
Zřejmě všichni tuzemští podnikatelé čekali na rozběhnutí obchodu v postcovidovém období. Do svého přežití vložili nemalé prostředky – ponechali si zaměstnance, investovali do marketingu, a jakmile se kola rozeběhla, firmy bohužel zjistily, že nastartování v dodavatelském sektoru je pomalé.
„Nájezdu produkce brání technické limity, dále limity organizační, kdy dodavatelské řetězce jsou velké neflexibilní korporáty, a dalším jevem je paralelní raketové zvedání cen v okamžiku rozkolísání trhu,“ uvedla Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).
Někteří dominantní dodavatelé podle asociace jednoduše využili situace změny trhu. České malé a střední firmy se setkávají čím dál častěji s tím, že přednost v dodávkách mají firmy ze zemí, kde sídlí mezinárodní korporace.
„Výsledek v případě naší středně velké společnosti je, že má během dvou měsíců vstupní materiály dražší v těch největších položkách o sto až dvě stě procent. K tomu se posunuly termíny dodání v řádu týdnů až měsíců,“ komentuje současnou situaci Libor Musil, majitel rodinné firmy Liko-S ze Slavkova u Brna a současně místopředseda představenstva AMSP ČR.
Situaci dokresluje Evžen Reitschläger, jednatel vlašimské společnosti Metalkov a rovněž místopředseda představenstva asociace: „Chybí materiál na zhotovení výrobku a v některých případech extrémní nárůstu cen vstupních materiálů vede zákazníky k rozhodnutí projekt zastavit.“
Zakázky, které firmy nemohou cenově již změnit, jsou nyní ztrátové a firmy utrácejí velké množství energie, času a peněz na vyjednávání se zákazníkem ohledně změny už nabídnutých cen a nasmlouvaných projektů. „Na rozdíl od dominantních dodavatelů vstupních materiálů mají české malé a střední firmy mnoho konkurentů a nemohou si příliš diktovat,“ uvádí asociace.
Skokové navýšení cen navíc některé projekty zcela zastavilo, takže očekávané oživení se zřejmě konat nebude, domnívají se zástupci malých a středních českých podniků a živnostníků.
„Je to jednoduchý princip – pokud nyní musí firmy zvýšit ceny jejich produktů ze dne na den zhruba o polovinu, potom si jich zákazníci koupí méně. Klesne obrat, zvýší se inflace a sníží se hodnota firemních produktů,“ vypočítává AMSP ČR.