Až bude jezdit na elektřinu i tank, uvěřím elektromobilům

Názor
Elektromobily, hybridy, plug-in hybridy a všemožné jiné takzvané ekologické varianty aut jsou politicky velmi silně protěžované, dokonce i tak, že třeba u vlakové trati ve Velké Chuchli v Praze nějaký hbitý aktivista natřel obří nápis „Klima je více než národ.“ Jenže ať je to, jak chce, nafta u nás stále vítězí. Její spotřeba dokonce kontinuálně stoupá už několik let po sobě, jak ukazují nejnovější data. A elektromobilů je u nás pořád jen hrstka.
„Vůbec se neví, jak ekologicky likvidovat baterie elektromobilů. Kdo tvrdí, že ano, nemluví pravdu,“ říká specialista na likvidaci ekologických aut Petr Šimurda, který ve východních Čechách vybudoval moderní vrakoviště. Foto: FAEI.cz

Navíc ani vůbec není jasné, zda jsou ekologické, protože se stále neví, jak ekologicky likvidovat jejich baterie. „Vůbec se neví, co s tím. Kdo tvrdí, že ano, nemluví pravdu,“ říká specialista na likvidaci ekologických aut Petr Šimurda, který ve východních Čechách vybudoval moderní vrakoviště.

A už některé propočty opatrně naznačují, že tlak na to, aby každé tři čtyři roky spotřebitelé měnili auto, že prý má ještě nižší emise, je mnohem více neekologické než to, že lidé provozují vůz třeba deset a více let. Vyrábět stále nová a nová auta, sice s menšími zplodinovými emisemi, produkuje obrovské emise navíc z výroby, a hlavně dochází k nadvýrobě, která se řetězí. Je moc aut, je více aut na odpis, ale je také moc plastů, a tím pádem nulový zájem o výkup těch starých. Takže ekologická likvidace vraků přestává být ekonomicky udržitelná.

A kampaně na sdílení aut ve městech? Také je to takový klimatický klam. Bruselská administrativa tlačí na automobilky, aby na určitý počet konvenčních aut se spalovacím motorem vyrobily a prodaly i určitý počet jinak příliš neprodejných elektromobilů.

PSALI JSME:
Elektromobily jsou propadák. Češi dál kupují hlavně benzínové a naftové automobily

Prostě kvóty od stolu namalované byrokraty. Tak si automobilka založí firmu na sdílení aut a té tyto „eko-vozy“ prodá. Sice s nimi téměř nikdo nejezdí, podnik sám o sobě je ztrátový, při výrobě těchto „zelených kulis“ se vypustily mraky emisí, ale nařízení byla splněna.

A teď k číslům: Z dlouhodobého vývoje plyne, že spotřeba nafty trvale roste od roku 2010, potvrzuje Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. V ročním hodnocení od roku 2010 (tj. 4,721 mld. litrů) na 5,877 mld. litrů za rok 2018 stoupla o 1, 1 miliardy litrů. A za poslední dva roky stoupla spotřeba o čtyři a půl procenta. Je to hlavně proto, že motoristé hlavně u ojetin kupují stále diesely a také proto, že přes Česko proudí kamiony z celé Evropy.

Stejně tak roste spotřeba benzínu. Celkový objem dodávek automobilových benzinů na trh ČR za první pololetí letošního roku dosáhl 789 tisíc tun (tj. 1.052 miliard litrů). Prodej benzinů se za poslední tři roky zvýšil o 2,7 %.

A elektromobily? Letos jich zatím bylo registrováno 521.

PSALI JSME:
Autonomní vozy a elektromobily zatím v Česku moc netáhnou

Ať je to, jak chce, Gréta a celý spolek „ekologických šílenců“ kolem ní zatím realitu nezvrátili. Ani trochu. Naopak, dělají hlavně mladším lidem chaos v mysli hranými emocemi, vytvářením jakéhosi „ekoděsu“. Podle psychologů už dokonce existuje panická úzkost z toho, že zítra na planetě všichni pomřeme kvůli ekologii. Těmito úzkostmi trpí už i malé děti. Díky aktivistům typu Gréta a médiím, které tyhle jejich písničky hrají.

To je právě ono. Chce to přemýšlet a jednat bez velkých emocí, bez nápisů jako ve Velké Chuchli připomínající rudé šílenství padesátých let, tentokráte v zeleném nátěrů, ovšem ve stejném duchu. Ten u aktivistů všech barev zní: „Kdo nejde s námi, jde proti nám.“

Nejspíše to všechno dopadne tak, jak si myslí většina šéfů automobilek, kterých se dotazovala poradenská společnost KMPG. Čtvrtina osobních aut bude na benzín, čtvrtina elektromobilů s vodíkovým zdrojem, čtvrtina hybridních aut benzín/elektro a čtvrtina čistých „zásuvkářů“. Jenže. V tomto mixu vůbec nejsou náklaďáky.

Nejspíše to velmi dobře vystihl jeden dvanáctiletý kluk z Prahy, když pravil: „Až bude na elektriku i tank, pak tomu uvěřím.“

PSALI JSME:
Green NCAP: Konečně relevantní měřítko ekologičnosti aut

Zavřít reklamu ×
  1. Tak za prvé Tank na elektřinu už vyrobyl Porše za druhé světové pro Hitlera a za druhé nevim že by se někde váleli baterie z aut na skládkách bez využití nebo vy ano?

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.