„Přestože jsou poradenské schůzky s živými bankéři pro firmy stále zásadní, je zjevné, že důvěra firem v digitální nástroje rychle roste,“ uvedl v souvislosti s průzkumem podnikatelské asociace manažer firemního digitálního bankovnictví v České spořitelně Tomáš Kamenec.
Rychlý rozvoj digitalizace podle jeho názoru sice jednoznačně podporuje efektivitu firem, ale jak říká, „je nezbytné nezapomínat ani na bezpečnost a nepodceňovat autorizační mechanismy“.
Tři čtvrtiny tuzemských firem loni posílily vlastní digitalizaci. Nejčastějším důvodem bylo umožnit zaměstnancům vzdálenou práci z domova (home office). Rychle se ale zvyšuje i obliba zavádění automatizačních technologií a používání digitálních platebních systémů.
Například popularita virtuálních platebních karet již překonává klasické plastové karty. Vyplývá to z průzkumu, který pro AMSP ČR loni v listopadu uskutečnila agentura IPSOS na vzorku 300 malých a středních podniků.
„Výzkum potvrdil, že hlavním měřítkem pro malé a střední podniky je při posuzování potřeby inovací potenciál snížení nákladů,“ shrnul předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Josef Jaroš.
Podle průzkumu osm z deseti firem upřednostňuje on-line podepisování bankovní dokumentace před podpisem v bance a přibližně polovina respondentů preferuje jednoduchou autorizaci transakcí prostřednictvím scanu prstu či obličeje v mobilním telefonu před použitím USB klíče nebo čipové karty.
Částečně překvapující je, že téměř polovina dotázaných firem by upřednostnila „pohodlí“ před „bezpečností“, a to i v případě autorizování plateb, kdy by po přihlášení do internetového bankovnictví z běžného místa a známého zařízení platily částky v obvyklé výši bez dodatečné autorizace.