
„Až si budete chtít udělat radost nákupem na internetu, upozorňujeme vás, že od 1. dubna přecházíme na vyšší úroveň zabezpečení, abychom ochránili peníze našich klientů. Platby kartou na internetu, které vyžadují potvrzení, budete muset vždy potvrdit v aplikaci My Air, bez ní už na internetu nezaplatíte. Nejenže tímto plníme požadavky evropské směrnice PSD2, ale potvrzování aplikací je mnohem bezpečnější a jednodušší způsob než přepisování kódu z SMS. Většina klientů Air Bank již tento způsob ověřování vyzkoušela nebo pravidelně využívá,“ napsala banka svým klientům.
„Bez aplikace My Air bohužel některé platby na internetu nepotvrdíte,“ píše banka dál a nepřímo vyzývá k pořízení platebního portálu i ty, kteří z principu telefonem platit nechtějí, nebo mu nedůvěřují, potažmo jej ani nemají. To si lze vysvětlit i jako výzvu k nákupu smartphonu a návazných datových služeb mobilních operátorů.
„Pokud z nějakého důvodu nechcete aplikaci využívat naplno, můžete si ji nastavit jen pro potvrzování plateb a ostatní funkce mít zamknuté. Omezený režim si sami snadno nastavíte při propojování aplikace s účtem,“ nabádá Air Bank.
Komu se vyžadovaná podmínka nelíbí, může jít, píše banka ve své obvyklé doušce, kterou ve vzkazech klientům standardně používá: „Samozřejmě, že pokud s některými změnami nesouhlasíte a odmítnete je, můžete svou rámcovou smlouvu nebo službu, které se odmítnutá změna týká, do 31. března kdykoli zdarma a s okamžitou účinností vypovědět.“
Na dotaz redakce FAEI.cz, zda banka nezapomněla na tisíce lidí se staršími telefony, případně jaké má pro ně řešení, odpověděla mluvčí banky Jana Pokorná: „Už čtyři pětiny našich klientů, kteří mají platební kartu, a mohou s ní tedy platit na internetu aplikací My Air, mají a mohou s ní tak platby potvrzovat.“
„Klienti, kteří nechtějí nebo nemohou aplikaci využívat, mohou dál při nákupech na internetu využívat další způsoby placení, které obchodník nabízí. Například platbu převodem na účet (máme okamžité platby pro všechny klienty zdarma) nebo doručení na dobírku s možností zaplatit platební kartou nebo v hotovosti při převzetí zboží.“
Zmínka o čtyřech pětinách klientů znamená, že přibližně 170 tisíc lidí s účty u Air Bank (loni jich celkem bylo přes 850 tisíc – pozn. aut.) o placení telefonem nemá zájem. Naší redakci zaslaná rada je sice dobrá, ale rozhodně neřeší všechno.
Proto jsme se následně dotázali, jakou radu má banka pro lidi, kteří si chtějí zaplatit jízdenku na autobus, nebo vlak na portálech dopravních společností a podobných služeb, kde navrhované způsoby platby nefungují. „Nešlo by tedy být ke starším lidem vstřícnější?“ zeptali jsme se ještě. „Vypadá to jako nahánění klientů mobilním operátorům.“
„Je mi líto, že to tak vnímáte,“ reagovala mluvčí banky: „Klientům jsme dali o této změně vědět dva měsíce předem, aby se na ni mohli připravit… jinou variantu potvrzování v tuto chvíli nepřipravujeme,“ upřesnila. Jakoby fakt, že klient něco ví dva měsíce předem, na skutečnosti něco měnilo.
Zvláštní je, že třeba francouzská Hello bank plní tytéž požadavky evropské směrnice PSD2 jiným a podstatně jednodušším systémem dvou pinů bez nutnosti vlastnit smartphone a platit operátorům měsíční tarif, nebo předplacený kredit.
Takže jiné možnosti existují. Možná je to prostě tak, že vlastník Hello bank, francouzská BNP Paribas, devátá největší banka na světě spravující 2,4 biliony dolarů, neví, co jsou to pro aplikaci My Air „typicky platby v evropském hospodářském sektoru“, jak nám napsala mluvčí Air Bank Jana Pokorná.