Zájem o ojetá elektroauta roste, baterie jsou i po letech jako nové

Bazarové elektromobily jsou mezi motoristy stále populárnější. Dokládají to údaje, které Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla společnost Aures Holdings, tedy největší tuzemský prodejce ojetých vozidel, společnost AAA Auto. Podle jejího tvrzení se nepotvrzují obavy z rychlého stárnutí, ani degradace baterií.
S nástupem elektromobility se rozjíždí rovněž trh s ojetými vozidly do zásuvky. Ilustrační foto: FAEI.cz/Pavel Baroch

Elektromobilita je zvláště v českých podmínkách stále poměrně nové odvětví a většina vozidel je zatím u prvního majitele. I tak je ale patrný trend rozšiřování takzvaného sekundárního trhu, tedy obchod s ojetými bateriovými vozidly. Dokládají to i údaje skupiny Aures Holding, která provozuje síť autocenter AAA Auto nebo Mototechna.

„Rok 2023 hodnotíme z pohledu prodejních výsledků v oblasti elektromobility jako úspěšný. Překonali jsme původní cíl dosáhnout desetiprocentního podílu na sekundárním trhu a nakonec jsme dosáhli 12,3 procenta,“ sdělil redakci spoluředitel společnosti Petr Vaněček. Firma v uplynulém roce prodala bezmála 400 elektromobilů.

Tisíce bateriových aut

Podle Centra dopravního výzkumu vyjelo loni na české silnice celkem 6 640 nových osobních elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o více než 70 procent. V letošním prvním čtvrtletí jich bylo registrováno dalších zhruba 1,3 tisíce.

I přes tento nárůst ale Česko patří mezi horší země Evropské unie. „Česko se v podílu bateriových elektromobilů jak aktuálně, tak dlouhodobě pohybuje mezi zeměmi EU na chvostu,“ konstatoval Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

PSALI JSME:
Češi se v elektroautech nevyznají, ale názor na ně mají

Dodal, že v letošním prvním kvartále bylo registrováno dokonce o 1,2 procenta bateriových aut méně: „Jedním z důvodu mírného meziročního poklesu registrací nových bateriových elektromobilů u nás mohla být odložená poptávka firem a podnikatelů z důvodu čekání na zahájení záručního programu Elektromobilita.“

Uvedený program pomáhá s obnovou a modernizací vozového parku všem firmám a podnikatelům, kteří plánují nakoupit vozidla na elektrický či vodíkový pohon. Zájemce tak může dostat až 300 tisíc korun na každé pořizované vozidlo, přičemž příjem žádostí byl zahájen letos 18. března.

Baterie s vysokou kapacitou

Růst počtu prodaných ojetých elektromobilů je podle skupiny Aures dokonce ještě rychlejší než v případě nových aut, loni dosáhl meziročního nárůstu o 73 procent – z 1 363 vozů v roce 2022 na 2 364 v roce 2023. Z pohledu značek se nejlépe prodávaly Tesly (22 %), BMW (17 %) a Volskwageny (14 %).

PSALI JSME:
Čínské elektroojetiny válcují český trh, zájem o ně raketově roste

V prodejích Auresu vedou vozy BMW i3 (15 %), Tesla Model 3 (13,5 %) a Škoda eCitigo (8,6 %). Nejsilnější v počtu prodaných ojetých elektromobilů v síti AAA Auto a Mototechna jsou Praha, střední Čechy a Jihomoravský kraj. Nejvíce se obchodovala auta se stářím jednoho až čtyř let.

„Letos bychom se chtěli dostat na zhruba tisíc prodaných elektromobilů,“ uvedl Petr Vaněček. Dodal, že firma by chtěla zvýšit svůj tržní podíl v tomto segmentu až na 15 procent. Pomoct by k tomu mělo nové Centrum elektromobilů a zánovních vozů v Praze – Čestlicích.

„Za letošní první čtvrtletí roku jsme prodali 166 elektromobilů, což je oproti 52 z prvního kvartálu 2023 více než dvojnásobný růst,“ řekl Vaněček. Skupina naopak vykoupila 166 aut, loni jich byla zhruba stovka.

Podle Vaněčka se zatím nepotvrzují pochybnosti některých motoristů o rychlém snižování kapacity baterií v elektroautech. „Snažíme se rozptýlit obavy ze stárnutí a degradace baterie,“ uvedl Vaněček, podle něhož i tříleté elektromobily mají baterie s více než 90procentní kapacitou.

PSALI JSME:
Růst elektromobility zpomaluje. Automobilový průmysl je kapitálově náročný

Zavřít reklamu ×
  1. Lež jako věž. Např. 3 roky starý Eniaq s 21000 km má baterii 91% což není žádné oslnivé číslo.

  2. Tak AAA je známá svým lhaním a navíc letos je v prvním čtvrtletí pokles nákupu nových elektro hraček pro dospělé.

  3. toyota dava na baterii zaruku 12 let, jinak kamos ma z acek Ioniqa a je to hodne v pohode auto!!!

  4. Se zájmem jsem se vrhl na článek o prodeji eautíček. Zřejmě došlo k posunu kvality baterií a i já zakoupím tento ezázrak, doufajíce v záchranu Země. Jakmile jsem se dostal několik řádků v textu ke zdroji informací, s klidem jsem článek odložil v jistotě, že ještě zcela jistě nenastal čas nahradit Karoqa nějakým nesmyslem na baterky.

  5. tak právě jsem se díval na nabídku elektroaut od AAA , je jich cca 14 a nic mladšího než 3 roky nemají, podotýkám nemají, tak kde jste vzali stáří nabízených aut 1 AŽ 4 roky, já viděl nejmladší z roku 22, jinak rok 20 a hlavně 19 a 18 a také 14

  6. No nevím . Auta stará 1 až 4 roky jsou pro většinu lidí voňavky . Jako ojetinu spíše počítejte 10 let staré auto .

  7. nevim vcem jsou acka horsi nez ostatni bazary, to je kazdeho nazor, ale ja si myslim, ze si lidi elektroaut moc bojej

  8. Budoucnost elektroaut se zdá být světlá. S pokrokem v technologii baterií a infrastruktuře nabíjecích stanic se očekává, že elektromobilita bude stále populárnější. Snížení emisí, vyšší energetická účinnost a pokrok v autonomním řízení přispějí k tomu, aby elektroauta hrála klíčovou roli ve způsobu, jakým se lidé přepravují.

  9. Elektro auta mají samozřejmě své výhody např. jízda po městě kratší jízdy nebo snížení emisí ve městech ,
    ale lidi by neměli být nuceni si je kupovat jako jedinou možnost vozidla. Nevýhod je opravdu taky mnoho, např. Původ elektřiny do „ekologického“ elektro auta není často z ekologických zdrojů, nebo třeba recyklace takové baterie a hašení jejího případného požáru, atd.
    Nevýhod by se dalo ovšem zmínit i více.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

V dílnách Škoda Motorsport vzniká unikátní vůz

V dílnách Škoda Motorsport právě vzniká unikátní vůz. Jako výsledek nekončícího technického vývoje na cestě k udržitelnosti se rodí koncept Enyaq RS Race. Nahlédněte za kulisy jeho vývoje. Nepůjde jen designovou …

Cyklisté při nehodách umírají, ale helmy nenosí

Cyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Při dopravních nehodách zemřelo v loňském roce 39 cyklistů, další stovky končí se zraněním. Jak vyplývá ze statistik zveřejněných Policií ČR, je to o …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB