
Italské Alpy i díky přijatelnějším cenám patří mezi českými rodinami k vyhledávaným cílům pro lyžařské pobyty o jarních prázdninách. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty – v krajním případě až stovky tisíc korun. Na co si dát pozor?
„Zatímco při cestách po České republice již můžete doklady nechat doma, při výjezdu do zahraničí si je určitě vezměte s sebou,“ upozornil Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.
„Na cestu do Itálie budete potřebovat platnou občanku, řidičský průkaz, zelenou kartu jako doklad o pojištění a také malý technický průkaz. Pokud cestujete s dětmi, nezapomeňte na jejich cestovní pas, domácím mazlíčkům pak přibalte evropský petpas,“ dodal.
Kdy začíná a končí zima
Kontrolu si ale zaslouží i jiná výbava: V Itálii je povinná reflexní vesta pro všechny pasažéry v autě a pochopitelně také výstražný trojúhelník. „Lékárnička tu sice povinná není, přesto je lepší vozit ji vždy s sebou. Stejně jako hasicí přístroj,“ sdělil Thienel.
Zvláštní pozornost je zapotřebí věnovat zimním pneumatikám. V Itálii jsou pravidla pro jejich používání poměrně komplikovaná, liší se region od regionu. Zimní období sice oficiálně trvá od 15. listopadu do 15. dubna, ve většině horských oblastí to je ale už od 1. listopadu, ve Val d’Aosta dokonce již 15 října.
„Podle italského zákona Codice della Strada jste povinni být připraveni na náhlé změny počasí během zimního období, tedy na sníh, led nebo náledí,“ konstatoval Martin Thienel. Co to konkrétně znamená?
V tomto období musíte mít na některých úsecích buď nazuté zimní pneumatiky, celoroční pneumatiky nebo alespoň sněžné řetězy v kufru, které můžete v případě potřeby ihned nasadit.
„Pokud je v zimě hezké počasí, je možné jet dokonce i na letních pneumatikách. Musíte mít ale sněžné řetězy alespoň připravené v kufru a být schopni je ukázat při policejní kontrole, abyste prokázali, že jste připraveni na případnou náhlou změnu podmínek na silnici,“ vysvětlil Thienel.
Povinné úseky poznáte podle značení, která nařizují zimní obutí nebo řetězy v konkrétním období. Jde o značky s nápisem „obbligo di pneumatici invernali o catene a boro“, což znamená povinné nazuté zimní pneumatiky nebo sněžné řetězy v kufru.
Horské vrcholy s vločkou
Minimální hloubka dezénu je stanovená na 1,6 mm, a to pro letní i zimní pneumatiky. Na bočnici zimních pneumatik musí být uveden symbol zimní pneumatiky „M+S“ (zkratka pro „Mud & Snow“, pozn. aut.), případně slova MS, M/S, M-S nebo M&S.
V české i italské legislativě platí stále za zimní pneumatiky ty s označením M+S (případně M.S, M/S, M&S, nebo MS). V Evropské unii byl ale nově zaveden „horský symbol“ („Alpine symbol“), neboli takzvané 3PMSF (Three Peak Moutain Snow Flake) – tři horské vrcholy se sněhovou vločkou, který označuje pneumatiky určené k použití na sněhu.

Novým symbolem se řídí nově Německo a Rakousko, což je důležité vědět nejen při cestách do Itálie, ale také do horských středisek v těchto alpských zemích. Právě tato zdánlivá maličkost vám může přivodit značné nepříjemnosti.
Většina výrobců pneumatik včetně českých tuzemských už tento symbol na svých produktech aplikuje, a to společně s označením M+S. Pozor však, pokud jste pneumatiky kupovali před lety, můžete mít v Německu a Rakousku, pokud přes ně vede vaše cesta, problém. Tam od 1. října je povinností mít již pneumatiky označené 3PMSF.
Pokuta na místě je ještě přijatelná, jde v přepočtu o několik tisíc korun. Horší to ovšem je, pokud někdo na nevyhovujících pneumatikách spáchá dopravní nehodu, to už jsou pokuty v řádu až stovek tisíc korun.
Je samozřejmě otázkou, jak by úřady posuzovaly to, že dotyčné auto nemělo odpovídající symbol na pneumatikách, byť by šlo o zimní gumy. Každopádně platí, že je jistější mít pneumatiky se třemi vrcholky a sněhovou vločkou.
Jde především o bezpečnost
Také ČSOB Pojišťovna doporučuje v zimním období používání odpovídajících zimních pneumatik s dostatečným desénem a nahuštěním. Jak uvedla, nejde jen o legislativu, ale především o bezpečnost.
„Špatně zvolené pneumatiky znamenají delší brzdnou dráhu a menší stabilitu na kluzkém povrchu. A do hor bez řetězů ani ránu!“ uvedla ČSOB Pojišťovna. Ředitel jejího Odboru pojištění vozidel Jaroslav Král upozornil na možná rizika nejen na českých silnicích.
„V době zimního času, kdy kolísá teplota a je také častá námraza a sníh, nehodovost stoupá vlivem špatné sjízdnosti komunikace, nepřiměřené jízdě, ale i nevhodnému stavu vozidla – pneumatikám,“ konstatoval Král.
Nebezpečná jsou podle něho také navlhlá místa na vozovkách, přejezdy z volné krajiny do lesa a naopak, vliv má i postavení slunce v období zimy, kdy je nízko a ve větší míře dochází k oslnění a přehlédnutí překážek v dopravě. Nebezpečí představuje rovněž lesní zvěř.
Upevněné lyže i uvnitř
Někteří lidé si převážejí lyže uvnitř auta. I v tomto případě motoristé riskují citelnou pokutu. V Itálii sice není povinné mít lyže v interiéru upevněné, to však neplatí pro Rakousko, kde musí být připevněné, aby nemohly nikoho poranit.
Pokud jde o povolenou rychlost, v Itálii platí stejné limity jako na českých silnicích a dálnicích. Jak ale upozorňuje společnost Kalkulátor.cz, výjimku mají řidiči bez dostatečné praxe, tedy ti, kteří mají řidičák méně než tři roky.
Ačkoli na dálnicích se může jet rychlostí až 130 kilometrů v hodině, pro řidiče-začátečníky je maximum 110 kilometrů. Co se týče svícení: Ve dne je povinné mimo zastavěné oblasti, na dálnicích a v tunelech. V obcích nemusí být světla zapnutá.
POZNÁMKA REDAKCE: Tento článek nebyl vygenerován pomocí umělé inteligence (AI) ani ve spolupráci s ní.