
Vyplývá to ze zajímavé statistiky, kterou Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) poskytla u příležitosti letošních Velikonoc společnost AAA Auto.
Letos se na českém trhu prodalo už více než 260 tisíc ojetin, přičemž černobílou barvu mělo 68 procent z nich. Netradiční barvy, jako je hnědá, žlutá, oranžová nebo zelená, se prodávají i o deset dní rychleji než nejprodávanější bílá nebo šedá.
Na silnicích vidíme mnohem méně barevných vozů než na začátku 21. století,“ Petr Vaněček, generální ředitel Aures Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA Auto. Dodal, že za posledních 20 let ztratily barevné vozy polovinu svého podílu na trhu.
„A v příštích dvaceti letech mohou být ještě vzácnější,“ řekl Vaněček. Jedním z důvodů, proč se nabízejí méně barevná auta, je obava, že se budou později na sekundárním trhu hůře prodávat.
„Přitom z prodejních dat celého českého trhu vidíme, že netradičně barevné vozy se prodávají naopak rychleji,“ poznamenal Vaněček. „Vždy to ale jde i ruku v ruce s konkrétním modelem vozu.“
Podle údajů společnosti iSeeCars, která se specializuje na vyhledávání a výzkum automobilů, tvořily vozy v odstínech šedé v roce 2004 více než 60 procent trhu a v následujících letech jejich podíl vzroste na 80 procent.
Podíl jiných než šedých karosérií současně klesne o polovinu. Už v prvních měsících letošního roku se prodalo jen 32 procent aut, která nebyla šedá. Ještě před pěti lety do bylo barevných aut 35 procent.
Podle údajů AAA Auto trvá prodej ojetin v černobílých barvách v průměru okolo 70 dní. Daleko rychlejší to je u jiných barev: Zelená a modrá barva trvá v průměru 67 dní, žlutá 66, červená 65, oranžová 64, zlatá 62. Ještě rychleji se prodává vůz v hnědé, béžové nebo zlaté variantě.
A jakou barvu mají Čechy nejoblíbenější Škodovky? Nejčastěji šedou – Octavia v 21,3 procenta, Superb 19,2 a Kodiaq v 26,4 procenta. Jen Fabia je nejčastěji modrá (19,2 %).
Podle společnosti Cebia se v letošním prvním čtvrtletí dovezlo do České republiky 34 464 ojetých osobních vozidel, což je jen o 273 méně než v prvním kvartálu loňského roku. Průměrné stáří dovezených aut činilo 10,5 roku, což je nepatrně více než loni.
„Nezvýšilo se však jen stáří vozidel dovezených v letošním roce, ale všech, která byla na českém trhu ojetých automobilů prodávána, a to z 9,2 let na 9,4 roku. Důvodem bylo zejména vyšší stáří ojetých aut s českým původem,“ uvedla Cebia.
Spolu s narůstajícím stářím vozidel narostly oproti loňskému roku i průměrně najeté kilometry, a to o čtyři tisíce kilometrů na 151 tisíc. Zároveň také došlo k poklesu průměrné ceny o 7,5 tisíce na 287 tisíc korun, tedy o 2,5 procenta.