
Nafta je dražší o 26 haléřů než před sedmi dny, když stojí 29,48 koruny. Jak benzín, tak nafta jsou tedy nyní nejdražší za poslední více než rok. Důvodem je hlavně růst cen ropy na světových trzích. Ta nejnověji zdražuje kvůli situaci v Suezském průplavu, jejž za písečné bouře najetím na mělčinu zablokoval obří tchajwanský supertanker.
Kvůli blokaci průplavu, kterým „prochází“ dvanáct procent globálního obchodu, ve středu ropa zdražila o zhruba pět procent.
Ve čtvrtek svůj cenový růst korigovala.
Existuje značná naděje, že se plavidlo podaří uvolnit nejpozději v neděli či v pondělí, kdy se v oblasti čeká příliv, jenž hladinu zvedne o 46 centimetrů oproti stávajícímu stavu.
Tchajwanský tanker Ever Given patří k největším na světě. Měří 400 metrů a váží zhruba 220 tisíc tun. Jeho obří proporce samozřejmě ztěžují jeho uvolnění z mělčiny. V posledních letech citelně narostla velikost plavidel, ruku v ruce se zintenzivňujícím světovým obchodem. Vodní stavby, jako je Suezský průplav, ovšem na takto velká plavidla nejsou zcela uspokojivě dimenzované.
Cena ropy včera korigovala svůj včerejší citelný nárůst i proto, že trh postupně vstřebal informaci o skutečném významu Suezu pro světový obchod s ropou. Loni tankery po světových mořích a oceánech přepravovaly denně průměrně 39,2 milionů barelů, přičemž ovšem pouze 1,7 milionu z tohoto počtu, tedy 4,4 procenta, „cestovalo“ Suezským průplavem.
Výpadek v dodávkách ropy právě v tomto rozsahu ani ne pěti procent by neměl vyvolat zásadnější problémy v zásobování ropou, jestliže bude pouze krátkodobého rázu, tj. jestliže se podaří Suez odblokovat nejpozději v neděli či pondělí. Pokud by blokace přetrvávala i příští týden, ceny ropy by výrazněji vzrostly a na výraznější zdražení pohonných hmot by se museli připravit i čeští řidiči.
Zatím ale čeští řidiči mohou počítat s dalším zmírněním růstu cen pohonných hmot v následujícím týdnu. Benzín podraží o zhruba 20 haléřů na litr, nafta o patnáct. Ačkoli je březnové zdražování nejrychlejší za více než deset let, pohonné hmoty jsou stále poměrně levné. Vždyť třeba v září 2012 se Natural 95 prodával v Praze průměrně i za 39,50 koruny za litr.
Nůžky mezi benzínem a naftou se ale budou rozevírat jen po dobu dalšího zdražování pohonných hmot, a ta už příliš dlouhá nebude, pokud se tedy podaří Suez odblokovat v řádu dní. Už v minulém týdnu růst cen paliv zpomalila, v horizontu čtrnácti dní by měl ustat zcela.
Důvodem je pokles cen ropy na světovém trhu, k němuž před zablokováním Suezu docházelo. Obchodníci s ropou totiž byli v uplynulých týdnech až příliš optimističtí ohledně toho, jak se bude dařit vakcinace. Ta ale zejména v Evropské unii zásadně selhává. To zpomalí ekonomické zotavení Evropy. Zároveň se největší evropské ekonomiky potýkají s třetí vlnou pandemie, podobně jako Česko.
Velké evropské ekonomiky zpřísňují svá protipandemická opatření zpřísňují, Německo tento týden dokonce zavedlo – byť záhy zase odvolalo – tuhý velikonoční lockdown. To vše je pro ropné obchodníky nepříjemná novina, neboť Evropa zodpovídá za patnáct procent světové spotřeby ropy. Obvyklý letní vrchol motoristické a ostatně i letové sezóny se letos na starém kontinentu ještě konat nebude. Letecký provoz v Evropě je stále šedesát procent pod úrovní stejného období roku 2019.
V USA sice zůstává poptávka po ropě poměrně silná, neboť i letecký byznys se tam celkem stabilizovaně zotavuje a vakcinace probíhá znatelně rychleji než v EU. Silná poptávka po ropě v USA však sama o sobě situaci na trhu s ropou nezachrání.
Evropské vakcinační fiasko tak má alespoň nějakou světlejší stránku: Světová poptávka po ropě je nižší, takže růst cen pohonných hmot se v Česku zastaví dříve, než pokud by vakcinace v EU probíhala alespoň tak jako v USA.
Problém pomalého očkování v EU je opravdu zásadní, neboť vakcinace v režii Bruselu postupuje pomaleji nejen než v zemích jako USA, Británie či Izrael, ale také pomaleji než v Chile, v Maroku nebo v Turecku.
Pomalá vakcinace v EU se tak stává hlavní brzdou celosvětového ekonomického zotavení. Zdá se, že to bude právě EU, kvůli níž ani letošní letní sezóna z globálního hlediska rozhodně nebude znamenat viditelné navrcení se k normálu.
Zlevňování ropy je toho jedním z prvních signálů. Jde o problém s dlouhodobým dopadem: Amerika i Asie totiž díky rychlejšímu zotavení z globálního hlediska ekonomicky posílí právě na úkor starého kontinentu.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)