Benzin, nafta, nebo elektřina? V Česku stoupá zájem o LPG

I když někteří aktivisté považují motoristy za zločince a auta za vražedné nástroje, těžko mohou popřít fakt, že představují jednu ze stěžejních hnacích sil ekonomiky. Ve světle aktuálních prodejů elektromobilů, které se dramaticky propadly ve všech zemích, kde je národní vlády přestaly dotovat, je ale znovu na pořadu dne otázka: Co bude pohánět onu hnací sílu?
V oblasti přestaveb motorů s přímým vstřikem v posledních letech vévodila Škoda Kodiaq 2,0 TSI ve variantě 132 a 140 kW. Ilustrační foto: Škoda Auto

Podle (zatím) platných direktiv EU to může být pouze a jedině elektřina. Tahle představa ale pomalu kráčí k okraji „propadliště dějin“, do kterého už dávno popadaly báchorky o „bezemisních“ elektroautech nebo snadné nahraditelnosti uhelných elektráren OZE (zkratka bývá posměšně interpretována jako Občasné Zdroje Energie, pozn. aut.).

Není proto divu, že jen za první tři čtvrtletí roku 2023 bylo podle údajů Svazu dovozců automobilů v Česku registrováno 2 473 nových vozidel poháněných zkapalněným ropným plynem (LPG).

LPG drží cenu

„Extrémní zájem o LPG byl loni podporován zejména cenovými turbulencemi benzínu a nafty. LPG si díky nezávislosti na Rusku udrželo cenovou stabilitu,“ informoval redakci FAEI.cz Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG. To je podle něj příčinou, že počty registrací nových automobilů na LPG i přestaveb jsou letos meziročně nižší.

PSALI JSME:
Při větších mrazech mohou „stávkovat“ i motory aut na LPG

„I přes tuto meziroční korekci nadále pokračuje trend z předchozích let. Nových vozů totiž bylo letos registrováno asi o polovinu více než v roce 2021, stejně tak přibylo i dodatečných přestaveb,“ upozornil Indráček.

Přestavby pokračují

Kromě toho bylo pro spalování LPG za letošní tři kvartály přestavěno podle odhadu odborníků asi 3 200 vozidel. „Konkrétní číslo evidované Ministerstvem dopravy zahrnuje nejen montáže a demontáže, ale od letošního března i výměny nádrží. Čistě počet montáží je proto pouze odhadem,“ vysvětlil Evžen Procházka, technik strakonické společnosti Autogas – Centrum, která se už tři dekády specializuje na přestavby vozů na LPG.

Navíc se rozšířila i nabídka vybavených tímto pohonem přímo z výroby. Mezi továrními modely doslova kraluje Dacia, výrazně méně se s LPG pohonem prodávají vozy Renault a Fiat. K dostání jsou nově například čínské pick-upy na LPG z produkce automobilky Great Wall Motors (GWM).

PSALI JSME:
Jaká auta se v Česku přestavují na zkapalněný ropný plyn?

Zavřít reklamu ×
  1. Češi jsou prostě hlupáci. Já jezdím na LPG už od roku 2000 a nehodlám na tom nic měnit. Nějaká nafta,benzín nebo dokonce elektro mě vůbec nezajímá!!! Pokud si někdo v roce 2023 všiml pohonu LPG tak asi 20 let byl v komatu!!!

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Zima je tu: Přezutím pneumatik to jen začíná

Dětem jsme pořídili zimní bundy, zazimovali jsme chalupy, definitivně zamávali letnímu obutí, ale zapomínat nesmíme ani na své plechové mazlíčky. Za přezutí pneumatik máte samozřejmě pochvalu, ale tím to rozhodně …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Český systém přijímaček tlačil žáky na střední školy, kam nechtěli

Analýza
Dosavadní systém přijímacích zkoušek na střední školy donutil žáky a jejich rodiče k tomu, aby si vybírali takové zařízení, kam se s jistotou dostanou – ovšem bez ohledu na zájem dítěte. Ukázalo to rozsáhlé šetření Národního institutu SYRI a Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Středočeském kraji, jehož výsledky má redakce FAEI.cz k dispozici.