Ojeté auto za deset let zdražilo o 84 tisíc, růst cen ale zpomalil

Zatímco před deseti lety byla mediánová cena ojetého auta necelých 120 tisíc korun, loni to bylo více než 204 tisíc korun, tempo růstu cen ale výrazně zpomalilo. A zatímco před deseti lety se nabízelo 580 tisíc ojetin, loni to bylo 907 tisíc. Ukazuje to analýza, kterou Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) poskytla společnost Aures Holdings.
Počet nabízených ojetin se loni dostal na předcovidovou úroveň. Ilustrační foto: AAA Auto
Počet nabízených ojetin se loni dostal na předcovidovou úroveň. Ilustrační foto: AAA Auto

Rozhodně to není žádné zanedbatelné zdražení. V roce 2015 činil cenový medián ojetých vozů 119 900 korun, loni pak 204 382 korun. Rozdíl je tedy bezmála 84,5 tisíce.

„Takový skok na první pohled vypadá docela dramaticky, ale ve skutečnosti je to nárůst pouze o necelých dvanáct procent nad skutečnou inflaci mezi uvedenými roky,“ konstatoval Petr Vaněček, generální ředitel skupiny Aures Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA Auto a Mototechna.

Dodal, že tempo růstu cen v posledním roce naopak výrazně zpomalilo. „Zatímco v roce 2022 vzrostly ceny o téměř čtrnáct procent a v roce 2023 o 9,3 procenta, loni to bylo už jen 2,7 procenta,“ řekl Vaněček.

O 327 tisíc také narostl počet ojetin, které se nabízejí na tuzemském sekundárním trhu. Loni to bylo 907 000 vozidel, což je téměř stejně jako v posledním „bohatém“ předcovidovém roce 2019. Vlastně jen o pár kousků méně (-0,1 %).

To znamená, že teprve loni se český sekundární trh dostal na předcovidovou úroveň, a to hlavně díky tomu, že loňský 11,3procentní nárůst počtu inzerovaných vozů byl velmi výrazný po stagnaci předchozích let (například mezi léty 2022 a 2023 vzrostl počet aut o necelá dvě procenta, pozn. aut.).

Okolo 150 tisíc kilometrů

Analýza společnosti Aures Holdings také ukázala, že se za posledních deset let nijak výrazně nezměnily „technické“ parametry nabízených ojetin. „Dá se říci, že stav počitadla ujetých kilometrů stále osciluje kolem cifry 150 tisíc,“ sdělil generální ředitel Petr Vaněček.

Maximem je podle něj 155 tisíc najetých kilometrů z roku 2018, minimem 148,3 tisíce z roku 2021. „Loňský medián byl 153 578 kilometrů,“ dodal Vaněček. A stejně tak se nijak výrazně nemění ani stáří nabízených ojetin – loni bylo téměř stejné jako v roce 2015, tedy necelých deset let.

Nabídka nabízených modelů ukazuje, že Češi jsou i v rámci celé jedné dekády extrémně konzervativní – sedm z deseti modelů v žebříčku TOP 10 je i po letech stejných. Mezi nejoblíbenější tak stále patří škodovky nebo volkswageny.

Mezi nejvíce poptávané modely se neprosadily ani pseudoterénní vozy SUV, o něž je jinak stále větší zájem. Jedinou výjimkou je Škoda Kodiaq, která se v roce 2015 ještě neprodávala (výroba začala až v roce 2016).

„Z drobných změn v žebříčku lze opatrně dedukovat, že Češi o malinko víc kupují dražší modely než dřív – levný Renault Mégane nahradilo podstatně dražší pětkové BMW, Opel Astra zase velký rodinný VW Touran. Zmíněný Kodiaq zase vystřídal Ford Mondeo,“ uvedl Petr Vaněček.

Od manuálu k automatu

Velmi zajímavé je srovnání obliby manuálního a automatického řazení, v tomto směru se český trh za jednu desetiletku výrazně proměnil. Zatímco v roce 2015 mělo ručně ovládanou převodovku 88,6 procenta nabízených vozů, loni to bylo už jen necelých 55 procent.

„Což představuje pokles o 38 procent. Automaty dnes ovládají přes 45 procent trhu. Naopak u paliv jsou zákazníci pořád konzervativní – stejně jako před deseti lety, i dnes se podíl benzinových a dieselových vozů pohybuje ve stejném poměru 54:43 procentům,“ řekl Petr Vaněček z Aures Holdings.

Zbytek do stovky patří elektromobilům a hybridům. Před deseti lety se přitom ojeté elektromobily na sekundárním trhu v podstatě nevyskytovaly, prodávaly se jich pouze jednotky kusů.

„Během posledních dvou let jejich nabídka poměrně razantně roste tempem zhruba dvaceti procent měsíčně; například v prosinci se jich průměrně nabízelo přes 2,2 tisíce kusů, dalších 2,8 tisíce kousků pak představovaly hybridy,“ sdělil Vaněček.

A závěrečná perlička: Nejoblíbenější barvou byla v roce 2015 stříbrná, zatímco v loňském roce to s velkým náskokem byla bílá. Stříbrná skončila až na šestém místě za šedou, černou, modrou a červenou.

Dovoz ojetin poklesl

Podle Svazu dovozců automobilů bylo v uplynulém roce zaregistrováno 231,6 tisíce osobních automobilů, což bylo meziročně více o 4,6 procenta. Soukromých aut bylo 25 procent, firemních 75 procent.

Nejprodávanější značkou zůstává Škoda, na druhém místě je Hyundai a na třetí pozici se z pátého místa posunula Toyota. Volkswagen klesl na čtvrté místo, pátou nejprodávanější značkou byla loni Kia. Rekordní prodeje ale hlásí například Volvo, kterému se poprvé podařilo prodat více než pět tisíc aut.

Z hlediska paliv u osobních automobilů vede benzín s 65,75 procenty, nafta tvoří 24,9 procenta, čistě elektrický pohon se podílí 4,72 procenta a LPG 1,98 procenta.

Registrace dovážených ojetých osobních aut v roce 2024 klesly meziročně o 8,8 procenta na 140 397 kusů. Jejich průměrné stáří bylo 10,5 roku, přičemž podíl vozidel starších deset let činí 49,07 procenta, starších patnácti let bylo 23,23 procenta.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena