
Od 1. listopadu až do 31. března platí v České republice povinnost mít na autě zimní pneumatiky. Neznamená to však, že by řidiči museli přezout automaticky. Zákon přesně říká, že zimní výbava je nutná pouze tehdy, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, nebo lze vzhledem k počasí takové podmínky očekávat.
Existují úseky, kde jsou zimní pneumatiky povinné bez ohledu na počasí. Tyto silnice označuje dopravní značka „Zimní výbava“ – modrý kruh se symbolem pneumatiky a sněhové vločky. Na těchto místech musí mít řidič zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 milimetry od 1. listopadu do 31. března bez výjimky.
Odborníci doporučují přezout ve chvíli, kdy teploty trvale klesají pod 7 °C. Zimní pneumatiky mají měkčí směs, která si v chladnu zachovává přilnavost, zatímco letní pneumatiky tvrdnou a ztrácí schopnost správně reagovat při brzdění či zatáčení.
Přezutí má smysl nejen kvůli bezpečnosti, ale i z pohledu pojištění. Zimní pneumatiky nejsou jen otázkou zákonné povinnosti, ale především zdravého rozumu. Pokud řidič způsobí nehodu v zimních podmínkách na letních pneumatikách, pojišťovna může přistoupit ke krácení pojistného plnění, v krajním případě jej i zcela odmítnout.
Přístup pojišťoven se sice liší, ale jedno platí vždy – zimní pneumatiky zlepšují přilnavost, zkracují brzdnou dráhu a pomáhají předcházet zbytečným nehodám. Podle dat BESIPu došlo v roce 2024 v období leden – březen a listopad – prosinec k téměř 35 tisícům dopravních nehod, při nichž zahynulo téměř 150 lidí.
Zima tak tradičně patří mezi nejrizikovější období roku. Kombinace nižší viditelnosti, kluzkých vozovek a delší brzdné dráhy bývá častou příčinou nehod, kterým lze často předejít právě včasným přezutím. Na českých silnicích bývá přelom října a listopadu zrádný.
S prvním sněhem prudce roste počet pojistných událostí spojených s nedobrzděním nebo smykem. Řidiči často podcení podmínky, zejména když sníh leží jen lokálně. Řidič, který podmínky pro zimní výbavu nesplní, riskuje pokutu až 2 000 korun na místě. Policie navíc může zakázat pokračování v jízdě, pokud usoudí, že vozidlo není kvůli nevhodným pneumatikám způsobilé k další jízdě.
Evropská pravidla pro zimní pneumatiky se liší země od země. Tak například v Rakousku jsou povinné od 1. listopadu do 15. dubna a policie zde kontroluje výbavu velmi přísně. Řidičům bez zimních pneumatik hrozí pokuty až v řádu stovek eur a v krajním případě i zákaz pokračovat v jízdě. Naopak v Německu platí takzvaná situativní povinnost.
Nejde tedy o přesně vymezené období, ale o skutečné podmínky na silnici. Pokud se na ni nachází sníh, led nebo námraza, zimní pneumatiky jsou povinné. A v Itálii a Švýcarsku se pravidla liší podle regionu. Na mnoha horských úsecích je zimní výbava přikázaná dopravní značkou.
Před cestou do zahraničí se proto vyplatí zjistit, jaká pravidla platí za hranicemi. V některých zemích mohou být sankce za jízdu bez zimních pneumatik několikanásobně vyšší než v Česku.
Přezout pneumatiky na zimní není pouhé „splnění zákonné povinnosti“. Je to především projev zodpovědnosti vůči sobě i ostatním účastníkům silničního provozu. Správné obutí zvyšuje bezpečnost jízdy, zkracuje brzdnou dráhu a v konečném důsledku chrání zdraví i majetek.
Přemýšlejme o zimních pneumatikách ne jako o povinnosti, ale jako o pojistce. Dobře zvolené obutí je jednou z nejlevnějších investic do vlastní bezpečnosti.
Autor je analytik neživotního pojištění společnosti Broker Consulting
(Redakčně upraveno)















