Více než polovina řidičů se necítí na českých silnicích bezpečně

Průzkum
Já ne, to oni. I tak se dá prezentovat aktuální průzkum České asociace pojišťoven (ČAP), podle něhož se sice většina šoférů necítí na tuzemských silnicích bezpečně, ovšem viní z toho ostatní řidiče a nikoli sebe. Redakce FAEI.cz má hlavní závěry průzkumu k dispozici.
Riziko dopravní nehody se zvyšuje v hustém provozu. Ilustrační foto: Pixabay.com

Češi nejsou obecně považováni za ohleduplné a příjemné řidiče. A i sami vnímají, že na silnicích panuje bezohlednost a agresivita, což potvrdil právě průzkum, který na základě odpovědí tisíce lidí zpracovala pro Českou asociace pojišťoven agentura Ipsos.

Na 54 procent dotázaných se na silnicích necítí bezpečně. „Za nebezpečné považujeme ostatní řidiče, jejich styl jízdy, sami sebe vidíme bezproblémově. Paradoxem je, že i my pácháme přestupky, vědomě a někdy i cíleně,“ konstatoval Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Jsme ochotni ke změnám

Dobrou zprávou podle Matouška je, že jsme ochotni přijmout změny, které by bezpečnost na našich silnicích zlepšily. Více než 90 procent motoristů by souhlasilo s úpravami, které by zajistily na silnicích větší bezpečnost. Jaké by to měly být, ovšem 66 procent neví. A to ani v obecných pravidlech, ani přímo u sebe.

PSALI JSME:
Rychlá jízda, telefonování. Čtyři z pěti Čechů porušují dopravní předpisy

„Ve chvíli, kdy dostali řidiči na výběr z několika možných opatření ke zvýšení bezpečnosti, zvolili přesvědčivě pravidelné zdravotní prohlídky a dodatečná školení pro řidiče,“ řekla Kateřina Rábová z výzkumné agentury Ipsos.

Přestože by čeští řidiči neměli problém se zavedením nových pravidel, která by pomohla zvýšit bezpečnost na silnicích, současně jsou k některým ustanovením kritičtí. Podle výsledků průzkumu si 33 procent všech Čechů – jak tedy i těch, kteří neřídí – myslí, že je pravidel silničního provozu moc.

„Některá, jako například 1,5metrový odstup od cyklisty při předjíždění nebo rychlostní omezení na přehledných a bezproblémových úsecích jim přijdou nadbytečná,“ vysvětlila Kateřina Rábová.

PSALI JSME:
Řidičák maximálně napotřetí, nebo nikdy. A ještě ne definitivně

Rychlost neomezí ani pokuty

Výzkum rovněž poukázal na jedno vyloženě třaskavé téma, a to povolenou rychlost, kterou šoféři pravidelně překračují. Ostatně kvůli nepřiměřené rychlosti se podle policejních statistik stalo letos do konce července 6 227 dopravních nehod, při nichž zemřelo 75 osob.

„Řidiči se domnívají, že mají vůz pod kontrolou, věří vlastnímu vyhodnocení situace na silnici nebo se dokonce obávají, že by pomalejší jízdou brzdili ostatní řidiče,“ uvedl Jan Matoušek z ČAP.

K dodržování rychlosti přitom řidiče nepřimějí ani pokuty, jak vyplynulo z průzkumu. Důvodem je to, že je považují za příliš nízké. Větší hrozbou pro české motoristy je bodový systém, který motivuje k dodržování dopravních předpisů 84 procent dotázaných.

PSALI JSME:
Jak se ubránit vybodování řidičáku

Přísnější bodové tresty

Ostatně nový bodový systém, který začne platit od ledna, počítá s vyššími sankcemi za rychlou jízdu. Pokud někdo pojede v obci o více než dvacet kilometrů rychleji, než je povoleno, a mimo obec o více než třicet kilometrů v hodině, hrozí mu nově místo tří trestných bodů čtyři.

Za překročení povolené rychlosti o čtyřicet (v obci), respektive o padesát (mimo obec) kilometrů v hodině hrozí šest trestných bodů namísto dosavadních pěti. A to řidič musí při porušení rychlostního limitu počítat samozřejmě rovněž s pokutou, která může být nově až 25 tisíc korun.

„Nový bodový systém se od začátku příštího roku dotkne milionů českých řidičů. Díky přehledně nastaveným pravidlům jasně rozlišíme závažné přestupky, které budeme postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

PSALI JSME:
Poláci první, Češi desátí. Jak Evropa snižuje mrtvé na silnicích

Zavřít reklamu ×
  1. Policie nemá žádný respekt a navíc se akorát schovává „za bukem“ a nejsou vidět. Zde vidím velkou možnost naplnit děravou státní kasu. Udělat celoroční akci Kryštof….Vyhnat i kancelářské do terénu evidovat přestupky.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Speed Marathon 2024: Pokuty za více než 3,5 milionu

V pátek 19. dubna se na území České republiky uskutečnila celoevropská dopravně bezpečnostní akce s názvem Speed Marathon. Jejím cílem bylo především snížení dopravní nehodovosti a zvýšení bezpečnosti na pozemních …

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Které banky sponzorují Rusko?

Britský list Financial Times před několika dny přinesl informaci, že velké evropské banky, které navzdory sankcím …