
Šedých automobilů (ve všech variantách, tedy včetně základné šedé, metalízy, základní, světlé, tmavé a pastelové, pozn. aut.) v tuzemsku jezdí více než pětina ze všech necelých deseti milionů vozů a jsou jich necelé dva miliony. Je zvláštní, že výrobci tuto barvu „tlačí“, přestože je známo, že šedá a stříbrná jsou společně s fialovou barvou hodnoceny jako nejméně bezpečné.
Druhá příčka, pokud jde o barevnost automobilů na českých silnicích, opět nepatří bílé, nýbrž červené. Takto zbarvených aut – od základní barevné varianty přes metalízu až po pastel – u nás jezdí takřka 1,6 milionu, což je přes 16 procent všech osobních aut. Základní červená je na tři čtvrtě milionu vozů.
Na třetím místě loňské statistiky ministerstva dopravy se umístila modrá ve všech variantách. V „klasické“ modré jezdí přes půl milionu automobilů a dohromady ve všech variantách odstínů a metalíz je jich skoro milion a půl (1,46 mil.). Modrých aut na českých silnicích je na 15 procent, pastelově modrých je z toho ani ne deset tisíc.
A konečně se dostáváme k bílé barvě, na niž podle ministerské statistiky loni připadla bramborová medaile. Bílých aut v Česku jezdí téměř 1,4 milionu a ve statistice resortu dopravy jako jediná barva nemá žádné subvarianty. Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti se auto v bílé barvě dá zpravidla pořídit bez příplatku.
Poslední barvou, která v počtu takto zbarvených tuzemských osobních automobilů překročila milionovou hranici, je černá. Bez metalízy ji mělo více než tři čtvrtě milionu vozů. Každé desáté auto, které u nás jezdí, má černou barvu (10,3 %). Podle prodejní analýzy dat provozovatele sítě autocenter AAA Auto, jejíž závěry má redakce k dispozici, je černá doménou hlavně mladých.
„Češi jsou, stejně jako jiní Evropané, při výběru barvy aut konzervativnější a volí méně výrazné barvy. Černou často pro pocit luxusu, stříbrno-šedou kvůli menší viditelnosti zašpinění nebo oděrek v laku, bílou jako módní barvu. U žen není tolik dominantní černá barva, jako u mužů, a v průběhu let u nich zájem dokonce opadá,“ informoval redakci Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny Aures Holdings.
Nejrozšířenější barvou pod milionovou hranicí je podle resortu dopravy hnědá, která se umístila na šesté pozici s téměř sedmi sty tisíci takto zbarvených automobilů, což je zhruba sedm procent. „Přestože hnědá barva nepatří v oblibě na první příčky, u mužů s věkem zákazníků zájem o ni stoupá až na šest procent, a to přestože ji v mladém věku volí pouhých 2,8 procenta,“ komentoval Vaněček.
Půlmilionovou hranici barevnosti tuzemských automobilů překonala jako poslední barva stříbrná (567 tisíc vozů). Poměr bez metalízy a s metalízou je zhruba tři ku dvěma (346 tisíc vs. 220 tisíc). Pokud k necelým šesti procentům aut ve stříbrné barvě připočteme ty šedivé, zjistíme, že počet tuzemských automobilů s nejméně bezpečnou barvou překročil 26 procent.
Za stříbrnými auty se v téměř třetinovém odstupu řadí vozy v zelené barvě, jichž je podle statistiky přes 400 tisíc a z toho téměř polovina (180 tis.) v metalíze. Následuje žlutá s 330 tisíci automobilů, oranžová se 160 tisíci. Modrozelené vozy už jsou pod stotisícovou hranicí (60 tis.), stejně jako fialové (30 tis.), zlaté (29. tis.), zeleno-žluté (15 tis.) a modro-zelené (7 tis.).