Výše škod roste rychleji, než cena povinného ručení – v roce 2021 může zrychlit tempo zdražování

V roce 2021 s největší pravděpodobností dojde k znatelnému růstu ceny za povinné ručení. Mohou za to především stoupající ceny oprav při pojistných událostech, což znamená nevhodnou situaci jak pro řidiče, tak pro samotné pojišťovny. Co všechno z této situace vyplývá?
Ilustrační foto

Česká kancelář pojistitelů v kooperaci s Českou asociací pojišťoven ke konci minulého roku vydaly přehled o současné situaci na pojistném trhu, ze kterého je patrné, že pojišťovací byznys se v rámci povinného ručení nemusí vždy vyplatit. Opravy aut jsou sofistikovanější, kvůli čemuž roste i jejich cena.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že omezení dopravy a nízká mobilita v rámci pandemie povedou ke snížení ceny, opak je pravdou. Počet pojistných událostí za uplynulý rok opravdu klesl a tento trend je očekáván i v budoucnu, avšak z důvodu vyšších cen oprav a nižších částek vybraných za pojištění již pojišťovny začínají strádat.

V České republice pojištěním disponuje na 8,5 milionu automobilů. Jelikož se jedná o zákonné pojištění, motoristé nemají jinou volbu. Při sjednání pojištění automobilu je důležitá především cena, proto motoristé vyhledávají nejlevnější povinné ručení. Průměrná částka, za kterou je možné povinné ručení sjednat, se pohybuje kolem 3 066 Kč.

Konečnou částku za pojistné vždy musí odsouhlasit Česká národní banka, výši částky si však ve většině případů pojišťovny určují samy. Nabídka na trhu se může lišit a stát se nepřehlednou, proto je vhodné při sjednání využít například srovnávač povinného ručení.

Situace v pojišťovnách

Z výše uvedených dat vyplývá, že si pojišťovny na pojistném přijdou na 26 miliard Kč. Na druhé straně, jen na samotné výplaty škod, musejí tyto instituce vynaložit téměř 16 miliard. I zbylé finanční prostředky však putují na zaplacení dalších nákladů, přičemž se může jednat o vyplacení makléřů, likvidátorů či odvody, které jsou pojišťovny povinny uhradit.

Zmíněná cena povinného ručení není až tak překvapivá, protože k mírnému nárůstu již v posledních letech docházelo. Stalo se tak zejména kvůli rostoucí ceně odškodného a naopak klesající ceně povinného ručení.

Za uplynulou dekádu došlo téměř ke zdvojnásobení částky za odškodné, která se v dnešní době pohybuje kolem 65 000 Kč. Průměrná cena za povinné ručení se však ubírala opačným směrem na oněch 3 066 Kč.

Pro pojišťovny začíná být byznys s povinným ručením mnohdy až ztrátový. Celkové náklady spojené s pojistným přesahují 9 miliard a pojišťovny pro kladnou bilanci potřebují poměr vyplacených škod vůči pojistnému držet pod 60 %. Taková situace začíná být pro pojišťovny neúnosná, a proto se dá očekávat růst cen.

Nízká částka za povinné ručení byla v minulosti zapříčiněna zejména počtem společností na pojistném trhu. Větší konkurence vedla pojišťovny k uvádění co možná nejlevnějších nabídek. Tato situace byla navíc podpořena nastavením řidičů, kteří mají ve většině případů snahu získat tu nejlevnější cenu.

V následujících měsících pak navíc většina pojišťoven očekává nižší částky vybrané na pojistném z důvodu koronaviru. Pojišťovny na povinném ručení již nadále nevydělávají, proto by se řidiči měli připravit na růst jeho ceny.

Další nejnovější informace na pojistném trhu nabízí Česká kancelář pojistitelů. Motoristé tak zde mají šanci získat podrobný přehled o jeho stávajícím vývoji. Tato profesní organizace mimo jiné spravuje i garanční fond a poskytuje Linku pomoci řidičům 1224.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek