Češi stále patří k nevěřícím Tomášům, pokud jde o výhody elektrovozů. Pochyby do značné míry pramení z minimální zkušenosti, kterou s nimi mají.
Z průzkumu společnosti Arval vyplývá, že nulovou řidičskou zkušenost s nimi má 63 procent dotázaných, 27 procent vůz s elektropohonem sice řídilo, ale jen na krátkou vzdálenost. Pravidelnými řidiči elektromobilu jsou jen dvě procenta respondentů, což odpovídá jejich prodejům.
Podle Centra dopravního výzkumu bylo v zemích EU za první kvartál tohoto roku registrováno 333 tisíc nových osobních elektrických vozidel, podíl na všech registracích tak dosáhl 12 procent. V České republice bylo za stejnou dobu registrováno 1 307 vozů, což je meziročně o 1,2 procenta méně. S podílem na všech registracích ve výši 2,3 procenta je za Českou republikou jen Chorvatsko.
Hlavním faktorem, jehož se Češi u provozu elektroaut nejvíce obávají, je předčasné vybití baterie. V průzkumu společnosti Arval jej zmínilo téměř 40 procent dotázaných. Životnost baterie pak vyvolává otazníky u 26 procent řidičů. Tato vysoká čísla vyplývají z pověsti, jíž se elektromobily na začátku své existence těšily. Za tu dobu však jejich výbava prošla značným vývojem.
„Z našich dat vyplývá, že elektromobily mají po jednom cyklu operativního leasingu, který trvá průměrně čtyři až pět let, kapacitu bakterie na hodnotě 85 až 90 procent, což je dokonce lepší než opotřebení motoru u vozidel s konvenčními pohony,“ informoval redakci Finančních a ekonomických informací (FAEI.cz) konzultant pro elektromobilitu leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek.
Data pomáhají rozptýlit také obavy z nízkého dojezdu vozů. Zvýšit počet ujetých kilometrů na jedno nabití by si přálo 30 procent respondentů. Právě navyšování dojezdové vzdálenosti je jednoznačnou prioritou všech výrobců, elektrovozy jsou dnes schopny ujet až 500 kilometrů na jedno nabití. Ani z nedostatku nabíjecích míst nemusejí mít Češi těžkou hlavu.
„Síť dobíjecích stanic u nás patří vzhledem k počtu elektrických aut k jedné z nejhustších v Evropě,“ dodal Kadeřábek. Evropským cílem od roku 2026 je navíc nabíječka na každých 60 kilometrů hlavních tahů.
Reálným motivem pro pořízení elektromobilu by pro Čechy byla státní dotace, jak uvedlo 66 procent řidičů v loňském průzkumu Raiffeisen – Leasing. Záruční program Elektromobilita, představený Národní rozvojovou bankou, je motivujícím prvkem alespoň pro podnikatele a firmy.
Právě auta firemní velmi výrazně dominují české poptávce po elektroautech, v současné době je používá již 14 procent společností, v příštích třech letech by tento podíl měl narůst až na 25 procent. Díky programu mohou podnikatelé a firmy získat dotaci na vůz s alternativním pohonem až do výše 300 tisíc korun.
Na dobíjecí stanici je maximální možná dotace stanovena na 150 tisíc korun, přičemž je možné ji čerpat pouze se souběžným pořízením elektromobilu. Společnost Raiffeisen – Leasing eviduje desítky žádostí denně, a to nejen o financování, ale také o zpracování žádosti o dotaci.
Zájemci se rekrutují zejména z řad menších a středních firem. V drtivé většině plánují pořídit jeden vůz, jen asi desetina cílí na nákup dvou a více vozů. Největší zájem mají firmy o vozy s cenou 1 až 1,5 milionu korun, nejoblíbenějšími modely jsou u klientů Tesla Y a Tesla 3.
Je nasnadě, že zásadní pro budoucí nákupy elektroaut ve větším měřítku bude jejich širší nabídka na trhu, a to v dostupných cenových relacích. Řidiči, kteří by si auto pořizovali pro své soukromé účely, mají představu o ideálním elektroautě jasno:
Velké jako Škoda Octavia, cena do půl milionu a dojezd minimálně 500 kilometrů. V takovém případě by 37 procent respondentů průzkumu společnosti Arval zvažovalo koupi elektroauta místo vozu se spalovacím motorem.
Vysoká cena bez možnosti čerpat na pořízení vozu zvýhodnění, ať již v podobě dotací nebo například daňových úlev, tak zůstává výraznou překážkou pro velkou část spotřebitelů. Čistotu provozu považují tuzemští řidiči pouze za „cool faktor“.
Ilustrační foto: Depositphotos.com
Co bylo dřív? Slepice nebo vejce? Tento problém je aktuální u elektrických aut. Máme krásná a dokonalá elektrická auta ale baterie jsou stále na začátku vývojového stupně. Chce to ještě min. 10 let počkat dokud nebude lepší baterie. Současné baterie jsou vhodné akorát do elektrokol.
„Češi stále patří k nevěřícím Tomášům, pokud jde o výhody elektrovozů. “
V čem teda ty elekrovozy jsou pro běžného spotřebitele výhodnější ?????
Procenta, průměry, data, vychvalovani elektroaut.Mě zajímá, kolik vozu se prodalo v programu dotační podpory pro podnikatele a firmy.. Stále se to nikde nezverejnuje. Jako by to bylo tajne
Ono ani s morem a tuberou nemá moc lidí osobní zkušenost – a přesto o ně nestojí. 🙂
Význam tohoto článku stále nemůžu pochopit. Možná je to tím že autor je žena,která by se k autům vyjadřovat neměla. V čem se mám vyznat v elektroautech? Je tam elektrický motor a baterie. Pro uživatele je důležitá pouze baterie,ta je na autě to nejdůležitější. Jakou má životnost,jak dlouhý dá plně nabitá baterie dojezd,kolik stojí nová baterie…..