Dronům přistřihnou křídla

Hudba budoucnosti? Určitě drony! Už dávno nejsou jen kratochvilnou zábavou modelářů. Jejich využití jde ruku v ruce s moderní technologií v dopravě, médiích, službách či vojenství. Už za několik měsíců bude tento dynamický obor nově koordinován jednotnou legislativou v rámci celé Evropské unie.
Řada rekreačních provozovatelů dronů si neuvědomuje, že i oni se stávají účastníky letového provozu. Foto: Depositphotos.com

Dosud provoz bezpilotních „vznášedel“ regulovaly jednotlivé evropské státy v rámci svých zákonů, od letošního 1. července však u nás vstoupí platnost nová pravidla, jejichž cílem je umožnit volný pohyb dronů v rámci EU. V celé Unii pak musejí být tyto zásady implementovány do národní legislativy jednotlivých zemí do roku 2021.

Zásadně se mění pravidla především pro ty, kteří se bezpilotním strojům dosud věnovali amatérsky jako svému koníčku.

Registrace pro všechny

U nás létání s drony upravuje tzv. doplněk X předpisu L 2, jehož dodržování hlídá Úřad pro civilní letectví (ÚCL). Podobně jako připravovaná evropská legislativa také doplněk X vymezuje jednotlivé hmotnostní kategorie dronů, povinnosti operátora, maximální výšku létání i místa se zakázaným nebo omezeným provozem. A největší připravovaná změna? Zatímco dosud české zákony nevyžadovaly od amatérů prakticky žádnou administrativu, nově budou mít už všechny evropské stroje povinnou registraci a značku a jejich operátoři musejí projít předepsanými zkouškami.

Základní znalosti a dovednosti

Důvod? Při stále větší popularitě dronů tato úprava donutí nejen profesionály, ale nyní také hobby operátory dodržovat pravidla a prokázat základní znalosti a dovednosti, protože stále vyspělejší stroje nejsou ve vzduchu jen hračka, ale mohou být i nebezpečné.

Pro domácí profesionální provozovatele nová evropská pravidla žádné podstatné novinky nepřinášejí, v podstatě odpovídají dosavadním požadavkům českých předpisů.

Tři základní kategorie

Nová evropská pravidla dělí bezpilotní stroje do tří základních skupin. Kategorie Certified je v podstatě určena pro vznášedla budoucnosti (doprava osob a zboží). Ve skupině Specific jsou zařazeny stroje, po jejichž uživatelích už dnes ÚCL vyžaduje povolení, registrace a absolvované testy.

Nejobsáhlejší je kategorie Open, rozdělená z hlediska hmotnosti strojů na několik podskupin, z nichž nejnižší zahrnuje drony do 250 g a „supertěžká“ pak stroje do 25 kg. Týká se tedy i amatérských modelářů a povinnosti při provozu jsou odstupňovány právě podle hmotnosti stroje.

Nejen nižší výška

Kromě povinné registrace nová legislativa zpřísní, do jaké výšky mohou drony létat. Zatímco podle českých předpisů i amatérské stroje mohly vystoupat až do 300 m, pokud byla dodržena zásada přímého optického dohledu a létalo se mimo vymezená území, pak nová pravidla dovolují maximální výšku 120 m.

Připravují se i další omezení, která budou do strojů patrně zabudovávat už výrobci, týkající se např. citlivosti kamer a maximální dopadové energie při pádu na člověka z nejvyšší povolené výšky.

Přišlo to včas

Nová omezení a pravidla mohou především nadšence z řad modelářů od jejich koníčka odradit, zvláště když příliš nevyužijí avizovanou největší výhodu – sjednocení pravidel pro celý evropský prostor.

Na druhou stranu je evidentní, že snaha zavést základní pravidla v této dynamicky se rozvíjející oblasti přichází spíše později než včas. Velká část „hobbíků“ totiž často o stávající legislativě často neměla základní povědomost a vymahatelnost postihů byla problematická, když neexistovala povinnost registrace.

Bezletové zóny i sousedé

Řada rekreačních provozovatelů dronů si totiž neuvědomuje, že i oni se stávají účastníky letového provozu. Není tedy možné narušovat bezletové zóny v okolí letišť, vojenských základen, elektráren, památkových rezervací či národních parků. Jisté výjimky jsou dosud povoleny pro drony do 0,91 kg.

Není možné létat ani bezprostředně nad budovami, komunikacemi a větším počtem lidí, pokud nezískáte jejich výslovný souhlas. Samostatnou kapitolou je při zpřísněné ochraně osobních údajů snaha natočit si atraktivní záběr na sousedově pozemku. Na druhou stranu toto narušení soukromí nedává sousedovi pravomoc váš dron „sundat“, ani rušit signál. Pouze zdokumentovat pro policii.

Jen ve dne a pro sebe

V českém prostředí je nutné dodržovat zásadu přímého optického kontaktu (VLOS, Visual Line of Sight), tedy mít dron na dohled bez pomoci optických pomůcek (vyjma lékařem předepsaných čoček či brýlí). Z toho vyplývá, že není možné létat v členitém terénu nebo v noci.

Častým porušením pravidel Úřadu pro civilní letectví bylo létání za účelem výdělečným, experimentálním nebo výzkumným bez licence. A není důležité, jak profesionální nebo kvalitní materiál či poznatky tímto způsobem získáte. Jakmile je prodáte či jinak využijete ve svůj prospěch, nikoli pouze pro striktně osobní potřebu, přestáváte být amatérským provozovatelem stroje a potřebujete licenci.

Kdo byl dosud na pochybách, toho tedy nová legislativa rozpaků brzy zbaví a už v létě si kvůli pokračování v této zálibě musí zažádat o registraci a zajímat se o testy.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 6
Sdílet článek