
Ukázal to průzkum mezi tisícovkou šoférů, který si ve spolupráci s agenturou Ipsos a BESIPem nechala vypracovat společnost Nextbase, přední světový výrobce palubních kamer. Redakce FAEI.cz má výsledky šetření k dispozici.
Výzkum současně potvrdil, že premiantů za volantem je skutečně minimum. Pouze pětina dotázaných uvedla, že silniční pravidla nikdy neporušuje. Nepřekvapuje, že nerespektování předpisů se častěji uchylují muži. Naopak 27 procent žen, 32 procent řidičů starších 66 let a 33 procent svátečních řidičů pravidla respektuje za každých okolností.
Příliš rychlá jízda
Mezi tři nejčastější přestupky, ke kterým se řidiči v průzkumu přiznávali, patří nerespektování zákazu zastavení, stání či parkování (16 %). Na druhém místě skončilo používání mobilního telefonu za volantem (17 % dotázaných), přičemž k tomuto porušení pravidel tíhnou spíše mladí lidé do 34 let – přiznalo to 26 procent z nich.
Zdaleka nejčastěji porušovaným pravidlem je mezi českými řidiči překročení maximální povolené rychlosti, kterého se dopouští 62 procent dotázaných. Opět platí, že častější je tento prohřešek u mužů a také mezi šoféry do 49 let.
Jedním z dalších zajímavých výsledků průzkumu je, že Češi jsou velmi vnímaví ohledně dopravních přestupků ostatních účastníků silničního provozu. A právě překročení povolené rychlosti je nejčastějším pochybením, s nímž se lidé na tuzemských silnicích setkávají ze strany ostatních řidičů.
„Z výzkumu jasně vyplynulo, že se Češi s porušováním dopravních předpisů setkávají velmi často – ať už vlastní vinou, nebo ze strany ostatních řidičů. Právě z toho důvodu se vyplatí investice do palubní kamery,“ uvedl Laszlo Szalontai, viceprezident pro obchod v Evropě společnosti Nextbase.
Nabourá a ujede
Data podle něho ukazují, že palubní kamera v autě o třetinu snižuje pravděpodobnost nebezpečné jízdy. „Pokud přece jen dojde k nehodě, je záznam z kamery důležitým důkazním materiálem pro policii a pojišťovnu, zejména pokud druhý účastník nehody porušil předpisy,“ dodal Szalontai.
Palubní kamery jsou dobré také v případech, kdy vám někdo „ťukne“ auto na parkovišti a odjede, aniž by na sebe nechal za stěračem kontakt. Právě nehody na parkovišti totiž podle výzkumu k typům kolizí, při nichž druhý účastník nejčastěji ujede.
„Za nehody na silnicích může často spěch a netrpělivost, kterým se dá poměrně snadno předcházet. Pouhá změna našeho chování za volantem může významně přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ upozornil Oldřich Kassl, krajský koordinátor BESIP Praha.
Základem podle něj je nikdy neřídit pod vlivem alkoholu, drog, ale ani vypjatých emocí. „Řidiči by také měli vždy dodržovat dopravní předpisy včetně maximální povolené rychlosti. Cesty plánovat, vyrazit včas a pospíchat pomalu se vyplatí, ostatně život máme jen jeden,“ dodal.
Nový bodový systém
Výzkum se zabýval také pokutami. Pokutovaní řidiči byli trestáni většinou za překročení maximální povolení rychlosti (34 %) a nerespektování zákazu zastavení, stání či parkování (19 %). Jako důvod porušení předpisů uváděli řidiči většinou spěch (48 %), nepozornost (21 %) a netrpělivost (19 %).
Celkem 38 procent řidičů podle průzkumu uvedlo, že nikdy nedostali pokutu. Mezi ženami je to dokonce polovina respondentek. Na aktuální stav na českých silnicích myslí nový bodový systém, který mimo jiné zpřísňuje sankce za nejzávažnější přestupky.
„Nový bodový systém jasně rozliší přestupky vážné od těch bagatelních. Závažnější přestupky bude postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Novela zavádí nově pouze tři sazby bodů podle závažnosti, a to 6, 4 a 2 body – oproti nynějším pěti různým sazbám. U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou moci být jen symbolické.
Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut, tak aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i délka doby, po kterou řidič nesmí řídit.
Nejvyšší počet šesti trestných bodů bude nově například za výrazné překročení povolené rychlosti, za ohrožení chodce nebo za jízdu technicky nezpůsobilým vozidlem. V případě telefonu za volantem se zvyšují trestné body ze dvou na čtyři. Nový systém by měl platit od příštího roku.
Ilustrační foto: Depositphotos.com