
Vyplývá to z průzkumu mezi tisícem řidičů, který ve spolupráci s agenturou Ipsos provedl výrobce palubních kamer společnost Nextbase. Šetření, jehož výsledky má redakce FAEI.cz k dispozici, také ukázal, že z českých aut nejčastěji mizí věci uložené v kabině. Světla nebo kola krade jen málo zlodějů, nejčastěji mizí celé automobily.
V loňském roce vyšetřovatelé řešili podle policejní statistiky celkem 7 425 vloupání do motorových vozidel. Statistiky z uplynulých let ukazují, že se počet těchto trestných činů postupně snižuje – například v roce 2013 došlo k 30 899 vloupáním.
Stejně tak klesá i počet odcizených motorových vozidel, z nedávných let ve statistikách vyčnívá rok 2011, kdy zmizelo 11 647 dvoustopých vozů, zatímco za loňský rok policie eviduje 2 069 takových krádeží.
Několikrát vykradený vůz
Zkušenosti českých majitelů aut s vykradením jejich vozidla nebo jeho krádeží jsou přitom nemalé. Vykradené vozidlo mělo podle výzkumu agentury Ipsos pro společnost Nextbase 18 procent dotázaných.
Nejčastěji se zloději zaměřili na věci uložené v kabině auta, a to v téměř třech čtvrtinách případů. Při 32 procentech vloupání českým řidičům zmizely věci ze zavazadlového prostoru. Z motoristů, u nichž se krádež stala, má za sebou tento nepříjemný zážitek 73 procent pouze jednou, 23 procent mělo auto vykradené dvakrát až třikrát a čtyři procenta více než třikrát.
S odcizením vozidla nebo jeho části má dle průzkumu společnosti Nextbase zkušenost deset procent dotázaných. V 64 procentech případů došlo ke zmizení celého vozu, 17 procent připadá na ukradená kola, sedm procent řidičů našlo své vozidlo bez světel.
Zbylých 21 procent dotázaných uvedlo ztrátu ostatních prvků svého vozidla – zloději se nebojí sáhnout nejen po snadno odmontovatelných prvcích typu stěračů nebo antén, ale mohou si odnést třeba i katalyzátor.
Pětina bez ochrany
Průzkum rovněž ukázal, že bezmála pětina motoristů se proti případnému útoku zloděje vůbec nechrání. Pokud už někdo na ochranu myslí, je nejrozšířenější metodou to, že si řidič pečlivě vybírá místo, kde zaparkuje – nejčastěji v bezpečné ulici, pod kamerami nebo pouličním osvětlením.
K takové metodě se přihlásilo 40 procent dotázaných. Čtvrtina se pak brání zlodějům instalací autoalarmu. Přídavné zabezpečovací prvky, jako jsou páky na volant, bezpečnostní šrouby kol, mikrotečky nebo GPS lokalizace využívá 16 procent českých řidičů. Hlídané parkoviště si platí 13 procent dotázaných, garáž si pronajímá osm procent.
Novou metodou je využívání palubních kamer, které mohou zloděje odradit, případně ho natočit při činu a přispět tak k jeho identifikaci. „Autokamery jsou stále častějším doplňkem vozidel, v nichž slouží k záznamu jízdy a dokazování viny, pokud dojde k nehodě,“ uvedl Laszlo Szalontai, viceprezident pro obchod v Evropě společnosti Nextbase.
Auta na náhradní díly
Krádeže motorových vozidel, ale i motocyklů, skútrů, autobusů a speciálních vozidel patří podle Policejního prezidia k nejzávažnějším formám majetkové trestné činnosti u nás.
„Podle statistických údajů lze konstatovat, že velká část odcizených vozidel bývá demontována na náhradní díly, část bývá legalizována k dalšímu provozu, třeba s využitím padělaných dokladů nebo změny identifikačních znaků vozidla, a část odcizených vozidel, především těch luxusních, je následně vyváženo mimo republiku,“ uvádí policie na svém webu.
„Jde o vysoce sofistikovanou a dobře organizovanou trestnou činnost, která nemá regionální charakter, mnohdy je páchána na mezinárodní úrovni a uvnitř organizovaných skupin dochází ke specializované dělbě práce,“ upozorňuje policie.