
Výstav nealkoholického piva včetně ochucených variant pro tuzemský trh stoupá už dvanáctým rokem v řadě. Český svaz pivovarů a sladoven uvádí, že loňská produkce přesáhla 1,6 milionu hektolitrů, což představuje meziroční nárůst 14 procent. Oproti roku 2019 vzrostl o více než polovinu.
Stoupl také podíl na celkové domácí spotřebě, a to na současných téměř deset procent. V roce 2013, z nějž jsou nejstarší data ohledně nealko piva k dispozici, to byla jen 4,4 procenta. Naopak se dále snižuje průměrná spotřeba alkoholického piva na obyvatele. V roce 2024 vypil každý Čech v průměru 126 litrů piva, což je o 16 litrů méně než v roce 2019.
Pokračuje také trend přesunu konzumace piva z hospod a restaurací směrem ke konzumaci v domácím prostředí. Rozdíly se nadále zvětšují a loni 71 procent prodaného piva pocházelo z obchodní sítě, což je s výjimkou covidových let historicky nejvíce.
Česká pivní kultura se přitom za poslední roky výrazně zlepšila, což potvrzuje i její zápis na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury České republiky.
Stoupající oblíbenost nealkoholických piv potvrdil také aktuální průzkum, který pro Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPAS) provedla agentura IPSOS na reprezentativním vzorku respondentů ve věku 18 až 65 let. Alespoň občas je pije 85 procent Čechů, pravidelných konzumentů je přes 60 procent.
„Dlouhodobě na statistikách produkce piva sledujeme, jak obliba nealkoholické nabídky roste. Už dávno nejde jen o kompromis při řízení nebo sportu, Čechům nealko pivo chutná, mají své oblíbené varianty a je stále důležitější součástí nabídky pivovarů,“ říká výkonný ředitel ČSPAS Tomáš Slunečko.

Nejčastějším důvodem, proč spotřebitelé po nealko variantách sahají, je oblíbenost různých ochucených variant. Mezi hlavní důvody je řadí čtyři z deseti respondentů. Nealko vnímají nejen jako vítanou alternativu ke klasické variantě piva, ale také k limonádám, mimo jiné i proto, že je méně sladké.
Odpovídá tomu i fakt, že právě ochucené produkty preferuje 62 procent dotazovaných, neochucenou verzi upřednostňuje jen 19 procent z nich. Zbytek se řídí svou aktuální chutí, případně variantu nápoje vůbec neřeší.
Průzkum vedle toho potvrdil, že chuť není jediným důvodem, proč Češi stále častěji sahají po nealkoholických nápojích. Důležitým faktorem je také zodpovědná konzumace a zdravý životní styl obecně.
Mezi čtyřmi nejčastějšími důvody pro volbu nealko piva podle průzkumu patří dodržování pravidel a cílené omezování konzumace alkoholu. Už dávno tak neplatí, že by po nealko pivu „z donucení“ sahali jen řidiči, stalo se plnohodnotným nápojem.
„Nealko si samozřejmě často dávají ti, které čeká cesta autem. Ještě častěji po něm ale lidé sahají kvůli osvěžení v horkých letních dnech, to zmínila více než třetina respondentů. Důležitou roli hraje také při posezení s přáteli a během společenských událostí, jako jsou oslavy nebo koncerty.
Češi už jsou zvyklí, že jde o naprosto běžnou alternativu k alkoholickým nápojům, pokud alkohol pít nemůžou nebo nechtějí. Potvrzuje to, že nealkoholické pivo je nedílnou součástí české pivní kultury,“ dodal Tomáš Slunečko.














