Aprílová nehoda z roku 1953: Pojišťovna poškozenému vyplácí pravidelnou měsíční rentu už 70 let

Výplata z pojistných událostí v rámci povinného ručení může probíhat i výrazně déle než půl století. Od dopravní nehody, která vedla k nejdéle stále vyplácené rentě ze škodní události, uplynulo letos v dubnu přesně 70 let. Vyplývá to ze statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP), která o tom informovala v tiskové zprávě.
Pojišťovna poškozenému při autonehodě z dubna 1953 dosud vyplácí pravidelnou měsíční rentu. Ilustrační foto: Vojenský historický ústav

Výplata pojistných událostí může probíhat i desítky let po vzniku dopravní nehody v případě dlouhodobých nároků spojených s trvalými následky poškozených. „Nejstarší stále vyplácená pojistná událost se váže k dopravní nehodě z 1. dubna 1953 a letos od ní uplynulo 70 let,“ informoval pojistný matematik ČKP Petr Jedlička s tím, že poškozenému je dosud vyplácena pravidelná měsíční renta.

Přestože je tato událost nejstarší, není jediná, kterou pojišťovny z 50. let vyplácejí. „Z dopravních nehod z tohoto období pojišťovny stále vyplácejí další čtyři pojistné událostí s očekávanou výplatou ve výši 229 tisíc korun. Evidujeme také pojistné události ze 60. let, konkrétně 22 pojistných událostí s očekávanou výplatou ve výši dvou a půl milionů korun,“ doplnil Jedlička.

PSALI JSME:
Svobodné povinné ručení? Zatím je to spíše výjimka

„Při škodě na zdraví může docházet dle rozsahu škody k úhradě bolestného, odškodnění ztížení společenského uplatnění, výplatě renty či příspěvku na výpomoc v domácnosti. To vše je standardně kryto povinným ručením viníka nehody. Náklady nebývají jednorázové, ale mohou být rozložené do delšího časového období podle potřeb poškozeného,“ vysvětlila Veronika Pilková, tisková mluvčí ČKP.

A pokud viník nehody nemá sjednané povinné ručení? „ČKP řeší každý měsíc přes 200 autonehod, které zaviní nepojištěný řidič,“ uvedl Vladimír Krejzar, ředitel likvidace ČKP. I když z valné části jde jen o poškozený automobil, i v těchto případech částka zpravidla vystoupá na desítky tisíc Kč, v případě škod na zdraví už ale jde o statisícové nebo dokonce milionové částky.

PSALI JSME:
Rok a měsíc do změny zákona o povinném ručení

Zavřít reklamu ×
  1. Jsem si myslel,že se dozvím něco o samotné nehodě,co se stalo a proč a vidím,že članek je o ničem. Pouze reklama na podvodnou společnost ČKP.

  2. K té ilustrační fotce – V noci z 15. na 16. srpna 1950 došlo ve vojenském výcvikovém prostoru Mimoň, u obce Hamr na Jezeře poblíž Stohánku ke srážce těžkého vojenského nákladního vozidla výsadkářů se štábním vozem Škoda 1101 VO podplukovníka Sochora. Těžký nákladní automobil výsadkářů[3] narazil do osobního vozu z pravé strany, kde na místě spolujezdce seděl právě Antonín Sochor, který byl nárazem těžce zraněn. Sochorův řidič se snažil jízdou vlevo srážce vyhnout, dle stop na vozovce a postavení vozidel po nehodě bylo zřejmé, že velmi silný náraz a následné odtlačení osobního vozidla mimo vozovku bez sebemenší reakce brzdění nebo vyhýbání, nebyla jen náhodná nehoda, při které Sochor utrpěl těžká poranění hlavy, kterým 16. srpna podlehl v nemocnici v Jablonném v Podještědí.

  3. by mě zajímalo o kolik se zvedla vyplatní částka z roku 50? Jestli to je reálná částka korespondující inflaci, nebo to je jako u důchodu. Inflace 8% zvedneme o 5 %. Jen taková úvaha nad takhle dlouhodobě vyplácené renty

    • Tehdy tu byla pouze Česká státní pojišťovna a pov. ručení stálo Kč 144/ročně jednotně. Ta zmiňovaná renta bude v řádu stokorun a to ještě kdoví jestli!

  4. Mě by zajímalo, jak se výše vyplácené renty valorizovala. Protože jestli to bylo v roce 1950 dejme tomu 500 Kčs, tak dnes by to byla renta k smíchu. Navíc do toho zasáhla měnová reforma v r. 1953.

  5. … „ČKP řeší každý měsíc přes 200 autonehod, které zaviní nepojištěný řidič,“ …
    Snad nepojištěné vozidlo? Nevím o tom, že bych se mohl pojistit jako osoba co si vleze za volant cizího auta a nemusí se starat, jestli majitel vozidla má na na to vozidlo uzavřené povinné pojištění.

    • Jednomu u supermarketu ujel přívěsný vozík a poškodil autobus a pojišťovna odmítla pojistku platit z pojištění vozíku ale trvala na tom že se pojistka bude hradit z pojištění vozidla co tam ten vozik přivezlo. Tedy že se musí hradit pojistka z přívěsů ale nehradí se pojistky škod co způsobí samotný přívěs.

    • Říká se tomu pojistka na blbost, jinak „Pojištění odpovědnosti“ . S 10% spoluúčastí to vyjde na cca 400,-Kč ročně. Někomu něco rozbiješ, cena bude vyčíslena na 10 000,-Kč, 9 000,- zaplatí pojišťovna a 1 000,-Kč pojištěný. Za vyšší poplatek lze spoluúčast snížit až asi k nule, ale to už není moc rentabilní.

  6. Zarážející je cca 200 nepojištěých vozidel /měsíc při nehodě. Chtělo by to jednoznačně úpravu legislativy , nepojištěné vozidlo = trestní odpovědnost provozovatele.

    Představa, že mě sejme nepojištěné vozidlo a úhrady škody se musím domáhat u soudu , kde protistranou bude nějaká fetka , doslova mrazí.

Napsat komentář: Weigel Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.