Ojetiny jdou na dračku, prodeji napomáhá i umělá inteligence

Po hubených měsících to vypadá, že trh s ojetými vozidly přece jen ožívá. Aspoň podle údajů, které Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) poskytla společnost Aures Holdings, provozovatel sítě AAA Auto a Mototechna, největší obchodník s ojetými a zánovními vozy ve střední Evropě.
Největší středoevropský prodejce ojetých a zánovních vozidel míří letos k rekordním výsledkům. Ilustrační foto: AAA Auto
Největší středoevropský prodejce ojetých a zánovních vozidel míří letos k rekordním výsledkům. Ilustrační foto: AAA Auto

Za devět měsíců prodala více než 83 tisíc vozů, což představuje jedenáctiprocentní meziroční nárůst. Když se k prodaným ojetinám přidají ještě výkupy, skupina Aures Holdigs letos obsloužila již téměř 170 tisíc zákazníků.

Podle dosavadního trendu by firma měla za celý letošní rok prodat až 110 tisíc vozidel. Rekordních výsledků zejména ve třetím čtvrtletí dosáhla společnost také díky tomu, že po několikaměsíčním testování naplno nasadila technologie umělé inteligence (AI). Firma plánuje navýšit výkupní kapacity.

„Třetí čtvrtletí roku 2024 přineslo letos dosud nejvyšší poptávku po ojetých vozech na všech trzích, kde působíme. V tomto období jsme prodali celkem 29 271 aut, což je nejlepší výsledek za třetí čtvrtletí za celou dobu naší existence od roku 1992. Oproti stejnému období minulého roku je to růst o desetinu,“ sdělila Karolína Topolová, CEO a předsedkyně představenstva společnosti Aures Holdings.

Dodala, že v srpnu firma poprvé překročila hranici deseti tisíc prodaných vozů, a tím pádem i více než 20 tisíc zobchodovaných aut na výkupu a prodeji dohromady. „Srpen byl s 10 077 prodanými vozy historicky naším vůbec nejsilnějším měsícem,“ konstatovala Topolová.

Za posledních pět let od roku 2019 se tak prodeje ve třetím čtvrtletí zvedly o více téměř šest tisíc vozidel. „Skvělé výsledky ve třech čtvrtletích vedly k tomu, že jsme letos už prodali více vozů než za celý rok 2018,“ poznamenala Karolína Topolová.

Agenti s umělou inteligencí

V letošním roce se zásadním faktorem v růstu objemu zobchodovaných vozů stalo plné nasazení nástrojů generativní AI na výkupu, v marketingu i prodeji. „Od dubna 2024 jsme v Auresu na call centru nasadili agenty s umělou inteligencí, kteří zpracovávají podněty od zákazníků, kteří nám chtějí prodat své vozy,“ uvedl Petr Vaněček, CEO a člen představenstva skupiny Aures Holdings.

Tito AI Agenti vykoupili více než 1,8 tisíce vozů v celkové hodnotě 540 milionů korun. V květnu firma počet agentů rozšířila, což vedlo k měsíčnímu objemu výkupu v hodnotě 120 milionů Kč. V srpnu pak zpracovali AI Agenti více než 14 tisíc poptávek, čímž se vyrovnali výkonnostním ukazatelům lidských operátorů call centra.

„Průměrná doba kontaktu s prodejci se výrazně zkrátila, a to ze 4,5 hodiny na pouhých 37 minut,“ upozornil Vaněček. Aures rovněž využívá umělou inteligenci v marketingu, a to k tvorbě popisků jednotlivých vozů na svém webu.

„Popisky vytvořené generativní AI jsou aktuálně nasazeny na 80 procent nabízených vozů. Celkově AI vytvořila texty k více než 43 tisícům vozů. Pro tyto účely už AI vygenerovala více než devět milionů slov,“ vyjmenoval Petr Vaněček.

Důležitost využití AI v automotive sektoru zdůrazňuje i analytik a spoluzakladatel spoluzakladatelem GenAI firmy knowdroids.ai Petr Knap: „Generativní AI slibuje zásadně změnit způsob, jakým fungují firemní procesy. Automotive zatím nevyužívá ve velké rozsahu, větší využití v telekomunikacích, e-commerce nebo finančním sektoru.

Není snadné GenAI úspěšné zavést a škálovat pro skutečný byznys dopad. Znamená to skloubit technologickou a procesní vyspělost se schopností implementovat nové postupy v řízení firmy,“ konstatoval analytik.

Dodal, že v Aures Holdings se to minimálně ve dvou důležitých oblastech velmi dobře daří. „S rozvojem technologií budou pokročilé společnosti získávat stále větší náskok před konkurencí,“ upozornil Petr Knap.

Investice za desítky milionů

Rekordní objem zobchodovaných vozů vyžaduje podle vedení Aures Holdings další expanzi a zvyšování kapacity pobočkové sítě. Firma má ve střední a západní Evropě aktuálně více než 60 poboček, servisních center či jiných zastoupení v pěti zemích – v České republice, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Německu.

Skupina provozuje také tři call centra a pět importně-exportních center. V plánu je nyní výrazné posílení výkupní infrastruktury v České republice, ale také na Slovensku a v Polsku. „Celkové letošní investice do rekonstrukcí, rozšiřování a výstavby nových poboček v rámci skupiny dosáhly 95 milionů korun,“ uvedl CEO Auresu Petr Vaněček.

Vedle výkupů a prodejů vozidel osobních majitelů rostly letos také prodeje podnikatelům, a to o sedm procent. Daří se rovněž sekci elektromobilita. Už nyní Aures prodal více než dvojnásobek vozů do zásuvky než za celý rok 2023.

„Pokud jde o elektromobilitu, tři čtvrtletí roku 2024 hodnotíme jako velice úspěšné. V tomto období jsme ve skupině prodali 602 elektromobilů, což je meziročně nárůst více než dvojnásobný,“ dodal Vaněček.

Podle dat motoristického inzertního portálu TipCars v prvních sedmi měsících letošního roku meziročně vzrostl počet nabízených ojetých osobních vozů o 2,2 procenta. Průměrná nabízená cena v tomto období stoupla o 7,7 procenta z 356 767 korun na 384 260 korun. Čísla také ukazují, že se domácímu trhu s ojetými vozy aktuálně daří lépe než dovozu.

„V první polovině roku se hovořilo o vysokém kurzu eura jako o jednom z hlavních důvodů nižšího objemu dovozu ojetin. Ani s předprázdninovým poklesem kurzu eura se však situace dramaticky nezlepšila,“ uvedl Marek Knieža, šéf inzertního auto moto webu TipCars.com.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB