Jen v minulém týdnu oznámily německé automobilky Daimler, vyrábějící mercedesy, a Audi, že dohromady v příštích letech zruší zhruba 20 tisíc pracovních míst. Japonská automobilka Nissan zase svůj provoz zeštíhlí o 12 500 pracovních míst.
Důvodem je celosvětově slábnoucí poptávka a po automobilech a přechod na environmentálně šetrnější způsob pohonu, zejména elektromobilitu. Globální poptávku oslabují růst protekcionismu, zavádění cel, zpomalování růstu čínské i světové ekonomiky, ale také nástup online přepravních platforem typu Uberu. Ziskovost automobilek nahlodává kromě slabší poptávky také nutnost vyšších investic do výzkumu a vývoje autonomního řízení a dalších technologií, včetně těch environmentálně šetrnějších, které vyžaduje striktnější regulace zaváděná v rámci boje s klimatickými změnami.
Letos se celosvětově vyrobí 88,8 milionů osobních aut (včetně vozů typu van nebo SUV), což je meziročně o takřka šest procent méně, plyne z dat společnosti IHS Markit. Automobilky musí osekávat své náklady, což v příštích letech budou řešit právě i poměrně masivním rušením pracovních míst. Uvedená suma 80 tisíc pracovních míst podle všeho není zdaleka konečná.
Svižný růst mezd, který stále vykazuje česká ekonomika, je tak právě i z důvodu oslabování globálního autoprůmyslu neudržitelný. Česká republika patří k největším světovým producentům aut s tradičním pohonem na obyvatele, takže se jí problémy autoprůmyslu, zejména pochopitelně toho německého, dříve či později zásadně dotknou.
Podle dnešních dat ČSÚ rostly mzdy v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně o čtyři procenta po očištění o inflaci. Takový vzestup má lví podíl na citelném nárůstu reálných jednotkových nákladů práce. To je ukazatel, který vyjadřuje nákladnost práce při zohlednění změny v úrovni produktivity. Produktivita práce sice v Česku loni rostla v rámci EU nadprůměrným tempem, avšak její nárůst nestačil ke kompenzaci růstu pracovních výdělků.
Loni rostly jednotkové náklady práce v celé EU rychleji než v ČR pouze v Rumunsku. Letos podle podzimní prognózy Evropské komise porostou jednotkové náklady práce v ČR reálně meziročně o 1,1 procenta, zatímco v EU jako celku jen o 0,4 procenta. Stále nadprůměrný růst české pracovní síly tedy sráží její konkurenceschopnost na mezinárodním poli, což v příštích letech uspíší nevyhnutelné rušení míst také i v českém autoprůmyslu.
Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)
Nějak to nechápu. Pořád vznikají nové modely viz Škodovka a ono se bude propouštět ? Zatím neznám nikoho, kdo by přišel o místo.
Kdo ví, zda vůbec nějaká krize bude.
Nejsou lidi, kam se člověk podívá, takže není špatně, kdyby pár firem omezilo nebo dokonce skončilo. Aspoň by se uvolnilo místo pro firmy, které mají vyšší přidanou hodnotu a budou schopný si lidi zaplatit lépe. Ještě by to chtělo se zaměřit na přebujelou státní správu. Tam je potřeba propouštět jako sůl.
Konečně budou lidi i pro jiná odvětví. Aut je moc a jednou se to muselo nasytit.
standardní „hurá kapitalismus“. Auta se vyrábějí už na sklad- ne všechna se prodají-jsou přebytky. Snad každému rozumně uvažujícímu člověku je jasné , že růst nemůže být nekonečný . Je jen smutné , že stát bude opět muset sanovat upadající automobilky jako v minulé krizi autoprůmyslu. Hrozí nebezpečí sociální nestability. Aut se nenajíme-důležitější by bylo podporovat potravinovou soběstačnost a ne výrobu zbytečností bez kterých se žít dá!