Svým postupem „hráč“, jenž vyhrál, ale nedohrál, zvedl enormně minimální vyvolávací cenu a další dražby tak byly neúspěšné. Jako by tím zdevastovaný byt na nejdražší adrese v Česku zaklel.
První dražba zcela vybydleného bytu se zčernalými stěnami a bez jakéhokoliv vybavení organizovaná Úřadem pro zastupování státu ve věci majetkových (ÚZSVM), se konala na konci loňského dubna. Minimální cena 6,5 milionu korun se po dvaceti příhozech vyšplhala na 15,8 mil. Kč. Jen pro srovnání: Na serveru Sreality.cz jsou aktuálně na Malé Straně ve veřejné nabídce dvě desítky bytů v dispozici 2+1 v cenách kolem deseti až 13,5 milionu.
„Výhercem dražby byl muž, ročník 1963. Jenže dražba byla zmařena. Nezaplatil,“ popisuje mluvčí úřadu Radek Ležatka. Opakovaná dražba byla vyhlášena za čtyři měsíce. Vyvolávací cena už ale musela startovat na poslední ceně 15,8 milionu korun. Takové jsou předpisy. Nikdo byt nekoupil.
Následovala druhá opakovaná dražba, kdy už cena může klesnout, v tomto případě na 14,3 milionu korun. Opět nikdo nepřišel. A tak se chystá třetí opakovaná dražba, celkově čtvrtá, jež je plánována na druhé čtvrtletí letošního roku.
Jistinu úřad vrátil, strhnul si deset tisíc korun
Podle mluvčího Ležatky není obvyklé, že vydražitel nezaplatí. U tohoto typu dražeb vítěz, který nezaplatil, přijde z jistiny o zhruba deseti tisíc, což jsou náklady dražby. Jinak se mu jistina, jež může být u tak drahé nemovitosti i přes milion korun, vrací.
Vzpomíná ještě na paní, která vydražila dva rodinné domy v Černošicích u Prahy. Velmi drahá lokalita. Byla to nejspíš taktika, neboť nemohla předem tušit, zda její možnosti někdo jiný nepřeplatí, a tak šla do obou dražeb. A jeden dům pustila. V porovnání s investicí jí to stálo drobné: dvanáct tisíc.
Pokud je ale nemovitost nabízena ve výběrovém řízení s následnou aukcí, tak v případě nezaplacení vítězné ceny by jistina propadla. Výběrové řízení s aukcí se od dražby odlišuje tím, že je to vlastně dražba v dražbě.
Do aukce tak postupuje jen část zájemců, kteří ještě před tím v obálkách zašlou své cenové nabídky. „Je to motivace k tomu, aby zájemci dali co nejvyšší nabídku už do obálek,“ vysvětlil Ležatka.