
V evropských zemích se podle výsledků šetření přiznalo k jízdě pod vlivem alkoholu přibližně čtvrtina dotázaných. Průzkumu se ve 39 zemích zúčastnilo více než 37 tisíc účastníků silničního provozu, v České republice to byla asi tisícovka osob.
„Téměř tři z deseti českých uživatelů elektrokoloběžek, kteří se mezinárodního průzkumu postojů účastníků silničního provozu ESRA 3 zúčastnili, přiznalo, že v uplynulých třiceti dnech jeli alespoň jednou na elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu,“ řekl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV).
Výzkumné pracoviště rovněž analyzovalo data o dopravních nehodách v loňském roce a zjistilo, že u téměř poloviny viníků havárií na elektrických koloběžkách byla zjištěna přítomnost alkoholu, případně řidič dechovou zkoušku odmítl. Uživatelé elektrokoloběžek jsou podle zákona považováni za řidiče nemotorových vozidel, pro něž také platí nulová tolerance alkoholu.
„V roce 2023 bylo evidováno 354 zraněných osob na elektrokoloběžkách, 288 z nich pak bylo policií shledáno za viníky těchto nehod. U 134 z nich byla zjištěna přítomnost alkoholu, případně řidič odmítl dechovou zkoušku. To je 46,5 procenta osob na elektrokoloběžkách, které zavinily dopravní nehodu a byly zraněny pod vlivem alkoholu,“ poznamenal Frič.
Speciální policejní kategorie
CDV také upozornilo, že kvůli zvyšujícímu se počtu elektrokoloběžek začala od ledna 2023 policie nově dopravní nehody s účastní cyklistů rozlišovat na jízdní kola a koloběžky – bez, anebo s elektrickým pohonem. V loňském roce bylo evidováno 421 nehod s účastí elektrokoloběžek, při nichž tři osoby zemřely, čtyřiadvacet osob se zranilo těžce a 327 lehce.
„Socioekonomické ztráty z nehod s účastí jezdců na elektrokoloběžkách dosáhly v loňském roce 1,4 miliardy korun. Uvedené ztráty dělíme na ty z osobních následků, což jsou náklady související se zraněním osob včetně smrtelných,“ řekla Alena Daňková z oblasti Hodnocení dopadů dopravy, strategií a vzdělávání CDV.
Druhou skupinou jsou ztráty z dopravních nehod, což jsou podle Daňkové primárně hmotné škody, důsledky kongescí a náklady související například se zásahem u dopravní nehody, a započítávají se náklady na hasiče a policii.
Alena Daňková dodala, že letošní bilanci dopravních nehod na elektrických koloběžkách nelze považovat za pozitivní. Od ledna do května jich bylo evidováno 156, přičemž loni jich ve stejné době bylo o 50 méně. Při bouračkách bylo dvanáct osob zraněno těžce (loni 7) a 117 lehce (loni 83).
Přísnější sankce za alkohol
Podle BESIP způsobí všichni řidiči pod vlivem alkoholu téměř 5 tisíc nehod ročně a usmrtí více než 50 lidí. „Více než polovinu z těchto nehod mají na svědomí lidé, kteří sednou za volant ve stavu, kdy nemohou auto vůbec ovládat. V krvi totiž mají více než 1,5 promile alkoholu,“ uvedl BESIP.
Upozornil, že řízení pod vlivem alkoholu či návykových látek snižuje správný úsudek a přispívá k agresivnější jízdě. Typickým scénářem je, že řidič vyjede s vozidlem mimo komunikaci či vjede do protisměru.
„Samozřejmě však roste celkově pravděpodobnost spáchání jakéhokoliv jiného přestupku. I přesto dochází ročně na našich silnicích zhruba ke 27 tisícům případů, kdy řidič motorového vozidla byl pod vlivem alkoholu či drog,“ konstatoval BESIP.
Aktuální bodový systém proto zpřísnil sankce za jízdu pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky. Pokud má řidič více než 0,3 promile, hrozí mu pokuta sedm až 25 tisíc korun (původně 2,5 až 20 tisíc, pozn. aut.), šest trestných bodů (původně sedm) a zákaz řízení od šesti do osmnácti měsíců (původně šest až dvanáct).