Prvním a nejzásadnějším krokem je samozřejmě výměna pneumatik. Od 1. listopadu platí povinnost mít na voze zimní pneumatiky, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze tento stav předpokládat.
1. Ačkoli nejsou zimní pneumatiky nařízeny plošně, měla by jejich výměna být automatická pro všechny, kdo se chystají v zimním období alespoň jednou vyjet.
2. Zkontrolujte všechny kapaliny v autě, vyměňte je za nemrznoucí varianty, prověřte stěrače, baterii a světla.
3. Doplňte do auta nepovinnou výbavu, jako je smetáček, škrabka, deka, případně sněhové řetězy.
Přezutí není radno odkládat, ranní mrazíky mohou přijít poměrně náhle a vezměte jed na to, že rozhodně nejste jediní, kdo se pak bude chtít narychlo do pneuservisu propracovat.
Ačkoli tedy zákon neukládá výměnu pneumatik striktně všem, hlavní motivací by měla být vždy bezpečnost posádky i ostatních v silničním provozu.
Rozhodně neuspěje odůvodnění, že cestujete jen kousek, případně jedete opatrně a pomalu. Anebo na fungl nových letních gumách s hlubokým vzorkem.
Ty chladným počasím výrazně trpí a své optimální vlastnosti ztrácejí již při teplotách kolem 7 ℃. Přezutí do zimního tedy není podmíněno závějemi sněhu, teploty pod sedm stupňů nás nevyhnutelně čekají na celém území.
Na výběru záleží
Zimní pneumatiky musejí být na osobních automobilech na všech čtyřech kolech. Důležitá je i jejich kondice – hloubka dezénu nesmí být menší než 4 mm. Díky drážkám kola lépe přilnou k silnici a odvádějí vodu a nečistoty. Čím ojetější dezén na pneumatikách, tím se prodlužuje brzdná dráha a vozidlo lze ve zhoršených podmínkách hůře ovládat.
„Pozor si dejte při nákupu. Volte vždy vhodný rozměr pneumatik, jejich rychlostní a nosnostní index – všechny tyto údaje máte předepsané ve velkém technickém průkazu. Pozor také na stáří, pneumatiky by neměly být starší tří let,“ radí Eva Svobodová, tisková mluvčí pojišťovny Uniqa.
Pojišťovna si na hříšníky došlápne
Za jízdu na letních pneumatikách při nevhodných podmínkách policisté mohou uložit pokutu do výše dvou tisíc korun, ve správním řízení až o 500 Kč vyšší. Zároveň hlídka může zakázat pokračování v jízdě, jestliže nabyde dojmu, že řidič ohrožuje bezpečnost provozu.
V případě, že se řidič stane účastníkem dopravní nehody (a nemusí být nutně jejím viníkem, pozn. aut.), je nevhodné přezutí přitěžující okolností, a to jak v očích zákona, tak u pojišťovny. „Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší,“ upozorňuje Svobodová.
Jinými slovy, pokud jste nebyli schopni dobrzdit a narazili do vozidla před sebou, velmi pravděpodobně to bude přičteno na vrub špatnému přezutí vozidla. Není výjimečné, že řidiči přicházejí o pojistné plnění z povinného ručení či havarijního pojištění nebo o odškodnění zdravotních následků, ačkoli nebyli z hlediska pravidel silničního provozu viníky nehody.
Pokud však expertiza prokáže, že nehodě bylo možné zabránit v případě správného vybavení vozu, je jim pojistné kráceno či zcela zamítnuto.
Stěrače stírají, ostřikovače ostřikují?
Kontrolou by měly projít také stěrače, jde o jeden z nejvíce namáhaných dílů na voze. Dbejte na to, aby fungovaly, jak mají – tedy že špínu z oken skutečně odstraňují, nikoli jen rozmazávají. Výměnu zvládnete i sami doma. Ke správně fungujícím stěračům patří také nemrznoucí směs do ostřikovačů, její stav kontrolujte průběžně, v zimě je spotřeba vysoká.
Méně známé jsou přípravky, které sice nejsou nezbytné, ale vám ušetří čas i námahu. Tekuté stěrače pomohou na skle vytvořit jemný povlak, který odpuzuje vodu a zabraňuje námraze. Na vnitřní stranu je možné nastříkat sprej chránící okno před nepříjemným zamlžením, které je způsobeno rozdíly teplot a vysokou vlhkostí.
I nepovinná výbava je potřebná
V zimě nezřídka svůj čas za volantem absolvujeme za tmy, prověřte proto všechna světla, případně zajistěte jejich výměnu. Kontrolu vyžadují i všechny kapaliny ve vozidle – nemrznoucí kapaliny v chladiči, brzdová kapalina i olej.
Nečekejte ani na to, až vám baterie vypoví službu, zpravidla to bude na tom nejméně vhodném místě v nejméně vhodný čas. O kontrolu se vám postará autoservis, případně si její kondici prověřte pomocí testeru. V každém případě není od věci si do kufru přibalit startovací kabely.
Škrabka na auto ani smetáček k povinné výbavě auta nepatří, ale pokud se chceme vyhnout odstraňování ranní námrazy kreditkou a ometání sněhové peřiny rukávem, je vhodné je před zimou doplnit. Vozidlo máme povinnost vždy před jízdou řádně očistit.
Nestačí průhled v úrovni řidičových očí, z auta nesmí odlétávat kusy sněhu či ledu, zároveň musí být dobře čitelná registrační značka. Na zimní měsíce do auta přibalte také deku, kdybyste uvízli a museli čekat delší dobu na pomoc. V případě cesty do hor pořiďte sněhové řetězy a hlavně – naučte se je v předstihu na auto nasadit.
Kosmetika pro fajnšmekry
Tento výčet je možná překvapivě dlouhý, ale nezbytný pro co nejbezpečnější cestování v zimním období. Pokud patříte k těm, pro něž je auto víc než dopravní prostředek, je možností, jak svůj vůz opečovávat, ještě mnohem víc. Lak auta v zimě trpí, neboť na ně působí nečistoty a sůl a chemikálie ze silnic. Auta se tedy všemožně voskují, aplikují se na ně sealanty nebo keramické ochrany.
Další vrstva odpuzuje vodu i nečistoty a výrazně usnadňuje údržbu vozu. Zabrat dostává pochopitelně také podvozek, i na něj existují speciální ochranné postřiky. Prodloužit životnost můžete také gumovým těsněním, která vlivem mrazů rychleji praskají. Fajnšmekři věnují zvýšenou pozornost i ochraně kol – aplikují ochranu laku hliníkových kol i impregnaci pneumatik.
Auto má sloužit člověku a ne opačně! Zimní mám obuty celý rok,v motoru nemrznoucí kapalinu taky celý rok,to samé ostřikovače…Jediná otrava je jednou za dva roky zajet na STK.