, která by pomohla zvýšit bezpečnost na silnicích, současně jsou k některým ustanovením kritičtí. Podle výsledků průzkumu si 33 procent všech Čechů – jak tedy i těch, kteří neřídí – myslí, že je pravidel silničního provozu moc.
„Některá, jako například 1,5metrový odstup od cyklisty při předjíždění nebo rychlostní omezení na přehledných a bezproblémových úsecích jim přijdou nadbytečná,“ vysvětlila Kateřina Rábová.
Rychlost neomezí ani pokuty
Výzkum rovněž poukázal na jedno vyloženě třaskavé téma, a to povolenou rychlost, kterou šoféři pravidelně překračují. Ostatně kvůli nepřiměřené rychlosti se podle policejních statistik stalo letos do konce července 6 227 dopravních nehod, při nichž zemřelo 75 osob.
„Řidiči se domnívají, že mají vůz pod kontrolou, věří vlastnímu vyhodnocení situace na silnici nebo se dokonce obávají, že by pomalejší jízdou brzdili ostatní řidiče,“ uvedl Jan Matoušek z ČAP.
K dodržování rychlosti přitom řidiče nepřimějí ani pokuty, jak vyplynulo z průzkumu. Důvodem je to, že je považují za příliš nízké. Větší hrozbou pro české motoristy je bodový systém, který motivuje k dodržování dopravních předpisů 84 procent dotázaných.
Přísnější bodové tresty
Ostatně nový bodový systém, který začne platit od ledna, počítá s vyššími sankcemi za rychlou jízdu. Pokud někdo pojede v obci o více než dvacet kilometrů rychleji, než je povoleno, a mimo obec o více než třicet kilometrů v hodině, hrozí mu nově místo tří trestných bodů čtyři.
Za překročení povolené rychlosti o čtyřicet (v obci), respektive o padesát (mimo obec) kilometrů v hodině hrozí šest trestných bodů namísto dosavadních pěti. A to řidič musí při porušení rychlostního limitu počítat samozřejmě rovněž s pokutou, která může být nově až 25 tisíc korun.
„Nový bodový systém se od začátku příštího roku dotkne milionů českých řidičů. Díky přehledně nastaveným pravidlům jasně rozlišíme závažné přestupky, které budeme postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.