Agresivní nátlak na klienty ničí důvěru v celé finanční poradenství

Názor
Představte si, že si roky budujete jako finanční poradce vztah se svými klienty. Pravidelně se s nimi scházíte, staráte se o jejich finanční zdraví a hledáte nejvhodnější řešení pro jejich potřeby. Jste to vy, komu klienti věří a na koho se obracejí, když potřebují pomoc s financemi. Takto fungují tisíce poradců v Česku. Mnozí z nich říkají, že nejlepší značkou je jejich vlastní jméno. Mají pravdu. Oni jsou pravou tváří finančního poradenství. A teď si vezměte situaci, kdy vašim klientům najednou někdo zavolá nebo napíše, že kvůli vám přijdou o peníze…
Zdeněk Sluka: Narážíme na klasický střet kultur ve smyslu, komu „patří“ klient. Je to servisní společnost, nebo finanční poradce? Ilustrační foto: Depositphotos.com

Není nic neobvyklého, že finanční poradce najde pro svou práci lepší zázemí a podmínky jinde než u stávající servisní společnosti. Přesuny poradců jsou na trhu běžné a každá firma s tím musí počítat.

Zdeněk Sluka, majitel a generální ředitel společnosti Broker Trust. Foto: Archív

Poškozuje to celý trh

Stabilní a zdravě fungující společnost takový odchod ustojí, a především se z něho poučí, aby své služby zlepšila. Naprosto krátkozraké a v konečném důsledku poškozující celý trh je ale házet poradcům klacky pod nohy, zpochybňovat jejich práci a do toho všeho zatahovat i koncové klienty.

Aktuálně se stovky finančních poradců rozhodly odejít ze společnosti Fincentrum, řada z nich jedná o navázání spolupráce s Broker Trustem. Způsob, jakým Fincentrum na tento exodus reaguje, na českém trhu už dlouho nepamatuji.

„Fincentrum začalo obtelefonovávat moje klienty s tím, že jim moje služby mohou způsobit finanční škodu,“ říká například Ladislav Brand, bývalý poradce Fincentra, který nyní spolupracuje s Broker Trustem. Jeho slova potvrdil v nedávném vyjádření i bývalý zemský ředitel Fincentra René Borovička, který poukázal na absurditu celé situace.

„Po odchodu dostala celá moje rodina dopis, že je nesmím jako poradce kontaktovat. Stejný dopis, že nesmím kontaktovat sám sebe, jsem dostal i já. V opačném případě mají všichni informovat Fincentrum, že jsem jim volal. Mým klientům přišel dopis, že moje jednání i rada je může finančně poškodit,“ napsal.

PSALI JSME:
Po odchodu z Fincentra dostala celá moje rodina dopis, že jako poradce je nesmím kontaktovat

Změnily se zavedené poměry

Pro poradce, kteří do Fincentra vstupovali s ujištěním, že jsou zákazníky společnosti a klienti jsou zase jejich zákazníky, to musí být těžké rozčarování. Zjevně se ale ve Fincentru po odkupu skupinou Swiss Life změnily dlouho zavedené poměry.

K postupu Fincentra se nabízí snad jen slavná otázka z filmu Pelíšky: „Komu tím prospějete?“ Poctiví finanční poradci napříč trhem v Česku dennodenně pracují na tom, aby vylepšili u veřejnosti pověst finančního poradenství. Daří se to. Ale takový agresivní nátlak torpéduje svědomitou prací roky budovanou důvěru klientů. Čemu teď mají věřit?

Narážíme na klasický střet kultur ve smyslu, komu „patří“ klient. Je to servisní společnost, nebo finanční poradce? Rozhodně to není jen servisní společnost, kdo může klienty finančního poradce oslovovat, ale může se na ně obrátit i poradce, který servisní společnost změní. Osobní údaje svých klientů má finanční poradce oprávněně – vždyť je to právě on, kdo klienta oslovil a vybudoval si s ním vztah. Z tohoto titulu může jako správce osobních údajů svého klienta oslovit na základě oprávněného zájmu a žádný souhlas k tomu nepotřebuje, jak jasně stanoví GDPR.

PSALI JSME:
Jak si vybrat finančního poradce

Klientský kmen patří partnerovi

Neměl bych potřebu přilévat olej do ohně a k této situaci se veřejně vyjadřovat, ale Fincentrum do své sítě rozesílá i sdělení ohledně toho, jak máme nastavenou spolupráci s našimi partnery, a to včetně jejich klientského kmene. Prý ani u nás nikdo nemá svůj klientský kmen garantovaný. Dovolím si k tomu jen říci, že v Broker Trustu máme jasno. Jednou z našich základních hodnot je, že klientský kmen patří našemu partnerovi. Tečka.

Broker Trust je tady pro finanční poradce a ti zase pro jejich klienty. Když za námi přijde partner, že chce přejít ke konkurenci a převést klientský kmen, podepíšeme mu k tomu potřebné smlouvy. Tyto principy máme černé na bílém uvedené v našich smlouvách o spolupráci. Převedli jsme takto kmeny tisíců klientů z Broker Trustu k jiným společnostem a desetitisíce klientů do Broker Trustu, když se k nám připojili noví partneři. Že něco podobného nejde, může říci jen někdo, kdo s tím nemá zkušenosti, nebo někdo, kdo překrucuje skutečnost.

Celý stočlenný tým centrály Broker Trustu se neustále snaží zdokonalovat naše služby, abychom zajišťovali smluvním partnerům co nejlepší servis, moderní nástroje a možnosti poskytovat ještě lepší poradenství. A když se někdo rozhodne, že spojí síly s jinou servisní společností? Naštěstí se to téměř neděje, ale jistě, mrzí nás to. Zjišťujeme pak, co můžeme udělat ještě lépe. Raději si ale vzájemně popřejeme štěstí do budoucna, než abychom vytvářeli na kohokoliv nátlak, obzvlášť pak na koncové klienty.

Znovu zopakuji, že v takovém případě utrpí celý finančně poradenský trh. Doufám, že tento princip nakonec pochopí i vedení sloučených společností Fincentrum a Swiss Life.

Autor je majitel a generální ředitel společnosti Broker Trust
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
O co jde ve sporu Fincentra s bývalými zemskými řediteli? Šéf Broker Trustu přilil olej do ohně

Sdílet:
  1. fincentrum jedná poněkud úchylně. představa, že takto jedná banka, kdyby klient odcházel jinam, a pomlouvala konkurenci, tak to má katastrofální dopad na celý sektor. není divu, že poradenství má tak špatnou pověst.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Firmy

ČSOB hlásí čistý zisk ve výši 14,7 miliardy korun

Čistý zisk skupiny ČSOB za prvních devět měsíců letošního roku stoupl na 14,7 miliardy korun, objem úvěrů vzrostl na 776 mld. Kč a celkový objem aktiv pod správou vzrostl na 234 miliardy. Objem vkladů ve skupině …

Sberbank zvýšila čistý zisk o 97 procent na 494 miliony

Za tři čtvrtletí letošního roku Sberbank CZ dosáhla rekordního čistého zisku po zdanění ve výši 494 miliony korun, který tak meziročně vzrostl o 97 procent. K dosažení nejlepšího hospodářského výsledku v dosavadní …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru