Black Friday: Slevy nabízí více než polovina obchodů. Na zboží si ale lidé počkají

Americký Black Friday, v překladu Černý pátek, představuje pro zákazníky pomyslný svátek slev a šanci nakoupit zboží – například vánoční dárky – výrazně levněji. Tuto slevovou akci přebírají po vzoru USA země po celém světě, včetně České republiky. Do nakupování nejen vánočních dárků v českých e-shopech se letos na Black Friday podle společnosti Shoptet zapojí více než půl milionu spotřebitelů.
Black Friday: Slevy nabízí více než polovina obchodů. Na zboží si ale lidé počkají. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Během „nákupního svátku“ se průměrné slevy ve velkých e-shopech letos dostanou podle statistik společnosti Shoptet, tuzemského lídra v oblasti řešení pro tvorbu a správu internetových obchodů, na úroveň 35 procent. U menších e-shopů pak slevy budou činit v průměru 15 procent. V obou případech se však budou týkat zejména staršího výprodejového zboží.

„Většinou ale jde o přirozené slevy. Tedy takové, které se týkají výprodejového zboží, například starších modelů spotřební elektroniky. E-shopy jejich ceny před Vánoci sníží, aby je snadněji prodaly. Poté cenu opět navýší, aby o několik týdnů později mohly lákat zákazníky na novoroční výprodeje,“ vysvětluje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Do slevové akce Black Friday se letos podle výzkumu konzultační společnosti Acomware zapojila více než polovina (56 %) největších maloobchodních prodejců v Česku. Podle údajů společnosti meziročně vzrostla sleva, kterou prodejci uvádějí – a sice z 42 na 45 procent. Na svůj nákup si ale zákazníci počkají déle. Důvodem jsou přehlcené kapacity u dopravců i samotných e-shopů.

Z dat Acomware vyplývá, že nejvyšší sleva platí jen na omezenou část sortimentu. „Průměrná sleva na letácích nebo prvních stránkách Black Friday kampaní se pohybuje v širokém rozmezí od 15 do 45 procent,“ upřesňuje David Vurma z konzultační společnosti Acomware. Reálnou výši slevy se podle něj vyplatí ověřit. Protože někteří prodejci uvádí slevu k doporučené prodejní ceně stanovené výrobcem, má zboží po slevě často stejnou cenu jako dříve, nebo jako v jiném obchodu.

Lidé by měli ale být během „Černého pátku“ obzvláště na pozoru. „Prodejci totiž s oblibou klamou zákazníky přemrštěnými či falešnými slevami, až v desítkách procent případů. Obchodníci například těsně před slevovým obdobím ceny výrazně nadsadí. Opticky pak sleva vypadá mnohem větší,“ říká Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Pokud se zákazník nechce stát obětí triku, měl by podle něj využívat internetových srovnávačů cen, případně na webových stránkách České obchodní inspekce ověřovat, zda ten či onen e-shop není rizikový. „Triky se slevou jsou zákonem zakázány. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele může Česká obchodní inspekce uložit pokutu až do výše pěti milionů korun,“ dodává ekonom.

Podobně smýšlí i hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček:  „Lidé by při nákupech neměli sledovat jen výši slev. Ty jsou totiž mnohdy zavádějící. Spíše by se měli orientovat podle koncových cen, které je vhodné srovnávat na internetu s nabídkami u dalších obchodníků.“

Podle analýzy nákupního rádce Heureka.cz vždy neplatí, že by bylo v listopadu zboží levnější, než v jiných měsících roku. Někteří prodejci totiž i po padesátiprocentní slevě nabízejí zboží za cenu, za niž se dá sehnat i u ostatních prodejců, a to i bez slevové akce. „V minulých letech rovněž byly zaznamenány případy, kdy údajně výhodné a časově omezené nabídky byly po ukončení Black Friday ještě více zlevněny,“ vybavuje si Křeček.

Celkové tržby tuzemských e-shopů by letos měly překonat úroveň 200 miliard korun. „To je rekordní hodnota. Třeba za celý předloňský rok činily tržby e-shopů dohromady 135 miliard, loni pak zhruba 155 miliard,“ připomíná Lukáš Kovanda. Celkové předvánoční výdaje – tedy nejen ty spojené s Black Week a Black Friday  – se na zmíněné částce přes 200 miliard celoročních tržeb budou podílet zhruba z jedné třetiny.

Nákupy během Černého pátku podniká zhruba 60 procent Čechů, v průměru si koupí tří produkty. Ženy utratí v průměru 3500 korun, muži 4000 korun. Muži nakupují hlavně elektroniku, ženy oblečení a obuv. Obecně populární je také nákup kosmetiky, dětského zboží a domácích spotřebičů.

Problém ale začíná být s kapacitou e-shopů i přepravců. „Mnoho z nich je aktuálně na dvojnásobku běžných kapacit. Některé logistické firmy už tento týden začaly omezovat příjem zásilek. A problémy mají i některé e-shopy, jejichž expediční kapacity jsou vyčerpány,“ říká Vurma z Acomware.

Zákazníci by proto měli počítat s tím, že se jejich zásilky mohou zpozdit. „Pokud se od pondělka neotevřou běžné obchody, situace se ještě zhorší. Výjimkou nemusí být ani dodací lhůty v délce jednoho týdne,“ dodává.

Původně americký nákupní svátek Black Friday letos oficiálně připadá na pátek 27. listopadu. V Česku se ale slevy pod tímto označením začaly objevovat již počátkem měsíce. Už 3. listopadu nabízelo slevy asi pět procent prodejců a v polovině měsíce se zapojilo 17 procent obchodů, jak vyplývá z výzkumu, provedeného na vzorku 190 největších tuzemských obchodů z oblasti retailu i e-commerce.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena