Zaměstnanci jsou méně spokojení, než si jejich nadřízení myslí

Šéfové firem se prý o své lidi zajímají, ti s tím ale souhlasí už méně. Jsou mnohem méně spokojení, než se jejich nadřízení domnívají. Vyplynulo to z průzkumu on-line dotazníkové služby Survio, který proběhl v rámci anonymního šetření na přelomu července a srpna.  Zúčastnilo se ho 1 500 zaměstnanců a sto zástupců firem převážně z IT a marketingového odvětví.
Zaměstnanci jsou méně spokojení, než si jejich nadřízení myslí. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Celkem 97 % oslovených zaměstnavatelů si myslí, že jejich podřízení vnímají svou práci jako smysluplnou, zatímco zaměstnanci ji tak vnímají jen v 77 % případů. Stejně tak se zaměstnavatelé domnívají, že jsou jejich zaměstnanci spokojení (tvrdí to 95 %), ale zaměstnanci jsou přitom podle dotazníků spokojení jen ze dvou třetin.

Zároveň panuje neshoda v názoru, zda se zaměstnavatelé dostatečně zajímají o spokojenost lidí v práci. Přes pětinu zaměstnanců tvrdí, že se jejich nadřízený nezajímá vůbec – zatímco totéž o sobě tvrdí pouhá čtyři procenta zaměstnavatelů. Přitom 62 % zaměstnavatelů uvádí, že se na spokojenost ptají v pravidelných časových intervalech, jenže tuto pravidelnost vnímá jen třetina zaměstnanců.

Oba tábory našly společnou řeč alespoň v tom, kdo se o spokojenost zaměstnanců stará. Nejčastěji je to přímý nadřízený, kterého následuje HR oddělení a ředitel společnosti. Tato skutečnost se odvíjí především od velikosti firmy.

Výplata je důležitější, než nadřízení čekali

Oba tábory se shodují v tom, že nejdůležitějším atributem spokojenosti je flexibilita pracovní doby. A zatímco si zaměstnavatelé myslí, že na druhém místě o spokojenosti rozhodují vztahy s kolegy, zaměstnanci na druhé místo v žebříčku umístili finanční ohodnocení, vztahy s kolegy se objevily až na třetím místě za výplatou.

Shodně se na druhé straně spektra umístily „oblíbené“ benefity všech inzerátů – dovolená navíc a nefinanční benefity typu mobilní telefon nebo např. karta Multisport. Z toho vyplývá častý omyl manažerů, kteří na nabízenou pracovní pozici lákají těmito relativně nedůležitými nástroji motivace.

Tři čtvrtiny zaměstnavatelů uvedly, že na stížnosti a přání zaměstnanců vyšlou zpětnou vazbu a snaží se situaci řešit. Ovšem jen 48 % zaměstnanců si myslí, že se to tak skutečně děje. Přitom zaměstnavatelé v 93 % případech tvrdí, že se na ně podřízení mohou kdykoli bez problému obrátit a otevřeně si s nimi promluvit. K tomu se však uchyluje jen 77 % z dotázaných zaměstnanců, dalších patnáct procent je pak ochotno se svěřit s problémem anonymně.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena