Zdražily vstupní materiály. Dominantní dodavatelé využili situace na trhu

České malé a střední podniky čelí největší skokové změně v obchodních vztazích od sametové revoluce. Během dvou měsíců zdražily vstupní materiály do výroby o 100 až 200 procent, některé materiály nejsou dostupné vůbec. Firmy mají velké potíže dodržet smlouvy a termíny, zakázky jsou ztrátové, některé projekty se zastavují zcela, takže očekávané oživení se zřejmě konat nebude.
Zakázky, které firmy nemohou cenově již změnit, jsou nyní ztrátové a firmy utrácejí velké množství energie, času a peněz na vyjednávání se zákazníkem ohledně změny už nabídnutých cen a nasmlouvaných projektů. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zřejmě všichni tuzemští podnikatelé čekali na rozběhnutí obchodu v postcovidovém období. Do svého přežití vložili nemalé prostředky – ponechali si zaměstnance, investovali do marketingu, a jakmile se kola rozeběhla, firmy bohužel zjistily, že nastartování v dodavatelském sektoru je pomalé.

„Nájezdu produkce brání technické limity, dále limity organizační, kdy dodavatelské řetězce jsou velké neflexibilní korporáty, a dalším jevem je paralelní raketové zvedání cen v okamžiku rozkolísání trhu,“ uvedla Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).

Někteří dominantní dodavatelé podle asociace jednoduše využili situace změny trhu. České malé a střední firmy se setkávají čím dál častěji s tím, že přednost v dodávkách mají firmy ze zemí, kde sídlí mezinárodní korporace.

„Výsledek v případě naší středně velké společnosti je, že má během dvou měsíců vstupní materiály dražší v těch největších položkách o sto až dvě stě procent. K tomu se posunuly termíny dodání v řádu týdnů až měsíců,“ komentuje současnou situaci Libor Musil, majitel rodinné firmy Liko-S ze Slavkova u Brna a současně místopředseda představenstva AMSP ČR.

PSALI JSME:
Chybí stavební materiály. Realizace staveb skokově zdražuje

Situaci dokresluje Evžen Reitschläger, jednatel vlašimské společnosti Metalkov a rovněž místopředseda představenstva asociace: „Chybí materiál na zhotovení výrobku a v některých případech extrémní nárůstu cen vstupních materiálů vede zákazníky k rozhodnutí projekt zastavit.“

Zakázky, které firmy nemohou cenově již změnit, jsou nyní ztrátové a firmy utrácejí velké množství energie, času a peněz na vyjednávání se zákazníkem ohledně změny už nabídnutých cen a nasmlouvaných projektů. „Na rozdíl od dominantních dodavatelů vstupních materiálů mají české malé a střední firmy mnoho konkurentů a nemohou si příliš diktovat,“ uvádí asociace.

Skokové navýšení cen navíc některé projekty zcela zastavilo, takže očekávané oživení se zřejmě konat nebude, domnívají se zástupci malých a středních českých podniků a živnostníků.

„Je to jednoduchý princip – pokud nyní musí firmy zvýšit ceny jejich produktů ze dne na den zhruba o polovinu, potom si jich zákazníci koupí méně. Klesne obrat, zvýší se inflace a sníží se hodnota firemních produktů,“ vypočítává AMSP ČR.

PSALI JSME:
Průmysl ve vleku chybějících součástek

Zavřít reklamu ×
  1. Postezovat si umi na jednicku. Proste nekdo umi vyrobit levnejsi a druhy ne,to je spravne a kdo asi krachne :). Schopnejsi prezije

  2. No a co jako? Však si určitě v minulosti nahrabali dost kapitalisti jedni. Už ten Musil musil prodat svý auto nebo barák, aby měl na rohlíky. Proč nám o nich píšete Erbene, nám jsou jejich problémy u prdfele.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Podpora rozvoje elektromobility pro podnikatele

Skupina ČEZ, která provozuje nejrozšířenější síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a zajišťuje mj. kompletní servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů podepsala, spolu se společností ČSOB …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.