Kamera v autě pořizuje i potíže

Je kamera instalovaná v osobním voze laciným luxusem, něco jako před desetiletími dodatečně instalovaná hi-fi souprava, nebo užitečným doplňkem, který při nehodě poskytne důkazní materiál a z dovolené krásné zážitky? Aby smysl dávala i druhá varianta, je třeba se věnovat výběru kamery a osvojit si pravidla jejího užívání.
Za 3 000 korun lze pořídit kameru se solidními vlastnostmi, tedy především s předpokladem kvalitního záznamu. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Chceme získat co nejlepší záběry, ale při tom musíme respektovat základní omezení, které platí nejen u nás – kamera se nesmí nacházet v zorném poli řidiče.

V naší legislativě tento prostor není blíže specifikován, ale pokud budeme vycházet např. z posuzování praskliny na předním skle nebo umístění „talismanů“, které také nesmějí omezovat řidičův výhled, půjde o prostor pohybu stěračů.

Nejlepší místo je zrcátko

Kam tedy kameru umístit? Nejlépe za přední zrcátko (dobrou volbou jsou tzv. zrcátkové kamery, pozn. aut.), případně u dolního okraje skla na straně spolujezdce, i když z této pozice už bude zorné pole hledáčku kamery omezenější.

Kamera by měla být vybavena základními funkcemi, tedy především cyklickým nahráváním, detektorem pohybu a parkovacím režimem, aby ji bylo možné využít nejen za jízdy, ale také při delším stání, kdy hrozí vysoké riziko poškození vozu, k němuž se pak pachatel nehlásí.

Kvalita rozlišení, bytelnost držáků

Ceny kamer sice začínají na několika stovkách, ale při výběru je třeba se orientovat spíše podle nejdůležitějších vlastností. Těmi jsou rozlišení, které nebývá u nejlacinějších přístrojů použitelné, a bytelnost držáků s ohledem na hmotnost kamery, aby se zabránilo chvění kamery za jízdy.

Za 3 000 korun lze pořídit kameru se solidními vlastnostmi, tedy především s předpokladem kvalitního záznamu.

Jako důkaz neviny

K čemu můžete záběry získané z kamery v našem voze použít? Především jako důkazní materiál v případě nehody, který nabídnete policii. Např. v situaci, kdy zezadu nabouráte auto, které vám „hodilo myšku“ a vzápětí prudce zabrzdilo, budete bez vámi pořízeného záznamu patrně považován za pachatele, který nehodu způsobil.

Podobně v případě chodce nebo cyklisty, který vám nečekaně zkřížil cestu, nebo když na parkovišti najdete na svém voze stopy po couvání začátečníka. Podle policejních statistik totiž zhruba každý desátý viník z místa nehody ujede.

Nejen policie, ale také pojišťovny a soudy už záznamy běžně přijímají a zkoumají, takže tímto způsobem se může pohled na zavinění nehody změnit a ušetřit vám dost nepříjemností i peněz.

Se záznamem opatrně

Když záznam poskytnete jako důkaz své neviny při nehodě, máte zájem na tom, aby byl co nejvíce průkazný a bylo možné identifikovat např. okolnosti, místo a čas, tváře účastníků a registrační značky (RZ) vozidel.

Něco jiného však je, když se záběry máte jiný záměr, např. vlastní nápravu poměrů na silnicích. Pak s jejich zveřejňováním musíte zacházet velice opatrně, jinak se dostanete do konfliktu se zákonem na ochranu osobních údajů (GDPR).

Správce osobních údajů

Kolem GDPR probíhala u nás před zhruba pěti lety taková hysterie, že se zdálo být protizákonné i zeptat se někoho na příjmení. Situace se už naštěstí zklidnila, ale některá pravidla týkající se ochrany osobních údajů platí stále.

Je velký rozdíl, jestli jsou kamery vybaveny záznamovým zařízením, či nikoli. A protože kamera v autě by bez záznamu ztratila smysl, stává se její majitel správcem osobních údajů všech, kteří se na jím pořízeném a archivovaném záznamu objevují.

Se souhlasem „herců“

Správce osobních údajů by měl s osobními údaji nakládat jen se souhlasem dotčených osob, pokud záznam nevyužije výhradně pro vlastní potřebu. Jinými slovy, natočený materiál bez souhlasu „herců“ nesmí zveřejňovat.

Kdo se tedy vypraví do boje s piráty silnic tak, že natočí jejich bezohlednou jízdu a pak ji na sítích pranýřuje, sám porušuje zákon ve chvíli, kdy lze řidiče identifikovat nejen podle tváře, ale třeba i RZ.

Bez veřejného pranýře

Získané nahrávky a záznamy lze využít výhradně pro vlastní potřebu a jiným osobám předávat jen v souvislosti s řešením dopravního incidentu, jehož je provozovatel kamery přímým nebo pouze nepřímým účastníkem.

Nedávno proběhla médii rekonstrukce řešení dopravního přestupku mezi policií a známým televizním moderátorem. Obě strany toto jednání nahrávaly, přičemž policisté po čase nabídli záznam ve veřejně přístupném prostoru.

Jednoznačně tak porušili zákon, protože ani známou osobu (sice ji nejmenovali, ale je obecně známá podle tváře) nelze trestat na veřejném pranýři ani z výchovných důvodů.

Právo na záznam

Na druhou stranu má každý řidič právo zaznamenat nejen průběh nehody, ale i jejího vyšetřování, nebo běžné silniční kontroly a pro jednodušší posouzení si na záznam vyžádat např. sdělení služebního čísla policisty.

Na idylické záběry z dovolené, jimiž se chcete pochlubit na internetu, se sice bude pohlížet shovívavěji, i když jen do chvíle, než se nějaká osoba ohradí, že jste ji v komentáři jmenovali (jinak identifikovali) bez jejího souhlasu.

U sousedů za pokutu

S kamerou v autě může cesta na zahraniční dovolenou přinést i další patálii, protože evropská legislativa v tomto směru jednotná není. Všude sice platí pravidla GDPR, odlišné je však posuzování, zda a jakým způsobem je kamera používána. V některých zemích je např. zakázáno souvislé natáčení cesty, většinou se však omezení netýkají využití pro soukromé účely.

Striktně zakázáno je používání kamery během jízdy v Rakousku. Záznamové zařízení tu nesmí být aktivní, v případě zabudovaných přístrojů pak alespoň s přelepeným objektivem, jinak hrozí pokuta minimálně 1 000 euro.

Obdobný zákaz platí také v Portugalsku, použití kamer je velmi omezeno např. v Lucembursku a Švýcarsku. Každopádně je užitečné se před odjezdem do ciziny seznámit s platnými místními pravidly.

V ostatních evropských zemí je sice používání kamery v autě, byť s omezeními, povolené, prakticky všude se však přísně posuzuje jejich propojení s mobilními aplikacemi, které upozorňují na policejní radary.

Většina kamer sice nevyužívá aktivní detektor radarů, ale pomocí GPS detekují polohu automobilu a srovnávají ji na mapě s aktualizovanou databází radarů, což při silniční kontrole hrozí dírou v zájezdovém rozpočtu.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 8
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. František

    V Rakousku neexistuje žádný zákon zakazující montáž palubních kamer (do auta či přilby motocyklistů). Zakázána je pouze montáž řízení které překáží ve výhledu řidiče.
    Kameru tak na okně mít můžete a zákony v Rakousku výslovně nezakazují možnosti pořizování záznamu, ale tento může být pouze pro vlastní potřebu.

  2. Sam

    První co na kameře odejde je přísavka a držáky z plastu. V autě za oknem se „vyhřeje“ zkřehne a praskne. A můžete dobře fungující kamerku vyhodit.

  3. Petr

    Nejsem policie abych vozil za oknem kameru. Slušný řidič kameru nepotřebuje a udávat ostatní řidiče nepotřebuji…..

    • fouss1

      Ze střechy návěsu kamionu přede mnou odletěl na dálnici nemalý kus ledu, dopadl na přední kapotu a následně se zapíchnul do čelního okna. Škoda za 45.000 Kč. Přivolal jsem PČR a díky kamerovému záznamu vše proplaceno z povinného ručení dotyčného kamionu. Bez kamery by to bylo na mé náklady.

      • Lubajs

        Kámošovi se zas stalo, že v Ostravě po natankování nafty na benzince před výjezdem na hlavní cestu do něj prudce nacouval Ford Galaxy s pěti cikány. Ti hned vyskočili a vyhrožovali mu, že když jim nezaplatí pět tísíc na ruku, že zavolají policajty a bude ho to stát víc a bude mít problémy. Pro policii je samozřejmě vždy automaticky viníkem ten, kdo nabere předkem svého auta jiné auto zezadu. Navíc kámoš byl v autě sám a cikánů bylo pět, takže by policajti věřili cikánům. Naštěstí měl kámoš na zrcátku kameru a měl ten incident zaznamenán. Cikáni si ji nevšimli, protože byla stejného tvaru jako zrcátko. Kámoš řekl, že jim nic nedá, takže cikáni výhrůžku splnili a policajty zavolali. Tak kámoš policajtům ukázal nahrávku a byl z obliga. Zato cikáni čuměli jak vyorané myši.

  4. aAa

    Dobrý den. Neměl jsem štěstí na kamery. Už před 5.lety jsem koupil první kameru něco přes 4.tis. vydržela asi 14.dnu. Vrácena, vyměněna za jinou ta vydržela 5.dni, nechal jsem si vrátit peníze. Koupil v jiné prodejně jiný typ. Druhý den jsem ji vracel. Už rači nic. Kde se kupují kamery do auta které opravdu fungují? Když vidím videa na ytb. tak si říkám, kolik kamer koupil a vrátil než koupil takovou co dlouhodobě funguje. Někdy je kamera jediný svědek. Děkuji za odpověď.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB