
Co se týká meziročního srovnání, v souladu s naším odhadem působila pozitivně výroba motorových vozidel, byť růst pouze o dvě procenta zaostal za předběžnými čísly přicházejícími z výroby. Do celkového výsledku tak automotive přidal jen zhruba 0,5 procentního bodu.
To nestačilo na vykompenzování většiny sektorů nacházející se v červených číslech a slabším výsledkem překvapil zejména sektor výroby strojů a zařízení. Meziročně zde produkce poklesla o téměř 14 procenta.
Během několika měsíců se tak ze stabilního „doručovatele“ kladných příspěvků stal sektor s nejvyšším záporným příspěvkem (-1,1 p.b.) do celkového výsledku. Stabilním problémem pak zůstávají více energeticky náročné sektory, které často zůstávají v meziročním poklesu až o 20 procenta.
Zatímco výsledek průmyslové produkce nabízí negativní pohled, určitý optimismus lze nalézt ve statistice nových zakázek. Poprvé od jara 2023 se hodnota (v běžných cenách, pozn. aut.) přehoupla do černých čísel, kdy meziročně vzrostla o 0,2 procenta.
Pozitivním faktorem se zdá být zejména vnější oživení, kdy zakázky ze zahraniční rostly o 0,8 procenta, zatímco tuzemské zakázky setrvaly v červených číslech (-0,9 %). Pozitivně zde působil zejména růst zakázek v automotive (+5,5 %).
Z pohledu trhu práce potvrzují výsledky v průmyslu informace nastíněné v indexu nákupních manažerů (PMI), kdy slabší poptávka přispívá k poklesu zaměstnanosti. Počet evidovaných zaměstnanců se během listopadu meziročně snížil o 2,3 procenta. Vyšší srovnávací základna u mezd z roku 2022 pak výrazně zpomalila meziroční růst, a to na 4,3 procenta.
Po nadějném výsledku z října přinesl listopad zklamání, které takřka s jistotou znamená, že za celý rok 2023 průmyslová produkce vykáže pokles na úrovni -0,5 procenta až mínus jedno procento. Pro rok 2024 očekáváme postupné oživení, meziročním tempem o zhruba 2,5 procenta.
Autor je analytik Raiffeisenbank
(Redakčně upraveno)